Corrosie bij reanimatie 14 cellen inline sanyo pack (help)

Ik heb nog 2 pakketten van 24 cellen sanyo 2400 liggen; inline, P&M door Hopf en ongeveer 10 keer gebruikt, maar dat was wel 3 jaar geleden. Toen is het bijbehorende toestel even gecrashed en heb ik alles in de hoek gesmeten.

Toestel (Kulbutin electro) heb ik inmiddels gerepareerd en ik dacht gisteren even een poging te wagen om een van de cellenpakketten te reanimeren. Op de lader (Schulze isl 8 ) heb ik een ontladen/laden-cyclus gekozen, wat ik de accu heb laten doorlopen; de accu werd hierbij niet warmer dan ‘vroeger’. Echter tot mijn stomme verbazing zijn nu plots aan allebei de uiteinden de soldeerverbindingen volledig gecorrodeerd; helemaal groen en knoesterig geworden, alsof ze met S39 zijn behandeld. Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik nog even het andere pack erbij gepakt: daar is alles nog brandschoon.

Iemand ideeen hoe dit wordt veroorzaakt, of het kwaad kan en of ik überhaupt die cellen nog kan gebruiken?

Zo niet: waar (in welke modelbouwzaak) kan ik nog 14 cellen professioneel inline laten solderen? En wat is dan nu de juiste keuze? GP 3300? Het is een pittige zwever en ik vermoed dat er volgas 80Amp door de motor wordt gebruikt.

Het lipo-traject wil ik even overslaan omdat ik dan weer mijn huidige dure non-lipo schulzeregelaar moet vervangen en omdat ik vermoed dat een de lipo-accu zelf een stuk prijziger is. Tevens betwijfel ik of ik met lipo’s het zwaartepunt nog goed kan krijgen.

Alle hulp en aanwijzingen zijn welkom,

Groeten,

Marc

Zijn alleen de aansluitpunten waarop de kabels zijn gesoldeerd geoxideerd of is de oxidatie ook tussen de cellen zichtbaar? Het eerste waar je aan denkt is dat er bij het solderen een vloeimiddel is gebruikt. Zijn alleen de al genoemde aansluitpunten van de draden groen, dan zou ik deze lossolderen, de aansluitpunten goed schoonmaken, de aansluitdragen iets inkorten en de boel opnieuw vastsolderen. Als alle solderingen (dus ook tussen de accu's onderling) groen zijn dan zijn er twee mogelijkheden: 1. Er is vloeimiddel gebruikt. 2. Er is agressieve vloeistof uit de cellen gelekt. In beide gevallen zou ik de accu's testen en als deze goed werken gewoon gebruiken, al denk ik dat drie jaar rust de cellen geen goed heeft gedaan!

Als je goed kan solderen kan je makkelijk zelf cellen inline solderen. Instructies hiervoor zijn vast op het forum of Internet te vinden. Welke cellen je moet gebruiken is lastig aan te geven. Een stroom van 80 Ampere is zeker niet misselijk, en je hebt hele goede cellen nodig om dit te realiseren. Misschien ook eens op Internet of het forum zoeken naar informatie?

Om 80 Ampere uit LiPo's te halen heb je ook een flinke accu nodig, met het bijbehorende gewicht. Voor je snelheidsregelaar zijn wel oplossingen. Schulze levert b.v. apparaatjes die tussen de ontvanger en de regelaar en op de accu worden aangesloten. Bij teruglopende spanning wordt automatisch het toerental teruggeregeld.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Back