Corsaro II van Corel zeilend maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door FreekS, 27 jun 2009.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    81E77B4D-28C0-4C52-87FC-9AC05863BA24.jpeg Grote mast is gemaakt - bestaat uit Carbon afgewisseld met messing stukjes waar de zalingen en ophangpunten voor stagen en vallen inzitten. Zelfs ongelijmd en zonder stagen prima verticaal en stabiel.

    ook is dekhuis waterdicht afgewerkt en de deur fungeerde als schuifje om hem los te maken.
     
    bram1324, Ard en Phielp vinden dit leuk.
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Masten gelijmd (korte stukjes 6mm Carbon buis in de 8mm mast), zowel de grote mast en de bezaan. BA03ADC5-B425-4C9E-84FF-B5A1E184B0E3.jpeg

    terwijl de epoxy droogt het elektrische “systeem” (zoals boven geschetst) gesoldeerd. ben geen ster in solderen maar het is gelukt een hoofdschakelaar, batterijpakket, oplaadkabel, BEC en verbinding naar ESC correct te solderen. De rest is “plug en play”.
    E3241C2D-E118-4145-AB27-B568037CD7C4.jpeg

    Volgende stap is de doorvoeren van de schoten door het dek op een manier die minimale frictie geeft, en dan de rondlopende lijn van de lier (bovendeks). Daarna wordt het tijd eens aan zeilen de denken. Mijn grootste zorg nu is dat de schoten of zeilen ergens achter blijven hangen - dus ik wil de zeilen hebben voor ik de dekdetails verder bouw.

    Groeten! Freek
     
    Mabo vindt dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Freek,
    Dat zijn een paar mooie mastjes aan het worden :thumbsup:.

    Op je 2e foto zie ik een potje S39 staan, ik hoop dat dat nog bij het maken van mast- of scheepsbeslag hoort en niet bij het solderen van de elektracomponenten.
    Heb je het toevallig (door onwetendheid) wel voor dat laatste gebruikt, jammer en voor nu niets meer aan te doen.
    S39 is namelijk een formidabel middel om bijvoorbeeld messing en koper te solderen, maar op elektronica heeft het juist en helaas weer een corrosie (en dus storing) verhogende uitwerking.
    Beter, of eigenlijk het enige juiste, is om voor je elektro soldeerwerk een soldeertin met daarin een harskern wat speciaal voor elektra bedoeld is te gebruiken (is in vrijwel elke bouwmarkt zo te koop).
    Maar misschien was dit je bekend en zit ik hier voor niets en ten onrechte een :offtopic: verhaal op te hangen :oops:.

    Voor de rest wordt het een prachtig scheepje en in elk geval een die mij wel aanspreekt (heb zelf jarenlang een dergelijk 1:1 scheepje gehad en gevaren).

    Groet, Bert
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt Bert! Dat wist ik niet! Gebruik S39 al jaren voor alles, ik zal bij electronics in de toekomst meer oppassen!
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Weet iemand hoe je dat Carbon kunt schilderen? Ik neem aan eerst licht schuren, maar primer? Kan het met kwast of moet ik dat spuiten (en het lijkt daar nog een tijd koud voor te blijven). Bedankt, Freek
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Zelf gebruik ik na het schuren en ontvetten altijd primer. De primer uit de Motip spuitbus bevalt me heel goed. Afwerken kan met Motip spuitbussen.
    Ik probeer geen spuitplamuur te gebruiken.

    Met lage buitentemperaturen spuiten lukt me goed als ik het te spuiten deel op kamertemperatuur heb en de spuitbus op de verwarming of in een emmer warm water heb gehad.
    Dan naar buiten, spuiten en zsm weer naar binnen. Dan weer een laagje etc. Steeds meerdere dunne laagjes spuiten.

    Voor grote delen, als de romp, gebruik ik bussen van SprayMax. Dat is 2K verf. De bus heeft een hele mooie spuitkop. Is wel prijzig en na menging zeer kort houdbaar.

    Schilderen kan natuurlijk ook, maar spuiten is zoveel makkelijker…
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Leuke dag - de servos zijn ingebouwd en verlijmd, de zender doet wat ik wil (wel 40mHz want die ken ik een beetje) en de schoten komen door het dek verstopt in lieren - hopelijk met niet te veel wrijving. Vandaag ook de stagen gemonteerd - de kit kwam met twee soorten spanners die na een drup olie prima werken. Op het dek komt nog een en ander - mits die niet in de weg van de schoten zitten - verschansing, luchthappers, en dergelijke. Grootste werk wordt nu de zeilen en lood bulb. 8A274001-96A3-46BE-8F15-85504A483932.jpeg
     
    pompebled, DioM, bram1324 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Vandaag de boot in bad getest. Zonder bulb valt zij gewoon om. De kiel is maar van hout en heeft geen ballast. Ik heb een bulb in twee delen op een 3D printer gemaakt, en daarin plaatjes lood - voorlopig in vershoudfolie gewikkeld - met een totaal gewicht van 1.3 kg (boot zonder bulb is 1.8kg). De bulb zit 30 cm onder de waterlijn via twee M4 draden die met een messing inslagmoer en de houten kiel zitten - dat kan het moment wel aan want die kiel is weer solide en op kielbalk gelijmd (het was tenslotte een statisch model wat ik varend maak).
    0DC3C77B-DDA0-42F8-856F-DEF88293E1CD.jpeg D8BCC442-2560-4607-82F6-DBE74C5FA73C.jpeg

    Omdat het meeste gewicht achterin zit (en de kiel ook), had ik nog 165 gram lood extra nodig net voor de mast (zichtbaar op dek), die uiteraard in de romp komen. Dan ligt de boot mooi op waterlijn - misschien een tikje dieper dan de tekening suggereerde waar de waterlijn moet zijn.

    Verder is de railing af en moeten alleen nog een boel details op voordek (lier, ankers, kikkers, twee hatches, luchthappers), maar die monteer ik pas nadat ik zeilen heb en kan controleren dat de schoten niet blijven haken.

    Hieronder nog een foto van het lood aan het drogen.

    59067951-BF40-4B45-9336-D6E95348B6FB.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Mabo, DioM en Bert V vinden dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Bij het zeilen is een tikje neus omhoog niet verkeerd, bij het voor de wind varen zal de boot minder duiken.

    Groeten, Jan.
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ben begonnen zeilen te maken - van Amati polyester(?) zeildoek. Snijden met een hete en scherpe soldeerbout. Eerste keer dagboek zeilen maak - met bolling via methoden van https://www.sailsetc2.com/downloads/TI 20 Sailmaking notes.pdf

    bezaan heeft maar 1 paneel - alleen een heel klein beetje bolling door de vorm van achterlijk.
    Kluiver heeft twee panelen, een met een curve getaped op de andere.
    grootzeil krijgt 4 panelen.

    Van bezaan en grootzeil laat ik de onderlijken eerst maar los en ik heb van 0,3mm messing draad klemmetjes gemaakt die het bezaanzeil mooi langs de mast houden. Verder kan het zeil lang de giek gespannen worden.

    ben benieuwd maar voor we wind van deze week is eea niet bedoeld!

    FC2285E7-0550-4529-B013-37400B7EDE47.jpeg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Zeilen voor een nieuwe boot maak ik zelden direct uit het meegeleverde materiaal, maar maak eerst een testexemplaar uit dunne (niet rekkende) polyesterfolie, zo kan ik mooi inschatten hoe de plaknaden moeten verlopen om geen plooien te krijgen.

    Het materiaal waar jij mee werkt lijkt vrij stug/dik/vormvast en werkt daarom net zo als de polyesterfolie waar ik mee test, alleen krijg jij gelijk te maken met plooien en vervormingen...

    Ik gebruik voor de 'echte' zeilen spinakerdoek, dat is soepeler en valt bij weinig wind altijd door, iets wat dikker materiaal nog wel eens wil weigeren.
    Elk voordeel heeft z'n nadeel, want spinakerdoek is lastiger aan elkaar te plakken zonder het materiaal op te rekken.
    De Claudio gadget helpt om de naad stabiel te houden terwijl je het volgende paneel er aan vast plakt.

    Groeten, Jan.
     
  12. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Freek,

    Als je geen middelen hebt om het zeil strak te trekken heeft het geen zin profielzeilen te maken met stroken en bolling. Ik zie geen neerhaler bij de gieken. Ik zie ook niets om het voorlijk van het grootzeil strak te trekken. En geen achterstag bij de bazaanmast (logisch, maar natuurlijk lastig om je zeil te trimmen met de zijstagen). Zolang je geen wedstrijden zeilt met andere Corsaro's geniet je meer van een mooi strak gesneden zeil. 4-8 mm bolling in het voorlijk doet wonderen. ( zie DF A rig foto) Spinnakerdoek, mylar etc kan je gewoon met een stanleymes snijden. Hoeft niet te worden afgewerkt met naald en draad of soldeerbout. Er zit alleen een ruitjespatroon in. Als ik op internet kijk naar de foto's van de Corsaro II als staand model zijn de zeiltjes zoals Jan Pompebled aangeeft inderdaad een trieste vertoning, vergeleken met de verfijning van de boot. Voor een staand model kan je een mooi profiel maken in zeiltjes met een strijkbout en stijfsel. Ik werk voor mijn zeilende modellen met spinnaker polyester, Icara uit de vliegerwinkel ( mooie kleurtjes) en printfolie omschreven door de verkoper als " Satin Film 36 micron". "Mylar drafting film" (saai melkwit).

    groet Phielp
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • DF A RIG.pdf
      Bestandsgrootte:
      212 KB
      Weergaven:
      75
    • iu.jpeg
      iu.jpeg
      Bestandsgrootte:
      13 KB
      Weergaven:
      67
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt Jan en Phielp,

    ik heb het meegeleverde doek nog in zijn zak gelaten, ik weet niet wat het is en het is tientallen jaren oud. Het doek wat ik gebruikt heb is van Amati, ongeveer 1 m2. Echt bedoeld om te testen. Speciaal bij de kluiver zie je het kreuken wel, omdat die steeds voor de voorstag langs getrokken wordt. Het is overigens best mooi dun spul, maar mijn plak en naai vaardigheden zijn nogal rudimentair.

    Neerhouder moet ik over nadenken. Ik ben me bewust dat die ontbreekt en dat die nuttig is. Onderlijk en voorlijk van grootzeil en bezaan zijn spanbaar. De masten zijn zeer stijf zelfs zonder de stagen. De stag-spanning kan eenvoudig ingesteld worden maar veel trim zit er niet in - het is enorm stijf.

    Natuurlijk heb ik de ambitie de “corsaro 2 open” zeilrace te varen en zelfs te winnen, en dat zal ook wel gaan, want ik heb nog geen varende corsaro 2 bouwverslagen gezien (zelfs maar twee bouwverslagen van standmodellen). Ik vermoed dat het laatste varende corsaro model van voor internet stamt. Mijn korte termijn doel is met licht weer te (leren) zeilen en het kan goed zijn dat dan aanpassingen aan zeilen, neerhaler, kiel e.d. nodig zijn. Veel “dekfrutsels” zijn uit messing en nogal zwaar, en sommige zitten de schoten in de weg, en zullen weggelaten worden. Kan goed zijn dat ik daar ook nog veranderingen in moet maken, gelukkig zijn de corsaro-2 wedstrijd klassen regels niet erg streng!

    ik maak de zeilen wel zo dat ze redelijk eenvoudig van de masten te halen zijn (strijken gaat door de zalingen niet) en later een set display zeilen hoort tot de mogelijkheden.

    Bedankt, Freek
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    2C41E54A-B722-4D1F-83D2-D881E071C58D.jpeg 38D69F3A-9115-4DCA-ABF2-A84741EF66F9.jpeg 90E87A53-AB4F-4D90-B853-F4A5EBB2FF47.jpeg Zeilen op de boot. De kluiver is niet erg goed - was ook het eerste zeil wat ik maakte. Onderlijk moet 2 cm korter denk ik en mogelijk ook een paneel meer. Grootzeil heeft drie zeillatten (geknipt uit plastic doosje) in pockets. Bezaan (nog niet).

    Zeilen bij een paar zeilstanden, en ben met een fan aan het testen welke “frutsels” in de weg van de schoten zitten….

    freek

    54F94314-2A25-4120-BF2E-2DEF17AF5148.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freek,

    Niet slecht voor een eerste poging.
    Heb je de banen van de zeilen eerst met dubbelzijdig plakband aan elkaar gezet en de bolling gecontroleerd vóór je de naaimachine er overheen hebt gejast?

    Óf je hebt teveel spanning op de dubbelzijdige tape gezet bij het in elkaar plakken, óf je draadspanning op de naaimachine is te hoog, anders kan ik die gruwelijke plooien niet verklaren...

    Groeten, Jan.
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hoi Jan

    ja heb eerst dubbelzijdig tape voor de kromming. Dat zag er beter uit dan nu. Dus ik denk dat de naaimachine spanning te hoog was (ook eerste keer naaien).

    freek
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    In Nederland waait het altijd, behalve ‘s avonds, dus goed moment om de allereerste keer met zeilen te water te gaan.

    De motor heeft nu een 25mm 2-blads Raboesch schroef, dus kon eerst even testen dat boot op roer reageerde. Zag er goed uit. Toen een half uurtje gedobberd, met zo nu en dan een zuchtje wind, waarin de boot dan best even lopen wilde. Zeer tevreden, stabiliteit leek OK met 1,2kg lood ongeveer 30cm onder de waterlijn en servos werkten naar verwachting. De kluiver moet denk ik opnieuw gemaakt met een korter onderlijk, de vorm is van de tekening maar de schoot moet wel zo scherp naar beneden, dus zal het onderlijk een paar cm korter maken (een keer).

    B7C1F9A5-7258-4A80-9859-B017A11C8379.jpeg

    video hier

    https://www.facebook.com/1780594508/posts/10216453795415681/
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De video geeft een foutmelding: 'Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar'...

    Groeten, Jan.
     
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Tweede poging, did keer bij daglicht maar ook weer een bijna windstille dag. Echter bij de zuchtjes wind die er zo nu en dan waren liep ze best goed. Giek aan de hoofdmast heeft nu een neerhaler, maar ik moet nog wat meer wind hebben om ze zien wat die doet. Zeilende foto is lage resolutie want van een videootje (te saai om te plaatsen!) 9EA691D1-E5B2-462D-81E8-E8434D322348.jpeg 24B7FBBD-2BC6-4CA7-8EC0-CD62E4CCF968.jpeg
     
    Mabo, pompebled, DioM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Het is een mooi schip geworden Freek :thumbsup:.
    Zij oogt op de laatst foto zelfs groter dan die 81 cm die aan het begin van je verslag genoemd wordt ;) .
    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina