Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jacobbos, 3 dec 2008.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Al enige tijd ben ik op zoek naar een project voor na mijn andere projecten . . .

    Omdat ik zweven én bouwen met balsa zo mooi vindt ben ik op zoek naar een houtbouw zwever. En het liefst eentje met een wat grotere spanwijdte, zo rond de 4 meter. Om dat te vinden in volledig balsa is best nog wel lastig. Maar ik heb nu een tekening besteld van de Countryman van Mike Trew bij VTH.

    Via Google probeer ik wat meer over deze zwever te weten te komen. Het blijkt dat er niet echt veel te vinden is. Daarom de vraag of er forumleden zijn die meer van deze zwever weten. Alvast dank voor de info.

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2011
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    mag t een schaalzwever zijn???
    en oud?

    kheb nog wel enkele die leuk zijn van vliegbeeld.

    L Spatz 55 von Schadl Modellbau (L-spatz)

    deze ken ik bijna allemaal in 4meter zwevers.

    Grunau Baby (grunau baby)

    deze is vooral bekend in de 2m versie denk ik, maar hij bestaat perfect in 4m.(deze op de foto is 4,5m span)

    http://www.nimsa.co.uk/ask13.jpg
    ook een mooi toestel.

    http://www.fraquet.co.uk/coxtor/ASK18a.JPG
    deze is eerder mijn favoriet van de rest...

    en deze is de (LO100)
    vind ik ook wel iets hebben.
    http://www.cnc-modellbautechnik.de/bilder/kunden/kaltenbrunner/01_Lo.jpg
     
  3. firefox309

    firefox309 Guest

    want van de zwever die jij opgeeft ken ik persoonlijk niets van ;) en kvind t ook geen mooie kist. (persoonlijk)

    ik vind een echte balsa zwever moet een old skool look hebben.

    alles van voor 1960 vind ik vet.
    als je dan toch in balsa wil bouwen kan je even goed een mooie oud momumentje bouwen ;) zoals de mensen die een minimoa gebouwd hebben zullen beamen.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Iedere heug zijn meug zeg ik dan maar. Dank voor je reactie, de kisten die je laat zien zijn inderdaad mooi.

    Ik realiseer me nu dat ik in de eerste mail niet heb genoemd dat ik een motor in de neus wil hebben om hem op hoogte te krijgen. Ik ben liever niet afhankelijk van anderen (slepen) of een elastiek (lagere hoogte).

    Electromotor inbouwen kan natuurlijk ook met een schaalzwever maar ik vindt het eigenlijk wel zonde om het beeld daarmee aan te tasten. Daarom liever een echt voor de rc ontworpen zwever.
     
  5. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Jacob,

    Is de Jan van Gent waar ik laatst over schreef niets voor jou?

    Groeten Jako
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dat is inderdaad een goeie, heb het item wel gelezen maar ook volledig overheen gelezen blijkbaar... :sleeping:. Ik begrijp dat er een (gerestaureerde) tekening is. Kopietje zou geweldig zijn!

    En als het ontwerp van begin jaren 80 is dan kan hij ook mee op 17 mei .

    Jacob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ok. Help me even herinneren. Hij is te groot om te mailen (voor mij althans).
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Vleugelbevestiging

    Ben begonnen met het voorbereiden van de bouw van de Countryman:
    [​IMG]

    De bestanden van de Jan van Gent, ook een 4 meter balsa zwever, heb ik ontvangen van Jakkie Takkie, ook een mooie grote jongen. Omdat 2 kisten tegelijk bouwen me net even teveel van het goede is moest ik een keuze maken Het silhouet van de Countryman vindt ik dan net even wat mooier. De 'high aspect ratio', oftewel de slanke vleugels zorgden voor een voorkeur voor de Countryman.

    De eerste uitdaging dient zich dan meteen al aan, de vleugelbevestiging. Op tekening staat een Graupner wing strip, oftewel een rechthoekig stuk staal. Dat was toen (begin jaren 80) de standaard, nu denk ik er aan om te gaan werken met koolstof buis. Ik wil graag een lichte en uiteraard sterke constructie. De rest van de opbouw van de kist ben ik wel mee vertrouwd, koolstof en bevestiging er van niet.

    Vraag is daarom: wie heeft er tips&trucs en adressen.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2008
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Het begin is er

    Onlangs heb ik de tekeningen van de Countryman gekopieerd. 1 kopie om te verknippen en op te bouwen en 1 voor aan de muur voor het overzicht:
    [​IMG]

    Vandaag maar eens voorzichtig begonnen met het maken van de de eerste delen voor de Countryman: het hoofdspant, de beginrib, vaste deel van het kielvlak.

    De originele bouwwijze zegt dat de vleugel in 4 delen wordt opgebouwd, ik maak er 2 vleugelhelften van. Betekent wel dat elke helft zo'n 1,90 meter lang zal worden. Zulke lange vuren latten voor de liggers zijn er niet, dus dan moeten deze uit kortere delen samengesteld worden. Na overleg met Alex (Alex Söntgerath) over hoe hij dit opgelost heeft heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben met de liggers van 2 meter lengte gestart. Dit zijn de onderdelen van vandaag op de bouwplank:
    [​IMG]

    Op de achtergrond liggen trouwens de te strippen vleugels van mijn opknapper.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Weer een stapje

    Vandaag wat tijd gevonden om het richtingsroer vorm te geven:
    [​IMG]

    Verbinding wordt middels 'hol-bol' gemaakt, dit geeft eem mooie gladde aansluiting:

    [​IMG]
     
  11. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,
    Bent u al verder?
    mvg Rick>
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk dat je interesse toont, ik ben nog niet verder. Heb het erg druk met mijn werk, mijn kinderen en natuurlijk de ASW die ik aan het opknappen ben.

    Is wel grappig dat je juist vandaag hier naar vraagt omdat vandaag de laatste apparatuur (brushless motor, ESC, LiPo en servo's) zijn binnengekomen. Waarschijnlijk krijg ik volgende week weer tijd om verder te gaan met de ASW en de Countryman komt dan daarna. Mijn doel is om die in de herfst nog te laten vliegen. Of ik dat haal wordt spannend!

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Mooi project!

    Hoe heb je de achterlijst van het stabilo zo mooi hol gekregen?
    Wat voor motorcombinatie en servo's gaan er in komen?

    Ik heb zelf onlangs een 4 meter opknapkist opgehaald en ben van plan om daar ook brushless in te bouwen.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ronde achterlijst is gemaakt van rond balsa. Met de schaaf afschaven tot je halverwege bent. Voor de holle kant het ronde balsa omwikkeld met schuurpapier en schuren maar!

    Motor weet ik nog niet. Vuistregel is 10% van het gewicht. Ik heb nog geen idee waar ik op uit ga komen. Servo's idem dito. Bouwen met voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik . . .

    Wat voor 4m opknapper heb jij? Volledig balsa? Ben nieuwsgierig, al een draadje geopend op dit forum?

    Jacob Bos
     
  15. E-Zwever

    E-Zwever PH-SAM

    Lid geworden:
    27 feb 2005
    Berichten:
    90
    afmeting hoofdligger

    Hallo Jacob,
    Mooie kist, lijkt me best veel werk. Ideaal om een lange winter mee door te komen. En de aanhouder wint altijd...
    Maarre een vraagje. Wil een bestaande zwever nabouwen maar dan met een grotere spanwijdte. Ben op zoek naar afmetingen van de hoofdligger van grotere toestellen. Zou je me de afmetingen van jou kist kunnen doorgeven?
    Alvast bedankt en veel succes met de bouw. Volg het draadje op de voet.

    Leo.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Grote zwevers, elektromotoren....daar moet ik me even mee bemoeien natuurlijk.
    6 tot 7% van het totale vliegklare gewicht is ruim voldoende. In mijn ASW20 zit ik op 5,2% en dat gaat heel rap omhoog.

    Wordt mooi Jacob :)
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2009
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    In het eerste bericht van dit draadje staat een link naar waar ik de tekening heb gekocht. Daar staat dat hij 3937 mm spanwijdte zal krijgen. Duitse Gründlichkeit zullen we maar zeggen . . .
     
  18. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Hoi Jacob,

    bedankt voor de tip over het hol schuren van de achterlijst, ga ik zeker proberen!

    We zijn er nog niet achter welke merk/type mijn zwever is, draadje staat hier: nog-een-projectje-erbij-4-meter-zwever-maar-welk-merk

    En nee het is niet een volledig balsa model, de romp is GFK, vleugels styrofoam ingedekt met Abachi.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL

    Arjen, zit je goed op je stoel?

    Klik dan even op dit linkje naar de herbouw van mijn ASW

    Jacob
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hahahahaha ja ik zat goed, ik zit er nu weer op en de tranen biggelen over mijn wangen. Je hebt er niet teveel voor betaald maar je kunt hem beter niet gebruiken hoor. Dat gaat niet lukken in je ASW. In je Countryman op 4 of 5 cellen misschien net maar zelfs daarvoor is hij eigenlijk niet geschikt.
     

Deel Deze Pagina