Corsaro II van Corel zeilend maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door FreekS, 27 jun 2009.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hallo,

    Ik denk erover de Corsaro II van Corel te kopen. Deze is 1:24, 810mm lang en 940mm hoog. De romp lijkt erg op die van hr ms Urania (en die wil ik eigenlijk bouwen).

    Ik moet dan de volgende veranderingen aanbrengen:
    1. zeilend maken (loodkiel e.d.)
    2. rc inbouwen
    3. het tuigage aanpassen (bezaan hoger en meer naar voren en boegspriet).

    Het zou dan dus een tussenvorm tussen scratchbouw en een bouwpakket. Ik heb ervaring met scratchbouw maar niet met zeilboten.

    Is deze boot geschikt om RC in te bouwen en zeilplan te veranderen?

    Groeten

    Freek


    http://www.corel-srl.it/pdf/corsaro2.pdf
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoi Freek,

    pdf eens bekeken mooi schip, is niet de gemakkelijkste om RC te maken, maar zeker mogelijk. Daar romp als RC en schaalmodel vrij klein is, zo licht mogelijk bouwen om zo veel mogelijk gewicht (loodballast ) in de kiel te kunnen plaatsen. Schaalmodellen die rc zeilend worden gebouwd worden gewoonlijk met een diepere kiel uitgerust om zeileigenschappen te verbeteren.
     
  3. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Freek,
    Heb je plan gelezen en de plaatjes van het schip bekeken, uit je verhaal is mij niet duidelijk of je de bouwdoos of de bouwtekeningen wilt aanschaffen.
    Bij de bouwdoos moet het mogelijk zijn om een rc besturing in te bouwen, probeer wel zoveel mogelijk ballast zo diep mogelijk in de kiel tekrijgen, het schip heeft een mooie diepstekende kiel, mocht je de tekeningen kopen dan zou ik ze laten vergroten, zo dat je ongeveer een waterlijn krijgt van 80cm of langer, wij houden dit bij Minisail-Classic.de voor een goed zeilend schaalmodelschip aan als minimum.
    Veel succes bij de bouw.

    Gr.Imre
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt voor het advies!

    Mij plan is de bouwdoos te kopen en dan te kijken of ik die naar hr ms Urania kan aanpassen en rc maken. Dat zou o.a. betekenen de bezaan mast hoger maken en verder naar voren plaatsen, ankerkluizen bouwen, een boegspriet...

    En dan misschien de gewone kiel met een extra moteerbare diepere kiel met loodblok.

    De lengte van het schip is 81 cm, dus iets kleiner op de waterlijn.

    Freek
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Beste Freek,

    Bij een lengte van 81cm (L.O.A.) is de waterlijn wss groter dan 81cm in verband met de bolling van de romp. Afgezien daarvan kan het wel 'ns een hele klus worden de romp uit te hollen met alle risico's van dien. Het is een prachtig schip, waarom niet scratch-built?
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Sorry Eric, niet mee eens.

    LWL kan nooit groter zijn dan LOA. Anders wordt de LWL automatisch de LOA.

    Wim
     
  7. Douwey

    Douwey

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Enschede
    Deze NOOB vraagt zich af wat een LOA en LWL zijn...:)
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    LOA: lengte over alles.
    LWL: lengte waterlijn.

    Groeten, Jan.
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb de bouwdoos gekocht en deze is nu aan het wachten tot ik mijn onderzeeboot KXVIII 'voldoende' afheb (kan dus nog wel jaren wachten)!

    Daarna ga ik dit model maken.

    Freek
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Waarom niet de Corsaroromp maken, afwerken met een paar lagen epoxy en PU lak, en er dan een malletje van maken?

    Dan kan je een dunne romp maken van polyester of epoxy, verstijven met wat schuimen schotjes, kiel volgieten met ponsdoppen en epoxy, 2 servos erin, dek erop, en gaan...
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ok mijn duikboten varen en ik ben begonnen aan het project Corsaro-2. Het is een tweemaster (yawl) die als model rond de 3,5 kg gaat worden en 84 cm lang.

    upload_2021-9-3_17-12-21.jpeg

    De romp bestaat uit spanten die in een centrale kielplaat schuiven en die met het gekromde dek verlijmd worden. Om toegang tot het ruim te houden heb ik het dek onder het voorziene dekhuis uitgezaagd (7x12cm) en daaronder de spanten hol gemaakt. Na beplanking kan ik dan met een dremel dat verder uithollen.

    upload_2021-9-3_17-12-54.jpeg

    ik heb het basis begrip dat gewicht laag en laag moet, ik wil een kleine motor, regelaar, ontvanger, zeilservo(‘s), en roer servo onderbrengen. Over zeil servo en roerservo en hoe die de zeilen en roer bereiken moet nog nagedacht worden.

    Maar na x jaren ben ik begonnen!
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan ga ik je meteen wat werk besparen. Motor-aandrijving is alleen maar last, dus die kun je achterwege laten. Heb je de spanten trouwens al verlijmd met de kiel? De voorste spanten zou je op voorhand ook al kunnen voorzien van uitsparingen. En, boor sleufjes in de spanten langs de kiel zodat water naar een laag punt in de romp kan stromen zonder zich te kunnen verzamelen achter een spant.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2021
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt Eric!

    ja de motor is niet echt nodig en ik heb nu gezorgd dat water naar laagste punt kan, en dat zoveel mogelijk spanten na het beplanken verwijdert kunnen worden.

    ben toen over de techniek gaan denken - heb geen ervaring met zeilboten (alleen met duikboten).

    Alle suggesties zijn dus welkom - alles wat ik hieronder probeer is zeker al eerder gedaan en ik heb dus behoorlijk wat gezocht.

    Corsaro 2 heeft een roerkoning onder 45 graden, dus dacht ik de overbrenging naar een servo maar zo te doen:

    0D583EA6-129E-4EC4-A933-8A89D463636A.png

    Dan de zeilservo’s. Corsaro 2 heeft een grootzeil en bezaan die ik op dezelfde servo gedacht heb, in te nemen schootlengte is vergelijkbaar, maar hefboom op grootzeil niet zo gunstig. Echter Corsaro heeft twee fokken, en daar heb ik ook plaats voor nodig.

    grootzeil en bezaan

    304AA145-AB46-4C86-8B4E-9F1B075A88BE.png

    Voor de fokken vond ik een tekening met een servohefboom die twee armen wegduwt, endaardoor eerst schoten kan vieren en dan aantrekken. Omdat bij twee fokken de schoot van de kluiver (?) voor de stag van de fok langs moet is het moeilijk de lengtes te vinden. Heb volgende geprobeerd:
    7FCB2D03-3313-4635-93E7-C37453132968.png

    En hier dan het totaal:

    E5FEFD69-FAC6-42E9-B19C-B7C925D489AC.png
     
    Bert V en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Ik zeg niet dat het niet kan, maar zoveel techniek voor zoveel verschillende zeilen, vind je vaker op een model dat, pak 'm beet, twee keer zo groot is als het jouwe...
    Met name de 'semafoor' opstelling om de overlappende fokken te bedienen neemt nogal wat ruimte in beslag.
    Met een LoA van 81 cm moet je sowieso al woekeren met het gewicht om op je waterlijn uit te komen.

    Groeten, Jan.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Idd, één stevige servo voor grootzeil en fok. De bezaan min of meer vast (middels elastiek) zou voldoende moeten zijn. Simple does it.
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Jan, bedankt! Ja, gewicht word een probleem - zo’n bouwpakket is zwaarder dan een boot ontworpen voor RC. Hele pakket weegt 1,5 kg op totaal gewicht van 3,5 of zo. Zal daar wat op proberen te sparen en zeker een hulpkiel gebruiken. Helpt het ook als ik de boot met gereefd zeil uitrust?

    Eric, maar dan maar 1 fok? Want hoe ga je anders door de wind met die overlappende fokken?

    bedankt voor de hulp!

    freek
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Papier is geduldig; zet de vorm van de romp eens 1:1 uit op papier, evenals de plaats van de masten en ga dan eens aan het stoeien met het plaatsen van één servo voor grootzeil en boomfok (zoals in de MM, of met een dubbele arm, een voor de boomfok en één voor het grootzeil, dan kun je spelen met armlengte, plaats waar de schoot aangrijpt en eventueel een verdubbelaar voor het grootzeil. Bezaan vastzetten, of koppelen aan de bediening van het grootzeil.
    De overlappende fok kun je aansturen met een semafoor constructie, of een kleine winch, die middels blokken de dubbele schootlengte viert en haalt (zodat je ruimte hebt om over de voorstag heen te komen).

    Het is te doen, maar ik ben met mijn 12M model (1m) ook al een poos aan het stoeien om van een boomfok naar een genua om te bouwen, ook ik moet éérst een 1:1 schets maken om aan te tonen dan de winch voldoende schootlengte kan verplaatsen...

    Met betrekking tot het gewicht en het oprichtend vermogen; bij een modelzeilboot is als vuistregel de ballast 60-65% van het totaalgewicht, afhankelijk van het model en type boot.

    Jouw langkieler heeft eerder baat bij méér dan minder ballast dan die 65% om fatsoenlijk te kunnen zeilen.

    Ik heb langkielers gezien, die voor op de kast een schaal ballast deel hebben (van hout), en om te zeilen een verlengde fin met ballast bulb. Op die manier vergroot je het oprichtend vermogen zonder excessief veel ballast in de romp nodig te zijn. het gewicht dat je hiermee bespaart kun je gebruiken voor de tuigage en de aansturing er van.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2021
    FreekS vindt dit leuk.
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Freek,
    Leuk om dit verslag te zien en te volgen!

    Enkele jaren geleden heb ik een Draak gerenoveerd en ook deze had een roerkoning onder een hoek van +/- 45 graden.
    Bij mijn Draak is de servo simpelweg ook onder deze zelfde hoek geplaatst, de koppeling is heel direct of eenvoudig en neemt (als deze er al is) weinig plaats in.
    Misschien heb je er wat aan.

    Groet, Bert
    [​IMG]
     
    Mabo en k-k vinden dit leuk.
  19. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Freek,

    Goed plan om een leuk bootje zeilend te maken. Ik heb vroeger ook eens een poging gedaan. Mijn plan was een goed zeilend bootje te maken. (Rompvorm geleend van de schoener Alert) Het bootje zagen en plakken viel mee, maar goed zeilend krijgen was een stuk gecompliceerder. Ik ben toen maar een RG65 gaan bouwen, om te kijken waarom die wel goed zeilt, en ik heb wat boeken gelezen. Ik ben nog niet terug bij mijn eerste bootje, misschien deze winter.

    Wat algemene opmerkingen om teleurstelling bij de proefvaart te voorkomen:
    • De zeilen geleverd bij het model zijn ongeschikt om mee te zeilen.
    • Als je niet 100% zeker ben dat de kiel en het zeil zijn gebalanceerd, heeft het de voorkeur grootzeil en fok onafhankelijk te bedienen. Dit verhoogt de kans dat je overstag kan. Je kan de zeiltjes later altijd wat bijknippen.
    • Als je een fok en kluiver wil, moet je zorgen dat de lengte van de schootuitslag identiek is. Kan je ze verbinden met een rondlopende lijn bediend met winch. Scheelt een hoop gereken.
    • Het model heeft een groot lateraal oppervlak, een korte kiel, en een schuin roer. Dat betekent moeilijk overstag.
    • De voorstag en het voorlijk van fok/kluiver dient strak te staan, anders gaat hij helemaal nooit over stag.
    • Kleine bootjes zeilen beter met een boomfok, omdat daarin de juiste vorm kan worden getrimd. Met een zeil zonder de juiste bolling kan je alleen voor de wind zeilen.
    • Ik heb een rg65 kiel onder mijn bootje gemonteerd.
    Succes met de bouw

    John B. 1.jpg John B. 2.jpg John B. 3.jpg
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Phielp,

    Is de boot in je foto's dezelfde als de dhow? Want dat ziet er op de vaarfoto's helemaal niet slecht uit, afgezien van het feit dat zo'n tuigage zonder bemanning niet lekker over beide boegen vaart...
    De manier waarop je oprichtend vermogen creëert d.m.v. de diepstekende vinkiel met bulb werkt uitstekend en de romp is lekker 'leeg' behalve de bediening van zeilen en roer.
    Alle spanten er uit om gewicht te sparen.

    Alleen heeft de romp van Freek minder opdrijvend vermogen, waardoor het inbouwen van 'lightness' nóg belangrijker is.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina