Ik heb nog 2 pakketten van 24 cellen sanyo 2400 liggen; inline, P&M door Hopf en ongeveer 10 keer gebruikt, maar dat was wel 3 jaar geleden. Toen is het bijbehorende toestel even gecrashed en heb ik alles in de hoek gesmeten.
Toestel (Kulbutin electro) heb ik inmiddels gerepareerd en ik dacht gisteren even een poging te wagen om een van de cellenpakketten te reanimeren. Op de lader (Schulze isl 8 ) heb ik een ontladen/laden-cyclus gekozen, wat ik de accu heb laten doorlopen; de accu werd hierbij niet warmer dan ‘vroeger’. Echter tot mijn stomme verbazing zijn nu plots aan allebei de uiteinden de soldeerverbindingen volledig gecorrodeerd; helemaal groen en knoesterig geworden, alsof ze met S39 zijn behandeld. Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik nog even het andere pack erbij gepakt: daar is alles nog brandschoon.
Iemand ideeen hoe dit wordt veroorzaakt, of het kwaad kan en of ik überhaupt die cellen nog kan gebruiken?
Zo niet: waar (in welke modelbouwzaak) kan ik nog 14 cellen professioneel inline laten solderen? En wat is dan nu de juiste keuze? GP 3300? Het is een pittige zwever en ik vermoed dat er volgas 80Amp door de motor wordt gebruikt.
Het lipo-traject wil ik even overslaan omdat ik dan weer mijn huidige dure non-lipo schulzeregelaar moet vervangen en omdat ik vermoed dat een de lipo-accu zelf een stuk prijziger is. Tevens betwijfel ik of ik met lipo’s het zwaartepunt nog goed kan krijgen.
Alle hulp en aanwijzingen zijn welkom,
Groeten,
Marc
Toestel (Kulbutin electro) heb ik inmiddels gerepareerd en ik dacht gisteren even een poging te wagen om een van de cellenpakketten te reanimeren. Op de lader (Schulze isl 8 ) heb ik een ontladen/laden-cyclus gekozen, wat ik de accu heb laten doorlopen; de accu werd hierbij niet warmer dan ‘vroeger’. Echter tot mijn stomme verbazing zijn nu plots aan allebei de uiteinden de soldeerverbindingen volledig gecorrodeerd; helemaal groen en knoesterig geworden, alsof ze met S39 zijn behandeld. Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik nog even het andere pack erbij gepakt: daar is alles nog brandschoon.
Iemand ideeen hoe dit wordt veroorzaakt, of het kwaad kan en of ik überhaupt die cellen nog kan gebruiken?
Zo niet: waar (in welke modelbouwzaak) kan ik nog 14 cellen professioneel inline laten solderen? En wat is dan nu de juiste keuze? GP 3300? Het is een pittige zwever en ik vermoed dat er volgas 80Amp door de motor wordt gebruikt.
Het lipo-traject wil ik even overslaan omdat ik dan weer mijn huidige dure non-lipo schulzeregelaar moet vervangen en omdat ik vermoed dat een de lipo-accu zelf een stuk prijziger is. Tevens betwijfel ik of ik met lipo’s het zwaartepunt nog goed kan krijgen.
Alle hulp en aanwijzingen zijn welkom,
Groeten,
Marc