Corsaro II van Corel zeilend maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door FreekS, 27 jun 2009.

  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Gouda
    Jan

    Lengte waterlijn 64 cm, breedte 15 cm, totaal gewicht incl. kiel 3,250 kg. Zeiloppervlak ca 2250 cm2. 4mm dikke vurenhouten latjes en massief notenhouten spanten. Inspiratie was de Jamaica Sloop. Eens experimenteren met dwarsgetuigde zeilen. De Dhow weegt maar 1,7 kg, en is gemaakt van red cedar en lindehout fineer. Gemaakt om met latijn zeilen uit te proberen.
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    4FED0346-53FC-4DE8-A493-55EDC37E1675.jpeg Bedankt!
    Ik ben begonnen met beplanken - heb wel gezorgd dat water in het schip naar het laagste punt kan, de moeilijk bereikbare delen van de binnenkant vast een keer geïmpregneerd, en wat zaagsneden hier en daar gemaakt zodat later een groot deel van de spanten en Kiel”balk” eruit kunnen door het gat onder het dekhuis.

    Denk dat ik de mastvoeten nog verstevig voor de beplanking “dicht” is. En ga zeker experimenteren met tuigage op 1:1 tekening of testopstelling.

    Roerservo parallel aan de roerkoning gaat helaas niet - de roerkoning komt in de kuip uit. Zal het roer ook 30 procent vergroten of zo.

    bedankt voor de suggesties!
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.795
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Ik zie dat je (nog) geen kielkast voor een externe vinkiel met bulb hebt gemaakt, nu is dat nog eenvoudig te realiseren, als de romp eenmaal dicht is wordt dat lastiger.

    Als je geen losse kiel wilt, zou ik twee versies maken die straks aan de romp worden gebout; ééntje op schaal (voor op de kast, kan gewoon van hout, want daar zeil je niet mee) en eentje die minstens een keer zo diep steekt, met de ballast zo ver mogelijk onderin, dat ziet er op het droge wat vreemd uit, maar dan heb je in ieder geval zoveel mogelijk oprichtend vermogen.

    Als het mijn boot was, kreeg 'ie een externe vin met bulb, zette ik de romp na het beplanken in de glasweefsel en epoxy en brak ik, op een paar na (bij de mast), alle spanten en kiel delen er weer uit... Lightness!

    Groeten, Jan.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    407
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Freek,
    Regelmatig valt het mij op dat modelbouwers het planken in hun gedrevenheid beginnen bij het dek en de ene gang na de andere simpel aanschuiven zonder die gangen naar het eind enigszins te verjongen.
    Als je dat verjongen nalaat kan je straks na zeg 6,7,8 gangen voor de situatie komen te staan dat er zoveel dubbele buiging en torsie in die gangetjes komt dat het onmogelijk wordt ze goed op de spanten te lijmen.
    Je kan dan niet meer verder.Gemakshalve gaat men dan op dezelfde voet verder vanuit de kiel totdat men ook weer vastloopt.
    Gevolg : in het kim gedeelte van de spanten blijft een opening/spleet over die alleen met gerommel (en later met plamuur) dicht is te maken.
    Soms is het handiger om de eerste gang in de kim, het ronde gedeelte van het grootspant (het spant halverwege) , aan te brengen en dan wat te schuiven, en voorlopig vast te zetten.
    Je kan dan taxeren hoeveel de gangetjes naar het dek en kiel verjongd moeten worden om daarbij het risico van die excessieve dubbele buiging te minimaliseren.

    Een voorbeeld staat in dit draadje waar ik een bootje met vrijwel dezelfde rompvorm beplank.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-klassieke-s-spant-hulp-gevraagd.269158/

    Andere voorbeelden vind je in de bouwverslagen van Hay.

    T'ís maar een tip, ik wil geenszins de wizzkid uithangen..
    Ard
     
    MarcT en Zeiler vinden dit leuk.
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Bedankt Ard en Jan,

    Hier een update van het beplanken - the handleiding van het bouwpakket vroeg de planken naar beide einden van 6 naar 4 mm te versmallen. Dat heb ik gedaan voor de eerste 10 lagen. Daarna voor wat minder en achter soms wat meer versmald. Ben nu rond de overgang van roer naar Kiel met name bij het roer bezig. Gaat verder goed. Ik ben van plan de eerste beplanking te schuren, met epoxy en keperdoek te impregneren, dan zie ik wel of ik de tweede beplanking met heel dun hout weglaat.

    de boot heeft een Kiel die aan de romp gelijmd wordt (en waarvan de bedoeling is dat de tweede beplanking eroverheen gaat). Onder die Kiel kan ik denk ik makkelijk een vin met loodbulb monteren wanneer gevaren wordt.
    C0A74E9B-9E76-4689-8F56-3378D0EABB88.jpeg
     
    Ard vindt dit leuk.
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Maar plamuren wordt ook nodig - lijkt wel een speldenkussen! 37C9B0B0-6533-4786-90EA-DBA0D6D2ABDD.jpeg
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Na het beplanken heb ik eerst de boot van binnen vogeel mogelijk leeg gemaakt, de spanten en centrale kielplaat weggezaagd om ruimte te maken binnenin. EB26C58C-E3D4-4EE8-AC52-E9ED651A1CC6.jpeg

    van onder naar boven de roerservo, die kan redelijk eenvoudig op het roer aangesloten worden. Dan een servo die armen van 6cm kan hebben, voor het grrotzeil en de bezaan samen. Dat moet waarschijnlijk een forse servo worden, en heeft dan een korte schootlengte. Maar is wel een eenvoudige constructie. Dan een derde servo voor de beide fokken, die zit diep in het schip op het breedste punt (15 cm). Voor die servo heb ik een proefopstelling gemaakt om de kluiver te bedienen
    01B1ABC1-D54F-4345-B3A1-61366670A9AC.jpeg

    2A54893F-10DB-44E1-8BA7-492B3192C369.jpeg

    Voorlopige conclusie is dat het wel werkt, kluiver wordt voor de stag van links naar rechts getrokken, maar de bak-schoot staat te strak, door gebrek aan lengte die ik bereik met de katrollen. De armen zijn Max lengte en de kluiver zelf is al aan de kleine kant. Vanuit de ruimte in het schip bezien gaat het wel. Zien jullie nog mogelijkheden de schoten wat meer ruimte te geven?
    Ik heb geprobeerd zo’n kluiver constructie met een servo winch te tekenen maar daar kwam ik niet uit. Als iemand een schets kan maken graag!
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.795
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Doug Lord gebruikt dit; een dubbele trommel voor een grote spinaker, en een asymetrische servo arm. als de overlap (en dus de noodzaak om veel lijn te verplaatsen) kleiner is, zoals bij een kluiver:
    https://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/9/9/5/5/8/a7451539-158-spindiagram1.jpg

    Eenvoudiger is dit systeem:


    En hoe het vaart:


    Beide oplossingen zijn toegepast op een aanzienlijk groter model (A-klasse), maar daar is wel een mouw aan te passen.

    Ik ben zelf bezig met een variant op de laatste, waarbij de rondlopende lijn een blok aan beide zijden heen en weer beweegt (i.p.v. de genua schoot rechtstreeks aan de rondlopende lijn).
    Op die manier verdubbel je de lengte schoot die ingehaald / uitgevierd kan worden.

    Groeten, Jan.
     
    Ard vindt dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Hallo! Bedankt voor de hulp!

    hier de status van de romp, eerste beplanking is geschuurd, en de kiel erop gemonteerd. Ook de spiegel is gelijmd. Eerst denk ik de aansluitingen kiel - romp bij te schuren, dan eerste laag epoxy in het hout, dan met epoxyplamuur bijwerken en dan volgende laag met glasweefsel. 470237F2-EA7C-437D-861B-2458EC5C1EBB.jpeg

    heb ook een proefopstelling gemaakt om de kluiver te bedienen en voor de fokkestag langs te trekken op basis van het filmpje van Jan. Lijkt redelijk te lopen met twee schoten op een rondlopende winchlijn boven dek. Lier kan dan onderdeks maar de rondlopende lijn bovendeks. Die lijn loopt zo’n 50 cm bij door de wind gaan.
    12B4E442-3388-4C3A-8D33-329F905EE028.jpeg 0FEB8407-3814-410F-A45A-D4FF4C4E47F4.jpeg
    Zou een 12 kg.cm lier met 4-5 omwentelingen daarvoor genoeg zijn? Conrad heeft https://www.conrad.nl/p/modelcraft-...andrijving-kunststof-stekkersysteem-jr-209150. Voor alle andere zeilen (fok, grootzeil, bezaan), kan ik dan nog een lier plaatsen met een veel kortere “schoot inname”. Een enkele lier zou met zulke verschillende schootlengtes niet gaan denk ik? Of kan je ook twee liertrommels met verschillende diameter op dezelfde lier zetten?

    freek
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.795
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Een dubbele trommel staat in de PDF van Doug Lord, het kan dus wel, maar is wel een rekenklusje om te zorgen dat alle zeilen bij ingehaalde schoten in een zeilbare positie staan en ook bij het voor de wind varen.
    Nadeel van alles op één winch, is dat de trommel de volledige schoot voor de overlappende fok moet verplaatsen, terwijl de ander zeilen eigenlijk niet gevierd hoeven te worden.

    Voor het realistische zeilbeeld (en het gemak van de bediening) zou ik de overlappende zeilen en de bezaan/grootzeil gescheiden aansturen

    Groeten, Jan.
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    6376F046-E162-412C-A6B6-F88383CE6630.jpeg Op vacante adres gewerkt aan het dek - de centrale plank gemonteerd, de Kuip gemaakt met een uitgelijnd gat voor de roerkoning, en al even bezig met beplanken van het dek - blanke 4x4 mm latjes met zwart karton ertussen. Dek moet daarna nog goed glad geschuurd worden maar ook de romp heeft nog een laag plamuur nodig. B9ABE137-2A04-4EFA-989C-602930A08AA5.jpeg
     
    pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    634946FF-CB40-4907-9C95-41C7011BCA83.jpeg 02C2D4E5-BE4C-44CE-ABCF-A1D9AE836F43.jpeg Dek is klaar en met epoxy geïmpregneerd. Best moeilijk met die zwarte naden tussen de planken. Vandaag heb ik het roer in vorm gebracht, propellor en roerkoning voorzien van M2 imbusjes en met twee konische tandraderen de overbrenging naar de roerservo gemaakt (zal met een Bowden kabel gaan). Leuk werk!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Ik ben begonnen aan het “servo binnenwerk”, met de 3D printer een rek voor de hoofdservo gemaakt. Die zal via de grote centrale arm de grootschoot bedienen, en drie arm drukt dan de kleine semafoor armen naar links en rechts voor de fok (zoals gesuggereerd in de Lord link hierboven).
    Daarvoor zit de motor, en daarvoor moeten de roerservo en de zeilwinden voor de kluiver.

    De schootlengtes die door de servo armen gecreeerd worden zijn wel lang genoeg (en ik kan die nog verdubbelen). Plaatsgebrek is er maar als duikbootbouwer kan ik dat wel oplossen denk ik.

    Mijn denkprobleem/denkfout zit in het zeilen. Bij voor de wind tot aan de wind kunnen de fok en grootzeil op 1 servo, maar bij door de wind gaan moet de fok los (door de semafoor arm gaat dat), maar het grootzeil toch niet? En bij de semafoorarm gaat dan het grootzeil ook los.

    dus moet dan eigenlijk het grootzeil op servoarm, de fok op de semafoor op een tweede servo, en de lier voor de kluiver op een derde servo (en dan nog een kleintje voor het roer)?

    of kom ik wel door de wind met fok los en grootzeil los? Dank voor advies….

    Freek

    EEEA9700-3420-4933-B6B2-A2EF952C249A.jpeg
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.795
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Bij het hoog aan de wind overstag gaan, is het het mooist als het grootzeil gewoon blijft waar het is (eventueel de schoot iets vieren om oploeven te voorkomen, wat snelheid kost, die je nodig hebt om door de wind te komen) en de fok van boord wisselt (evenals de kluiver).

    Als dat onmogelijk is door de manier waarop je de schootvoering realiseert, is het verstandig, om vóór het overstag gaan iets af te vallen, waardoor je meer snelheid krijgt om overstag te kunnen gaan.
    Met een langkieler heb je sowieso snelheid nodig, anders blijf je met de kop in de wind hangen, of mislukt de overstag manoeuvre helemaal.
    Als je ruimte hebt, geen probleem, dan kun je altijd nog halzen.

    Zit je vlak voor de wal, dan is het een kwestie van je boot goed kennen en weten waar je nog mee weg komt; óf ruimschoots halzen, of tijd hebben om af te vallen, snelheid maken en de zeilen losgooien om overstag te gaan.

    Het klinkt ingewikkelder dan het in de praktijk is; je komt er vanzelf achter wat werkt en wat niet...
    Het afstellen van de tuigage is de grootste klus om een goed zeilende boot te krijgen, die doet wat jij wilt.

    Groeten, Jan.
     
  15. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Freek,

    Het heeft de voorkeur de fok/kluiver/genua onafhankelijk van het gootzeil te bedienen als je overstag wilt kunnen. Schepen met een lange kiel hebben over het algemeen een lange boegspriet en zetten bij overstag de fok bak. Zie Doug Lord videootje. Succes met de bouw.
     

Deel Deze Pagina