Corsaro II van Corel zeilend maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door FreekS, 27 jun 2009.

1. Phielp

Phielp

Lid geworden:
    5 feb 2014
    Jan

Lengte waterlijn 64 cm, breedte 15 cm, totaal gewicht incl. kiel 3,250 kg. Zeiloppervlak ca 2250 cm2. 4mm dikke vurenhouten latjes en massief notenhouten spanten. Inspiratie was de Jamaica Sloop. Eens experimenteren met dwarsgetuigde zeilen. De Dhow weegt maar 1,7 kg, en is gemaakt van red cedar en lindehout fineer. Gemaakt om met latijn zeilen uit te proberen.

2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    4FED0346-53FC-4DE8-A493-55EDC37E1675.jpeg Bedankt!
    Ik ben begonnen met beplanken - heb wel gezorgd dat water in het schip naar het laagste punt kan, de moeilijk bereikbare delen van de binnenkant vast een keer geïmpregneerd, en wat zaagsneden hier en daar gemaakt zodat later een groot deel van de spanten en Kiel”balk” eruit kunnen door het gat onder het dekhuis.

Denk dat ik de mastvoeten nog verstevig voor de beplanking “dicht” is. En ga zeker experimenteren met tuigage op 1:1 tekening of testopstelling.

Roerservo parallel aan de roerkoning gaat helaas niet - de roerkoning komt in de kuip uit. Zal het roer ook 30 procent vergroten of zo.

bedankt voor de suggesties!

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Freek,

Ik zie dat je (nog) geen kielkast voor een externe vinkiel met bulb hebt gemaakt, nu is dat nog eenvoudig te realiseren, als de romp eenmaal dicht is wordt dat lastiger.

Als je geen losse kiel wilt, zou ik twee versies maken die straks aan de romp worden gebout; ééntje op schaal (voor op de kast, kan gewoon van hout, want daar zeil je niet mee) en eentje die minstens een keer zo diep steekt, met de ballast zo ver mogelijk onderin, dat ziet er op het droge wat vreemd uit, maar dan heb je in ieder geval zoveel mogelijk oprichtend vermogen.

Als het mijn boot was, kreeg 'ie een externe vin met bulb, zette ik de romp na het beplanken in de glasweefsel en epoxy en brak ik, op een paar na (bij de mast), alle spanten en kiel delen er weer uit... Lightness!

Groeten, Jan.

MarcT vindt dit leuk.
  4. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Hoi Freek,
    Regelmatig valt het mij op dat modelbouwers het planken in hun gedrevenheid beginnen bij het dek en de ene gang na de andere simpel aanschuiven zonder die gangen naar het eind enigszins te verjongen.
    Als je dat verjongen nalaat kan je straks na zeg 6,7,8 gangen voor de situatie komen te staan dat er zoveel dubbele buiging en torsie in die gangetjes komt dat het onmogelijk wordt ze goed op de spanten te lijmen.
    Je kan dan niet meer verder.Gemakshalve gaat men dan op dezelfde voet verder vanuit de kiel totdat men ook weer vastloopt.
    Gevolg : in het kim gedeelte van de spanten blijft een opening/spleet over die alleen met gerommel (en later met plamuur) dicht is te maken.
    Soms is het handiger om de eerste gang in de kim, het ronde gedeelte van het grootspant (het spant halverwege) , aan te brengen en dan wat te schuiven, en voorlopig vast te zetten.
    Je kan dan taxeren hoeveel de gangetjes naar het dek en kiel verjongd moeten worden om daarbij het risico van die excessieve dubbele buiging te minimaliseren.

Een voorbeeld staat in dit draadje waar ik een bootje met vrijwel dezelfde rompvorm beplank.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-klassieke-s-spant-hulp-gevraagd.269158/

Andere voorbeelden vind je in de bouwverslagen van Hay.

T'ís maar een tip, ik wil geenszins de wizzkid uithangen..
    Ard

MarcT en Zeiler vinden dit leuk.
  5. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Bedankt Ard en Jan,

Hier een update van het beplanken - the handleiding van het bouwpakket vroeg de planken naar beide einden van 6 naar 4 mm te versmallen. Dat heb ik gedaan voor de eerste 10 lagen. Daarna voor wat minder en achter soms wat meer versmald. Ben nu rond de overgang van roer naar Kiel met name bij het roer bezig. Gaat verder goed. Ik ben van plan de eerste beplanking te schuren, met epoxy en keperdoek te impregneren, dan zie ik wel of ik de tweede beplanking met heel dun hout weglaat.

de boot heeft een Kiel die aan de romp gelijmd wordt (en waarvan de bedoeling is dat de tweede beplanking eroverheen gaat). Onder die Kiel kan ik denk ik makkelijk een vin met loodbulb monteren wanneer gevaren wordt.
    C0A74E9B-9E76-4689-8F56-3378D0EABB88.jpeg

Ard vindt dit leuk.
  6. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Maar plamuren wordt ook nodig - lijkt wel een speldenkussen! 37C9B0B0-6533-4786-90EA-DBA0D6D2ABDD.jpeg

bram1324 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina