Ron: allereerst over Coxen: ik vindt het geluid ook irritant, maar het draagt niet ver, zeker niet op een LB kistje. Op grotere LB evenementen waar ik kom (bijvoorbeeld in Engeland, maar ook ons eigen NK op vliegbasis de Peel) heb ik vaak meegemaakt dat mensen in een hoekje met een coxje bezig waren en steeds weer viel mij dan op dat je er maar enkele tientallen meters vandaan hoeft te zijn of het geluid valt weg tot wat hoog gezoem alsof er een mug om je hoofd vliegt. Een klein eindje van het vliegen vandaan valt het dus al nauwelijks meer op.
Dan over diesels, verreweg de meeste "LB" diesels zijn 2,5cc, de verder grootste groep is 1,5cc. LB is geen merk, maar de aanduiding voor lijnbesturing. Voor sportmodellen worden wel diesels kleiner dan 1,5cc gebruikt en voor RC (vooral in engelssprekende landen) ook wel motoren tot 10cc, maar voor LB is het 1,5 of 2,5cc wat de klok slaat. Als je ze nog nooit gehoord hebt, kom dan eens de volgende LB dag in Almere (15 september als ik het goed heb) kijken, er zijn dan altijd wel mensen met dergelijke diesels.
Waarom hebben ze vaak geen dempers? De meeste diesels dateren van de jaren '50 en '60. De enkele merken die nu nog gemaakt worden gebruiken vaak nog ontwerpen uit die tijd. Toen was men nog niet zo klagerig over lawaai. Bovendien is algemeen erkend dat diesels voor normaal gebruik ('sportmotoren', ik heb het niet over high performance motoren als die bij teamrace worden gebruikt) minder lawaai produceren als een vergelijkbare glowmotor, zowel qua decibels als irritatiefactor. Een diesel klinkt vaak wat lager. Dempers zijn pas gekomen in de jaren '70 toen de diesel door de gloeiplugmotor werd verdrongen die op zich al meer lawaai maakte, en toen de motoren steeds groter werd (in de jaren '60 waren RC modellen met een 1,5 of 2,5cc motor heel normaal). De meeste diesel-ontwerpen zijn van vóór die tijd, en veel diesels die wij nu nog gebruiken zijn originele oude motoren van toen, die niet ontworpen waren voor een demper en waar dus ook geen demper voor verkrijgbaar was.
Marten: Vorig jaar heb ik in Engeland nog een 'startpakketje' voor Cox modellen kunnen krijgen, maar dat was van een restpartij uit de jaren '90. Cox is op sterven na dood, en dat is jammer, want op de een of andere manier lopen mijn Cox motoren altijd beter op originele 'fabrieks' brandstof dan op wat ik zelf meng. Ik heb mijn eerste blik van 1 liter dat ik begin jaren '80 kocht nog niet op! De brandstof die er uitkomt is heeft de kleur van donkere honing en is vlokkerig, maar toch lopen mijn Coxen er beter op dan op zelf gemengde brandstof. Cox heeft het exacte recept van hun brandstof overigens altijd geheim gehouden! In het startpakketje dat ik vorig jaar kocht zat een flesje met 250cc brandstof en dat doe ik dus niet weg!
Je kunt bij Hobby Inn in Waalwijk losse ingredienten krijgen om zelf brandstof te mengen, waaronder pure nitro. Een Cox kan inderdaad wel lopen op 80% methanol en 20% olie, maar veel zal hij dan niet presteren, hij start waarschijnlijk bijzonder moeilijk, zal zeer moeilijk af te stellen zijn en ik denk dat de kans groot is dat je een Cox die is ingelopen op nitro brandstof er helemaal niet op aan het lopen krijgt.
Ik adviseer voor Cox zoveel nitro als je je veroorloven kunt tot een maximum van 35%. Het geheim van echte Cox brandstof zou wel eens een nitro percentage van 30 of 35% kunnen zijn! Ze zijn dan makkerlijker te starten en af te stellen en dat ze wat meer presteren is dan alleen een bonus.
Verder adviseer overigens ook een oliegehalte van 25% ipv 20%. Ik heb gehad dat ik met 20% olie een Cox niet kon laten lopen, maar wel toen ik er 5% extra olie bij deed, ik denk vanwege de afdichtende werking van (wonder) olie. Dat is belangrijk: als het maar even mogelijk is ALLEEN wonderolie gebruiken, er zijn veel argumenten voor, maar geloof me maar.
Als alternatief zou je brandstof voor modelautootjes (met 'nitro' motoren) kunnen kopen in de modelbouwzaak. In standaardvorm loopt je Cox daar waarschijnlijk niet op. Het bevat waarschijnlijk ongeveer 10-15% synthetische olie en 15% nitro. Voeg daar 10-15% wonderolie en 10-15% nitro aan toe en het kan zijn dat je Coxje daar wel op loopt.