cox 049 diesel generator

omdat ik geen idee heb welke plek dit eigelijk moet hebben

maar dit is mijn laatste knutsel project

een klein diesel generator

hij loopt zeer goed

ik moet alleen nog spannings tests doen

ik hoor graag jullie meningen en commentaar

[media=youtube]8u7t081tDLA[/media]

in de video ging iets fout
ik dacht een geknapte leiding maar het bleek een verstopte sproeier te wezen

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig....

Met een beetje mazzel heb je voldoende vermogen om een autokoplamp te laten branden....

Maar het is wel een dure methode :rolling:

Groet, Bert

ach kwa prijs valt het wel mij

hij kan zoan 10 a 25 minuten draaien op het tankje wat erop zit
en deze is zoan 30ml a 40ml groot

ach kwa prijs valt het wel mij

hij kan zoan 10 a 25 minuten draaien op het tankje wat erop zit
en deze is zoan 30ml a 40ml groot

:D met "duur" bedoelde ik de prijs per kWh.... Als het ding een dag belast gedraaid heft heb je een kamerlamp laten branden voor de prijs van 2-3 liter brandstof (kost normaliter minder dan 50 cent aan electriciteit) en is het motortje aan revisie, danwel totale vervanging toe....

Ik snap dat het ding geen practisch nut dient....

Ik vind het eerlijk waar een hardstikke leuk projectje...

Groet, Bert

als je het zo bekijkt

ja je hebt gelijk
en over slijtage
het diesel motortje slijt bijna niet
de wonder olie zorgt daar wel voor :P

als je het zo bekijkt

ja je hebt gelijk
en over slijtage
het diesel motortje slijt bijna niet
de wonder olie zorgt daar wel voor :P

Nou.... dat zou ik niet te hard zeggen....

Een of andere Amerikaanse smeerolie deskundige heeft voor de lol een aantal coxjes opgeofferd, om uit te zoeken wat nu beter was, wonderolie of smeerolie, en die tests gaven aan dat een Cox een levensduur heft die zelfs in de allergunstigste omstandigheden niet meer is dan pak hem beet 20~30 uur. Sommige tests vrat de drijfstang binnen 6 uur door de zuiger heen.
Gek genoeg, en volkomen in tegenstelling tot wat hij verwachtte, was op een uitzondering na in de meeste van die tests synthetische olie beter dan
wonderolie. Uitsluitend als hij de motor echt bloedheet (heter dan je normal gesproken zou doen) liet lopen, deed wonderolie het beter, in alle andere tests won synthetisch het op alle fronten.

Die tests bestonden uit telkens twee motoren op dezelfde brandstof, de een non stop, de ander in runs van 3~4 minuten met een afkoelpauze.
De motoren met de afkoelpauze gingen korter mee, maar in alle gevallen waren ze na 10 uur (de maximum test duur) al behoorlijk ver weg....

Groet, Bert

cox motoren krijgen compressie door een vernis laag welke word opgebouwd door wonderolie
de olie neemt ook de hitte mee uit de motor en smeert de kogelkop van de zuiger

al dit doet syntetize olie niet
en deze breek ook nog de vernis laag af

de testen kloppen dus niet

ik heb namelijk een 30 jaar oude baby bee
welke bijna 20 liter bij de vorige eigenaar heeft gelopen
en zoan 1 liter bij mij
en de compressie is als nieuw

ik zelf draai al mijn motoren (de nitro's)
op half om half
dan krijg je vernis maar niet teveel en de olie+hitte word uit de motor geblazen

Bert, ik snap niet waarom je hier nog op reageert.
Robot797 heeft een motorenkennis die zelfs mensen die al veertig jaar ervaring hebben met alle denkbare soorten motoren te boven gaat. Je ziet zelfs dat keiharde testresultaten zijn theorieën niet kunnen weerleggen. Lees ook even zijn eerdere posts. Tegen zoveel kennis van zaken kunnen wij, eenvoudige knutselaars, niet op.

Nou, hij heeft wel gelijk hoor ! Syntesize olie bestaat niet, dus smeert het ook niet.

ach daar gaan we weer de betweters die persoonlijke ervaring afdoen als niet waar/bullshit

jongens ik vertel alleen wat ik zelf merk

cox motoren zijn gevoelig ja

maar als je ze juist behandelen slijten ze niet

je moet zo elke 2 a 3 uur lopen de zuiger aantikken anders schiet deze door je gloeikop heen

dus laat je zoan motor 10 uur lopen ja natuurlijk gaat ie stuk

en voor mijn vertyping

bedankt voor het discrimineren van mijn dislectie

wil je nu ook nog mijn autisme belagelijk maken (asperger)

....
je moet zo elke 2 a 3 uur lopen de zuiger aantikken anders schiet deze door je gloeikop heen....

Wat bedoel je met " de zuiger aantikken"?

Ik heb hier nog mijn aller eerste motortje liggen.
Een Cox.
Volgens mij 0,49cc, maar dat zou ik moeten nazien.
Is zeker 40 jaar oud, nog geen 60 minuten gelopen en destijds 1 vlucht gemaakt.
Het motortje ziet er uit als nieuw, is geheel gangbaar en zou gemakkelijk nog moeten kunnen lopen.

Voor de huidige tijd wat lastig.
Geen "gas"regeling. Dus het is; starten en gaan (op vol gas) tot de brandstof op is.
Geen enkele demping in de vorm van een uitlaat.
Maar wel een leuk "pittig" motortje.

Dus...
Alle ideeën om dit stukje "bijna half antiek" een verantwoorde herstart te kunnen geven zijn welkom.
Al heb ik ook nog niet gelijk een idee "waarvoor", geen gas kunnen regelen is toch niet zo heel practisch ;).

ik heb nog wel een uitlaat ring liggen voor je

hiermee kan je de toeren regelen (rc dus)

en de zuiger aantikken dan sla je de drijfstang weer correct in de zuiger

een cox zuiger heeft namelijk een kogel gewricht om slijtage te verminderen
en de ring die deze op de plek houd laat langzaam los
tot de motor meerdere malen extreem heet is geweest terwijl hij op een natuurlijke olie loopt

de vernis laag houd het normaal namelijk op de plek

deze tool heb ik
ik heb namelijk de zuiger op mijn diesel moeten aantikken (resetten)

stuur maar een pm voor tips en hulp

Na het bekijken van het filmpje moet mij wel het nodige van het hart:

1. Het is een geweldig leuk project.

Maar....

2. Het doet mij pijn aan de ogen om te zien hoe je dat arme Coxje mishandelt:

Duidelijk is te zien dat de motor niet wil oppakken door gebrek aan brandstof.

In plaats van daarom de naald iets verder open te draaien, draai je de compressie verder op. Dat is echt een ernstige fout.

Te horen is dan hoe de motor (te) zwaar gaat lopen, er komen ook metalige bijgeluiden. Die komen van de kogel op de drijfstang en van het big end.

Het pleit voor de materiaalkwaliteit van Cox dat de drijfstang niet onmiddellijk knapt.

Hoe moet het dan wel?

Naald 2 slagen open, compressie flink terug, starten.

Compressie -heel langzaam opvoeren tot dat de eerste verbrandingen komen. Komen die niet en merk je daarentegen dat de motor zwaarder gaat lopen, compressie meteen terug naar de beginstand en dan de naald een halve slag verder open.
Compressie weer opvoeren totdat er verbrandingsgeluiden komen, zo niet voorgaande procedure.
Zo ja, motor op minimale compressie op temperatuur laten komen, dan compressie iets opvoeren, naald iets dichter.
Zolang de motor niet regelmatig loopt heb je te weinig compressie voor de hoeveelheid toegevoerde brandstof.
Je kunt de naald verder afknijpen tot de motor nog net, stotterend blijft lopen.
Dan verhoog je de compressie tot dat de loop helemaal regelmatig is.
Vervolgens de naald weer iets knijpen en compressie bijgeven tot de motor op een hoger toerental stabiliseert.
Dit herhaal je zo vaak als nodig.
Op een gegeven moment kun je de naald niet verder knijpen omdat de motor anders afslaat.
Dat is je optimale afstelling.

Door het gebruik van 1 -2 % amyl- of iso propyl nitraat stabiliseer je het motorgedrag bij bedrijfstemperatuur.
Zonder deze toevoeging zal een motor op zijn optimale loopafstelling als hij ook maar een beetje afkoelt, heel lastig starten.
Je moet dan iedere keer flink schroeven om de boel aan de gang te krijgen, terwijl je daarna de loopinstelling weer terug moet vinden.

De absolute wereldtop in het omgaan met dieselmotoren vind je bij F2C, teamrace (motoren 2,5 cc)
Hier een race op het WK, afgelopen zomer.
Tot ~1:34 zie je voornamelijk de voorbereidingen, inclusief de warming up om de optimale motorafstelling te vinden bij die temperatuur, luchtdruk en -vochtigheidsgraad.
Op 1:34 hoor je 'ten!', nog 10 seconden tot de start. De pitman vult de tank nog eens tot de rand, de overloop komt uit bij de uitlaat voor een prime. Dat doet hij meerdere keren om er zeker van te zijn dat de motor bij de eerste tik zal starten. De laatste vijf seconden moet hij rechtop staan.
De tankinhoud is niet groot genoeg om de hele raceafstand in een keer af te leggen, er zijn 2 pitstops nodig. Om te voorkomen dat de motor tijdens het uitzweven ongecontroleerd afkoelt wordt deze door de piloot op een van te voren bepaalde plaats uitgezet. Nu klopt de temperatuur na het vullen precies en zal de motor ook weer goed starten.
De snelheid is meedogenloos, de jury genadeloos (kun je ook horen) en er lopen ook nog eens twee andere teams in de weg, wat deze tak van sport fysiek erg zwaar maakt.
<!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="true" DefSemiHidden="true" DefQFormat="false" DefPriority="99" LatentStyleCount="267"> <w:LsdException Locked="false" Priority="0" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Normal"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="heading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="35" QFormat="true" Name="caption"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="10" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" Name="Default Paragraph Font"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="11" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtitle"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="22" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Strong"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="20" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="59" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Table Grid"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Placeholder Text"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="No Spacing"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Revision"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="34" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="List Paragraph"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="29" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="30" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="19" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="21" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="31" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="32" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="33" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Book Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="37" Name="Bibliography"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" QFormat="true" Name="TOC Heading"/> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Arial; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} </style> <![endif]-->

Laatst bewerkt door een moderator:
cox motoren krijgen compressie door een vernis laag welke word opgebouwd door wonderolie
de olie neemt ook de hitte mee uit de motor en smeert de kogelkop van de zuiger

al dit doet syntetize olie niet
en deze breek ook nog de vernis laag af

de testen kloppen dus niet

ik heb namelijk een 30 jaar oude baby bee
welke bijna 20 liter bij de vorige eigenaar heeft gelopen
en zoan 1 liter bij mij
en de compressie is als nieuw

ik zelf draai al mijn motoren (de nitro's)
op half om half
dan krijg je vernis maar niet teveel en de olie+hitte word uit de motor geblazen

De man die die tests uitvoerde, is smeerolie-labtechnicus.... Het is zijn dagelijkse job om olie te testen op smerende kwaliteiten, ik denk dat zijn tests beter zijn dan jouw kennis daaromtrent.

Het resetten van de zuiger heft er NIETS mee te maken: de druk op het kogelgewricht is bij lopende motor bij een Cox ALTIJD positief. ALTIJD....
De drijfstang "trekt" NOOIT aan de zuiger.

Als je de zuiger moet resetten, doe je dat omdat OF de motor mishandeld word, en anders om de slijtage aan de zuigerkant te compenseren.

Verder: nog zo een die denkt dat olie koelt....:rolleyes:

Dat is NIET zo, of je dat nu gelooft of niet. Zelfs in een extreme vet gesmeerde motor als een Cox, zal de olie niet meer dan ongeveer 1 a 2% van de totaal ontwikkelde warmte opnemen.

Wonderolie zelf, als olie, smeert (relatief gezien) "erbarmelijk slecht". Het is veel te dun om goed te smeren, zeker als het warm is.
Pas als het boven de 170 graden komt, gaat het die vernis vormen, en dat is inderdaad iets wat je "goed spul" kunt noemen.

Jouw dieseltje wordt vermoedelijk heet genoeg om dat kogelgewricht vol met vernis te zetten, maar zelfs dat stopt de slijtage niet.

Er zijn tientallen tests gedaan, met honderden motoren, maar geloof me gerust: zelfs de beste gloeiplugmotoren halen op zijn best een uur of 400, en dan is het mooiste er af.
Hoe kleiner een motor, hoe korter hij meegaat, simple omdat een motor met een boring van 25 mm minder last heft van 0.1 mm slijtage, vergeleken met een motor met 10 mm boring.

Een Coxje zuipt, en je knoeit erg met vullen. Je haalt op een liter brandstof wellicht 2 uurtjes looptijd.
En inderdaad, dan zal na die 20 liter je compressive nog best in orde zijn, en als je je zuiger reset, de speling ook prima lijken, maar je zuigerkroon is ter plaatse van de kogel met 100% zekerheid nog slechts zo dik als een vloeipapiertje....

Je hoeft me niet te geloven....

Groet, Bert

Beste vriend,

om het risico te vermijden dat er in de toekomst personen info uit dit topic gaan filteren als "waarheid" even graag mijn bedenkingen. En ja, mijn bedenkingen zijn gebaseerd op bescheiden ervaring.

Ergens wordt er door topic starter geschreven dat deze dieselmotoren "niet verslijten mits juist behandelen"... Ik wou uit de grond van mijn hart dan toch weten hoe het komt dat ik een 40-tal goed versleten dieselmotoren heb... Wil jij me dan alsjeblieft vertellen wat ik verkeerd doe? Mijn allereerste dieselmotor, die ik van mijn vader kreeg toen ik 7 was ( zo'n 42 jaren geleden) draait en voelt nog als nieuw maar anderen hebben het niet zo lang volgehouden.
Ik vind het knap dat er af en toe een verse dieselliefhebber opstaat want het is tamelijk eenzaam in het dieselwereldje. Ikzelf tracht elke weekdag minstens 1 diesel te laten lopen. Meestal lukt dit wel, maar soms moet ik een dagje overslaan en dan haal ik het daarna wel in. Ik verbruik ongeveer 1,5 liter dieselbrandstof per week voor de testbank. Gisteren heb ik er 1 liter diesel doorgedraaid tijdens het vliegen (2 x parra wasp, 2 x fora 09). Ik meng tegenwoordig nog maar 3 verschillende mengsels maar als je mij raad hierin kan geven graag. Zo kan ik misschien mijn bescheiding collectie van +550 dieselmotoren beter verzorgen? Mijn oudste werkende dieselmotor is van 1939, mijn jongste van 2015... De kleinste motoren die ik heb zijn 0.05cc, de grootste 15cc. Ik vind het knap dat je enthousiast bent over je project. En diep vanbinnen zijn wij dat ook wel, maar neem raad en ervaringen van de "oudere generatie" ter harte en doe geen algemene uitspraken die een vertekend beeld kunnen geven voor de volgende generatie dieselliefhebbers...

Jo

Na het bekijken van het filmpje moet mij wel het nodige van het hart:

1. Het is een geweldig leuk project.

Maar....

2. Het doet mij pijn aan de ogen om te zien hoe je dat arme Coxje mishandelt:

Duidelijk is te zien dat de motor niet wil oppakken door gebrek aan brandstof.

In plaats van daarom de naald iets verder open te draaien, draai je de compressie verder op. Dat is echt een ernstige fout.

Te horen is dan hoe de motor (te) zwaar gaat lopen, er komen ook metalige bijgeluiden. Die komen van de kogel op de drijfstang en van het big end.

Het pleit voor de materiaalkwaliteit van Cox dat de drijfstang niet onmiddellijk knapt.

dit is niet waar

de motor staat 4 slagen open welke meer is als het moet normaal moet dit 3 slagen zijn

de motor klinkt metalig omdat de zuiger ge reset moest worden
en de compressie staat in het begin van de video te laag
de krukas kan niet knappen
dit zijn namelijk de davis diesel onderdeel
en die is speciaal gehard hiervoor

en @classicracer
ik heb nooit gezegt dat het niet slijt maar dat het bijna niet slijt

alles gaat namelijk kapot

maar niet zo snel als ze hier zeggen

het kan zijn dat je motoren snel versleiten omdat je de procidure voor het harden van de ijzenen zuiger niet hebt gevolgt
bij abs motoren hoeft dit niet
maar bij oude motoren welke een ijzeren zuiger hebben

je start hem
laat hem goed heet worden
dan trek je de brandstof slang eraf en laat je hem uitvallen
hierna wacht je 5 minuuten
en begin je opnieuw
dit doet met 5 tot 10 keer en dan hard je alle onderdelen voor correct gebruik

dit is mij verteld voor mijn mk17 motor (1.5 cc diesel russiese afkomst)

mijn model diesel bestaat voor nu uit een 1:1:1 mix van parafine (lampolie) wonderolie en ether

ik ga nog experimenten met olijfolie en lagere ether gehaltes

ps koop nooit lampolie met antie rook middelen

dit brand erg in de ogen

ik zal mijn best doen om te luisteren naar een oude generatie

maar ik zelf geef alleen mijn bevindingen door
en deze kloppen blijkbaar niet met wat de mensen hier vinden

ik ga trouwens mijn mk17 motor ombouwen

ik ga hem namelijk rc maken
en een koppeling monteren

ik wil hem namelijk in een boot plaatsten

dieselboot

diesels zijn gaaf ik baal er alleen van dat ether zo duur is

oh HA HA

ik vertype me en dan word het tegen me gebruikt

wat ik bedoelde

is
alles gaat namelijk een keer kapot

de krukas kan niet zo snel knappen
het is speciaal voor diesel gebruik gehard

en dan nog iets

ik heb een standaart krukas van een baby bee (deze is iets sterker als een sure start)
ook bloot gesteld aan diesel

die bleef lekker lopen zelfs met tehoge compressie

nee maar ik ken het gezeur

en ik verklaarde daarbij dat de krukas niet zo snel stuk gaat

ik heb het nooit gehad over de drijfstang

deze kan namelijk bij een hydrolock wel verbuigen

Back