Cornholio's Funcopter

Ik heb reeds een aantal heli's gehad, sommige met minder succes (Logo 10, T-Rex), andere met wat meer succes (E-Sky Lama v2, Hirobo Quark). Echter ik ben tot nu toe blijven steken op het niveau "tail-in hoover", muv de Lama waarmee ik effectief kon rondvliegen maar dat tel ik even niet mee aangezien het mij met de Quark niet meer lukt...

Het nieuws dat Multiplex dus met een "crashbestendige" heli uitkwam was dus iets om naar uit te zien, misschien kon ik daarmee eindelijk m'n niveau wat opkrikken. Rond de tijd dat hij oorsprongkelijk zou uitkomen dus maar eentje laten reserveren bij de LHS. Zoals iedereen wel zal weten heeft het daarna nog een hele tijd geduurd, maar...

Na lang wachten uiteindelijk dinsdag 17/08/10 een telefoontje van de lokale hobbyboer, de Funcopter is binnen en of ik er nu nog één wou... Diezelfde dag hem uiteraard snel gaan afhalen en ineens 3 Hitec HS-81 servootjes meegenomen.

De Multiplex Funcopter:
DSCN3865.jpg

Een Futaba 401 gyro had ik nog liggen van m'n Logo en ik dacht de Jazz ESC er ook nog van te hebben. Dit laatste bleek niet meer zo te zijn dus zaterdag 21/08 opnieuw naar LHS voor een Robbe Roxxy 960-6 BL ESC en gelijk een MPX RX-6-Synth light ontvanger erbij gekocht voor m'n 35MHz Graupner MX-12 zender.

Vandaag de electronica ingebouwd en de kabels zo goed mogelijk proberen weg te werken (de antenne zit in een antennebuisje welk ik onder de staart heb vastgeplakt). Ook heb ik ervoor gekozen om (voorlopig) beide achterste rompdelen gewoon met plakband aan mekaar te bevestigen ipv met een lijmpistool.

Vervolgens de electronica "geprogrammeerd":
- RX laten "binden" met de TX: ok
- Nieuw heli profiel aangemaakt op de zender: ok
- "Stop" en "max throttle" laten registreren door de ESC: ok
- ESC ingesteld op heli, Lipo, no governer: ok
- De nodige kanalen "reversed" op de zender: ok
En dat is het zowat, meer ken/begrijp ik er niet van...
(ondertussen wel een engelse handleiding voor de MX-12 gedownload, dus zal die asap eens doornemen).

DSCN3872.jpg

DSCN3873.jpg

En nog snel even deze foto wanneer hij nog helemaal nieuw (lees: onbeschadigd ;-)) is.

DSCN3871.jpg

Vervolgens was de eerste testrun aan de beurt... welke niet helemaal bevredigend was. Ik had het lef niet om hem effectief in de lucht te krijgen, het is dus gebleven bij een beetje over de grond glijden/schuiven. Voelde mij niet helemaal zeker over de diverse instellingen, bv. heli begon hevig rond zijn as te draaien dus de "reverse" op de gyro in de "on" positie gezet echter hiernaa blijf hij kuren met z'n staart verkopen. Even met de "Delay" potmeter (= gyro gain?) op de zender aan het knoeien geweest maar dit loste niets op...

Uiteindelijk maar alles uitgeschakeld en terug binnengezet, in de hoop hier nu op het forum de nodige info (of een goede ziel die even wil langskomen om er naar te kijken mocht er iemand in de buurt wonen) te vinden om hem alsnog vliegklaar te maken ;-).

Laatst bewerkt:
Echt? Ik dacht dat de gyro zowel horizontaal als verticaal mocht geplaatst worden... :s

Edit: ok, gyro vlak gemonteerd en het lijkt inderdaad al veel beter te werken :-) Nu ook duidelijk verschil tussen "normal" en "reverse"... danku!

DSCN3879.jpg

Momenteel iets teveel wind om hem buiten te testen, hopelijk strak wat kalmer, ben curieus :p

Laatst bewerkt:
Begint erop te lijken (nog steeds teveel wind om behoorlijk te testen), maar heli lijkt goed te reageren. Ondertussen ook de handleiding v/d zender even doorgenomen, zit veel bij dat ik niet nodig heb en/of niet goed de bedoeling van snap. Maar ondertussen toch al expo ingesteld op 30% voor de 2 servo's die de tuimelschijf bedienen.

Gyro gain kan ook nog wat gefinetuned worden (heb ondertussen door dat deze met een MX-12 niet vanaf de zender valt aan te passen simpelweg omdat de zender er niet op voorzien is).

Waar ik nog steeds het nut niet van inzie is die AVCS mode (= HH?) van de gyro... maakt het alleen maar moeilijker vind ik :s

Toch maar even een kruisje eronder gezet... je weet maar nooit :p
Zelfs ons Donna vond het interessant :-)

DSCN3886.jpg

Laatst bewerkt:
Toch even kunnen testen, is leuk (en een pak spannender dan met de Quark) :-)

Maar ben nu toch wel helemaal in de war, nu blijkt hij in AVCS mode toch makkelijker hanteerbaar. In gewone mode houd hij z'n staart minder goed op de plek...

Wel vibreert hij nu enorm, maar dit kan natuurlijk aan het kruisje liggen.

Wel vibreert hij nu enorm, maar dit kan natuurlijk aan het kruisje liggen.

Vibratie en kruizen gaat meestal toch prima samen ;) !

De AVCS, oftwel Heading Hold is idd veel makkelijker (mits goed ingesteld). Je kan dan die functie even vergeten, de gyro neemt je dat uit handen. Je hebt dan meer focus voor de overige functies.

Succes,
vriendelijke groeten,
Aldert

En .....

Ik ben ook benieuwd naar de Funcopter (had dezelfde ervaring met andere Heli's Zoals jou.

Het is inmiddels Oktober en je zult hem vast nog eens getets hebben?
Kan jij je verhaal afmaken? Kwa instellingen en hoe hij bevalt topv andere heli's
:rolleyes:

Back