Correct monteren van Zenoah carburateur

Hallo, heeft iemand advies hoe de carburateur te monteren op een Zenoah G230PUH.
Hoe krijg ik het makkelijkst de caburateur gemonteerd zodat het vacuum kanaal open blijft?
B.v.d. Gr. Henk

Hallo Henk

Eerste vereiste is dat je isolator niet "krom" is. Bij een te vast gemonteerde carburateur zul je de isolator krom trekken en ontkom je niet aan een vacuumlek waardoor je motor echt rot gaat lopen.
De pakkingen welke je gebruikt is niets bijzonders mee, als ze maar heel zijn.
De isolator goed-om monteren dat het vacuum kanaaltje aan de goede zijde zit, hetzelfde geldt voor de pakkingen.
Wat ik doe is een heeel klein beetje brandstofbestendige vloeibare pakking gebruiken, echter zo weinig dat niet dat vacuum kanaaltje verstopt raakt...
Nooit siliconen kit oid gebruiken want dit zwelt/lost op bij benzine.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Hoi Eric.. Bedankt voor je antwoord.. ik begrijp dat je de pakking aan een zijde moet fixeren.. doe je dat op de isolator zijde of de carburateur zijde? Dan nog is er nogal wat verschuiving mogelijk van de carburateur of moet ik erop letten dat de schroeven in het midden van de carburateur uitsparing zitten ? B.v.d. Gr. Henk

Wat de voor ganger al zegt niet te hard aantrekken anders wordt de isolator krom.
Je kan de pakking ook in smeren met wat lager vet blijft hij ook mooi plakken voor montage ,en de benzine lost zonder problemen het teveel wel weg .Het gaatje voor de puls van de ingebouwde brandstof pomp zal ook niet hier van dicht gaan.
Tip : als je geen lager vet heb neem maar wat petroleum vet heeft echt bijna iedereen thuis(vaseline).
gr martin

Hallo Henk,

Ik heb altijd de schroeven als centreermiddel gebruikt bij montage. Dit bij het monteren van de isolator.
Bij het monteren van de carburateur gebruik je de 2 lange M5 schroeven en hierop schuif je de carb. en dan de pakking.
Dit gaat altijd goed eigenlijk, de meest gemaakte fout is de isolator en/of de pakkingen verkeerd om te monteren.

Grt,
Eric.

Mischien heel erg dom van mij, maar ik heb drie van deze motoren in gebruik, en regelmatig de carburateur er vanaf gehad, voor diverse werkzaamheden (meestal het in en uitbouwen van de motor in het mechaniek, of het uitmeten en aanpassen van de gasklepaansturing) maar alle drie lopen ze nog als een zonnetje, en hebben ook nog nooit problemen gegeven. Ik wist dus eigenlijuk niet eens dat je wat fout kan doen bij dit klusje.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van kijken waar het gaatje in de isolator zit, en ofg dat overeenkomt met het vacuumgaatje op de cylinderbus, en dan gewoon vast zetten (niet te idioot vast uiteraard).

Bij alledrie de motoren die ik heb, zijn de pakkingen symmetrisch, dus die kunnen geen roet in het eten gooien.

Groet, Bert

Hoi.. allemaal bedankt voor jullie reacties.. Ik heb de carburateur gemonteerd en als ik m'n lekkende benzine tank gerepareerd heb (geschroefde doorvoer voor branstof aanzuigleiding lekt benzine) zal ik de motor proberen..
Heeft iemand toevallig ook nog adviezen hoe deze doorvoer dicht te krijgen ?

Gr. Henk

Henk,
Daar zit geen pakking oid tussen, alleen de moer waarmee je de doorvoer vast trekt moet genoeg zijn.
I jouw geval is het gat miss te groot (geworden) of zit de moer te los.

Grt,
Eric.

Hoi Eric. De doorvoer zat oorspronkelijk (heb de heli tweedehands gekocht) met een rubber ring maar aangezien die versleten was heb ik deze vervangen door een schroef doorvoer.. Het gat is dus zeker te groot en ik heb er grotere revetten tussengezet maar dat lekt toch... vandaar de vraag... Gr. Henk

Hallo Henk,

Met welke heli heb je dit lekken v/d benzine tank ?
Bedoel je met revetten, ringen? Metalen ringen?

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Hoi Eric.. Deze lekage is met een X-Cell Benzine. De ringen zijn inderdaad metalen ringen.
De oorspronkelijke doorvoer was van rubber. Gr Henk

Enkel 1 ring aan de buitenzijde v/d tank onder de moer.
Aan de binnenzijde van de tank moet de doorvoer zich afdichten tegen het kunststof van de tank, daar moet geen ring zitten.
M'n naar SE/PRO IIK omgebouwde Xcell graphite gasser
afbeelding453xj4.jpg

afbeelding472eq7.jpg

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Hoi Erik.. da's nou juist het probleem.. de doorvoer is te groot (was eerst een doorvoer rubber) vandaar een ring aan de binnen- en een aan de buitenkant... en dat gaat niet benzine dicht.. of ik moet het gat dichten met polyester en opnieuw boren of op een andere manier dicht zient te krijgen.. Gr. Henk

Hoi Eric.. ik heb geprobeerd wat foto's hier geplaatst te krijgen maar dat is niet gelukt. (mag geen bijlage versturen). Ik heb zelfs een reserve branstof tank, maar de tank is in de heli vastgekit en is dus niet makkelijk te verwijderen. Al je me een PB stuurd met je email adres zal ik wat foto's sturen.. Gr. Henk

Back