Ha! Nu ben ik het dan een keer niet eens met de meeste reacties tot dusver....

In mijn ervaring ligt het allemaal wat (

) genuanceerder.
Met name over het geluid van kleine motoren zijn er nog al wat ongenuanceerde opvattingen in omloop.
Zo is in werkelijkheid met name de draagwijdte van het geluid vele malen minder dan van de tegenwoordig veel gebruikte modellen met grote benzinemotoren van 20 cc en meer..
De meeste bezwaren komen dan ook niet van omwonenden (als die er tegenwoordig al zijn bij een modelvliegveld) maar van modelvliegers zelf.
Bij kleine motoren horen ook kleine modellen, die dus beduidend minder hoog en ver gevlogen kunnen worden omdat ze anders simpelweg niet meer te zien zijn. En je mag op zijn minst van je collega-vliegers verwachten dat ze -op een modelvliegveld- niet zeuren over het geluid van een modelvliegtuigmotor.
Een ongedempte 10 cc, ok, maar een 0,8 cc?
Klagen over het geluid van modelmotoren op een modelvliegveld is als naar de TT gaan en dan vervolgens klagen dat het daar de hele dag maar lawaai is.
Op 1200 m van mijn thuisclub ligt het terrein van de buurclub en alles wat je over die afstand nog duidelijk hoort zijn de beschreven grote modellen met grote motoren. Terwijl die juist wel aan de (hiermee aantoonbaar niet adequate) geluidsnormen voldoen.
Verder een paar tips voor wat betreft Cox motoren.
Ik las een opmerking dat ze beter geschikt zouden zijn voor mensen met al wat ervaring met brandstofmotoren.
Dat bij vele tienduizenden modelvliegers hun eerste motor -een Cox .049- aan de basis stond van een lange, succesvolle carrière, lijkt daarmee in tegenspraak. En nee, ik had geen Cox.....

Dat een generatie modelvliegers, opgegroeid zonder deze motoren, zich er eigenlijk geen raad mee weet is wat anders (ik stoor me af en toe nog wel eens aan de -smalle- kennis van sommige RC instructeurs die bijv. nog geen twintig jaar vliegen en dan wel basiskennis van run-of-the-mill RC hebben , maar weinig tot geen enkele kennis van het modelvliegen als geheel

).
Ook dit soort segregatie vind ik een slechte zaak.
Nitromethaan maakt dit soort kleine motoren zeker makkelijker afstelbaar en laat ze meer vermogen leveren.
Maar dat het zonder niet -of alleen heel slecht- zou gaan klopt niet.
In de tijd dat mijn vrienden en ik hun zaken hoofdzakelijk van zakgeld en hier en daar een krantenwijk moesten financieren gingen we echt voor zo min mogelijk. Dan gewoon maar wat beter worden in afstellen....
In mijn Wen Mac .049 (een eenvoudig gebleven neefje van de Cox Tee Dee) heb ik lang 75/25 brandstof -die ik al had voor mijn Fox .35- gestookt en dat kostte vrijwel niks. Vandaar dat ik -heel gul

- wel eens een tankje kon afstaan aan iemand met een Cox Babe Bee, de oer .049 . Die daardoor -net als mijn motor- inderdaad op 90% van zijn toptoerental bleef steken en geen afstelfouten meer tolereerde. Maar vliegen..... prima!
Als je een te groot en/of te zwaar model met zo'n .049 wilt vliegen dan krijg je inderdaad makkelijk problemen als je geen 100% haalt. Daar zit dan de fout, niet bij de motor en z'n brandstof.
De genoemde 5x3 prop is eigenlijk een maatje te klein, neem een 6x3 (GEEN electroprop!). Blijft beter doortrekken, ook onder het maximale toerental.
Ik vind een tientje voor een vulflesje een beetje duur.
Een polyetheen knijpflesje van 250 cc (3e van boven) kost de helft en je hebt voor de hele middag brandstof bij je....
Dat een Cox alleen maar volgas loopt is een gegeven en zo vlieg je er dan ook mee, geen enkel probleem.
Als je het model nog moet trimmen, dan doe je de basis daarvan sowieso uit een handstartje met motor uit en dan zweven.
Zodra je dat in 'the ballpark' hebt, probeer je de motor voor een seconde of drie en dan rechtdoor landen.
Klopt je klimhoek, pas dan kun je langer gaan.
Tenzij je natuurlijk weet wat je aan het doen bent, dan vlieg je er zo mee weg, zoals hieronder.....
Let op hoe hij zich verontschuldigd voor de slechte landing (= niet aan z'n voeten).
O ja, als het starten niet vlot gaat, doe je iets verkeerd. Een drupje brandstof op de zuiger, doordraaien tot je een 'bok' voelt en dan gewoon in een tik lopen:
De bedoeling van de landing is dus zo (dit is overigens geen beginners model, laat dat duidelijk zijn):
Disclaimer:
Ja, ik vlieg ook electro -voornamelijk zelfs- omdat het me voor bepaalde modeltypen meer voordelen biedt.
Maar brandstofmotoren zijn op andere plekken net zo goed bruikbaar en soms zelfs beter geschikt.
Ik vul sneller een tank dan dat ik een accu verwissel....


Maar niet-vette handen zijn ook wat waard!