cox pt19 lijnbesturing

• Topicstarter Topicstarter Marten Zeeland
  • Startdatum Startdatum
M

Marten Zeeland

Guest
Hallo,

Iemand hier in de straat heeft via, via een pt19 lijnbesturings vliegtuigje in bezit gekregen.
Wij zouden hier graag mee gaan vliegen.

Volgens mij is het dit model:
http://www.acsupplyco.com/aerospace/controlline/pt19.htm
Lijkt er altans zeer veel op.
Het is een plastic model, heeft een profiel met veel camber.

De cox motor is gemaakt in USA, en is van het merk thimble drome.
Er zit een 6x3 prop op.

Wij hebben er helaas geen handvat/lijnen bij.
Is dit zelf te maken, zo niet ergens aan te schaffen?

Verder staat er in het model: stunt, sport, trainer.
Dit lijkt te duiden op de motor domping, klopt dat?

Kun je dit model handstarten of heb je een lijn besturings baan nodig?

Zelf heb ik geen ervaring met lijnbesturing, wel met RC vliegen.

Alle info is welkom.

Alvast bedankt Groeten Marten

Hoi Marten,
Deze Cox lijnbesturingsvliegtuigjes zijn in de 70er en 80er jaren met duizenden verkocht. Het zijn helaas niet de best vliegende tuigjes.... Maar met de juste know how valt er wel plezier mee te beleven. Het is om te beginnen belangrijk dat je er de echte Cox Thimble drome brandsof in gebruikt, of anders een glowpeut met minstens 10% nitro, anders geeft het motortje weinig vermogen. De lijnen kunnen van gewoon nylon vissersdraad zijn, ongeveer 9 tot 10 meter lang, neem niet te dun. Als handvat kun je iets uit 6mm multiplex zagen ter breedte van je hand, met bevestigingspunten voor de lijnen er ongeveer 3 cm uit stekend, en ongeveer 11 cm verticaal gezien uit elkaar. Kijk even naat het embleem van Bruno op de forum om een indruk te krijgen. Het is belangrijk dat het hoogteroer neutraal staal als de piloot naar zijn gevoel zijn hand rechtop houdt. Pas de lijnlengte daarop aan. Het model moet kunnen starten van kort gras. Het beste is om de eerste vluchten met een instructeur te maken; als je je adres geeft weten we wel iemand in Zeeland die je kan helpen. (geef je adres even als een prive bericht aan Bruno, ik ga zo op vakantie)

Daarvoor moet je dus bij mij zijn... :wink:

Ik zou meerdraads gevlochten Nylon draad gebruiken, misschien beter nog Dyneema.
Daarvoor moet je bij Theo Coenen wezen, die heeft daar al mee geexperimenteerd.

Voor stuurhandvatten was ik begonnen om een soort snelcursus met plaatjes in elkaar te zetten, maar die is nog niet af.
Goede reden om dat weer eens op te pakken.

Jep, ik gebruik dyneema en dat is te verkrijgen in de betere hengelsportzaken. Neem geen dacron of nylon omdat daar teveel rek op zit. je kan dan in de winkel uitzoeken welke dikte en treksterkte je moet hebben.

Van de plastic Cox vliegtuigjes was dit toch wel de beste. De reden was dat deze het grootste vleugeloppervlak van alle plastics had en daardoor de vleugelbelasting enigszins aanvaardbaar. Bij de 'schaalmodellen' was deze dramatisch hoog! De reden dat de PT19's in vergelijking tot de rest ook redelijk lang meeging was dat de vleugel met elastiek vastzat en kon losschieten in een crash.

De motordomping in de PT19 is inderdaad instelbaar, dit omdat de vleugel hol is, terwijl een stunter een symmetrisch dubbelbol profiel heeft. Je kunt echter echt niet met dit model stunten, ook niet als je hem in de stunt stand zet. Ik zou hem eerst dus maar in de trainer stand zetten. Het enige Cox model waarmee je een beetje kon stunten (en dan alleen ronde figuren) was de 'stunter' die op een ME 109 leek en een schuimvleugel had. Stel je met de PT19 tevreden met rondjes vliegen en wat voorzichtig hoger en lager sturen. Wil jij (of je kennis) daarna méér, kies dan voor een grotere van balsa gebouwde trainer. Wij kunnen wel adviseren welke motor en Henk heeft tekeningen van goede trainers. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de PT19 een erg leuk ding om lol mee te hebben, ook uit nostalgie, maar meer moet je er niet van verwachten.

Van GLAD asfalt zou je van de grond kunnen opstijgen, maar dan komt een crash ook zo hard aan. Ik zou uit de hand starten en vliegen boven niet te kort gras. Gebruik inderdaad brandstof met voldoende nitro. 10% is nog weinig, liever 15-25%, en gebruik voldoende olie, minstens 20 en liever 25% en bijvoorkeur wonderolie. De nitro brandstof voor autootjes is ongeschikt. Die heeft maar 12-15% synthetische olie. Als de cox daarop al wil lopen, dan niet lang! Cox brandstof is niet meer te krijgen. Beter zelf mengen. Hobby Inn verkoopt losse ingredienten.

Ik gebruikte voor mijn Coxjes gewoon vliegertouw (van dat witte gedraaide nylon). Inderdaad, het is vrij rekbaar, maar dat betekent ook dat je niet al te snel overstuurt, en het is makkelijk te krijgen. Ik zou beginnen met lijnen van 7 meter. Als het niet te snel gaat maar je weinig lijntrek hebt kun je ze inkorten. Gaat het te snel en je hebt wel voldoende lijntrek, dan kun je langere lijnen nemen van 8 - 10 meter.

Stel de motor op de grond zo goed mogelijk af, tot hij werkelijk krijst. Draai dan de brandstofnaald een kwartslag terug (rijker dus) want in de lucht reageert de motor alsof hij armer gaat lopen. Als je hem op maximaal toerental lanceert kakt hij daarna in door het te arme mengsel en slaat af. Dat voorkom je door hem iets rijker te lanceren. Gooi het model iets, maar niet meer dan een graad of 5-10 omhoog. Je moet daarmee alleen opvangen dat hij snelheid en lift moet opbouwen. Gooi je te ver omhoog dan trekt het motortje het niet, het model overtrekt en crasht. Gooi niet 'met de bocht mee', maar rechtuit, anders heeft het model geen lijntrek en stort neer. Ga niet vliegen bij meer dan een zacht briesje en ga niet hoger vliegen dan de 45 graden lijn, anders zal het model naar binnen kunnen komen, je verliest lijntrek en stort neer.

Hou er rekening mee dat als het een al wat oudere PT19 is, dat de weekmakers dan uit het plastic zijn verdampt en het bros is geworden en makkelijk breekt (vandaar vliegen over niet te kort gras). De PT19 is echter nog vrij lang gemaakt, dus het kan een vrij jonge zijn. Het Cox imperium is niet meer wat het geweest is en loopt op zijn laatste benen. Via de site kun je 'shure-start' motorjtes (die ooit bedoeld waren om in plastic vliegtuigjes te bouwen) voor slechts enkele dollars per stuk te koop. Dat is goedkoper dan een losse gloeikop, die overigens vrijwel onvindbaar is, dus hou hem heel!

nog even vergeten, bij Conrad is de Bratco Skybaby te koop voor ik geloof 120 euro, dat is een soort doorontwikkeling van de Cox vliegtuigjes met een symmetrisch profiel, groter vleugeloppervlak en een Norvel motortje dat op hetzelfde soort brandstof als de Cox loopt. Hiermee kun je wel stunten (ronde figuren). Lees mijn eerdere topic hierover.

Hallo Allemaal.

Allereerst allen bedankt voor de uitgebreiden en verduidelijkende antwoorden.
Hoe meer info hoe liever.
Inmiddels heb ik al een adresje voor een handvat en lijnen.
Nu nog opzoek naar brandstof.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Verder heb ik begrepen dat er in Bergen op zoom nog een club lijnbesturings piloten zit, maar dichterbij weet ik nog niemand.
(Zuid-beveland)

Groeten Marten

Hallo Marten,

Ik denk dat wij hier met zijn allen denken dat we elke lijnbestuurder in Nederland wel kennen. Hele clubs van lijnbestuurders zijn er helaas niet meer. Het kan echter zijn dat er hier en daar nog een geisoleerde LB'er zit die niet weet dat zich nog meer mensen met deze mooie hobby bezighouden. Het zou dan goed zijn als je hem (of misschien wel haar of hen) met ons in contact bracht, want hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ondertussen weet ik niet wie dat in Bergen op Zoom zou kunnen zijn áls ik hem zou kennen, dus ik ben daar best benieuwd naar.
Over dat je lijnen had versierd: áls het om 'echte' (stalen) LB-lijnen zou gaan, hou er dan rekening mee dat die al snel te zwaar zijn voor de PT19. De enige daarvoor geschikte lijnen zijn .008 inch (0,2mm) gevlochten roestvrij stalen lijnen. Andere lijnen zijn te dik. .012 wordt gebruikt voor 1,5 - 4cc, .015 voor 4-8,5cc en .018 voor 10cc modellen.

Hallo allemaal

Eindelijk weer tijd om wat aan modelbouw te doen, nu het weer nog.
Maar oke, het grootste gedeelte is geregeld.
We zijn alleen nog opzoek naar een brandstof leverancier hier in de buurt, iemand idee hoe ik aan geschikte brandstof kom voor een cox motor?

Vriendelijke groeten Marten

zoek of meng zelf brandstof met 20% wonderolie, 15% - 25% nitro, rest methanol.
20% olie lijkt veel maar zou daar toch niet teveel van af gaan wijken

een cox loopt ook op standaard 80/20 brandstof.

de prestaties zijn echter duidelijk beter bij een hoger nitro gehalte, ook de andere 0,8 cc motoren lopen zeer prettig op een extreem hoog nitro gehalte.

ik heb een GZ 0,8cc met pipe waarbij tijdens wedstrijden alleen wonderolie en nitro als brandstof wordt toegepast.
helemaal extreem 10% castor, 10% Klotz, 10% propylene oxide en 70% nitro.
deze mix heb ik nog niet geprobeerd.

Cox = ttth = takketeringtyphusherrie. Als het dan toch moet, doe het dan zo ver mogelijk van de bewoonde wereld en zeker niet in/bij dorp. Qua PR voor de hobby.

ron van sommeren zei:
Cox = ttth = takketeringtyphusherrie. Als het dan toch moet, doe het dan zo ver mogelijk van de bewoonde wereld en zeker niet in/bij dorp. Qua PR voor de hobby.

nou nou,het gaat hier wel om een lb model die laag bij de grond vliegt dus het lawaai draagt dan ook minder ver
als je er een zwever mee omhoog brengt is het wat anders
bij lb word er ook gevlogen met diesels die soms tot 2,5 cc ongedempt zijn,vind je reactie een beetje overdreven
dus als het aan Ron ligt mag er niet worden gevlogen met deze motoren, wat moeten wij dan Qua PR doen aan onze hobby, verbieden volgens jouw?

ik vind persoonlijk het geluid ook wel meevallen.
ok, de toon is irritant maar de geluidsdruk valt erg mee en vliegend
vanuit de cirkel is het geluid zeer acceptabel.

ik kan me voorstellen als een cox op een klein RC scheurijzer wordt geplaatst en alleen maar in duikvlucht links/rechts wordt gevlogen dat dit geen gehoor is.

een ongedempte diesel maakt al helemaal geen lawaai, zelfs een 2,5cc is in de ruimte niet echt een lawaaischopper.
na een 50-tal meter hoor je een diesel bijna niet meer.

de F2C en MTR/1/2a combat uitgezonderd.

Alleen de Speed en de F2D motoren maken echt een bak herrie in combinatie met een stevige geluidsdruk.

Het gaat mij meer om de perceptie door het 'publiek'. En inderdaad, een LB toestel vliegt niet ver weg en niet hoog.

Overigens, waarom zijn de diesels ongedempt? Ik heb nog nooit zo'n 2,5 LB diesel gehoord, de diesels die ik wel gehoord heb, klonken sympathiek in de oren.

ron van sommeren zei:
Ermee vliegen op een plaats waar niemand een Cox of die ongedempte diesel kan horen.

dus nu word het een sympathieke klank ,ik denk echt dat je een keer naar Almere moet ,en aanwezig moet zijn bij een LB dag
leer je onze kant van de hobby ook kennen ,soms zijn kleine LB modellen ontworpen voor kleine motoren die ongedempt zijn
en vind dat daar een Cox echt bij hoort.LBers zijn ook vaak mensen die nog vliegen met modellen uit de jaren 50 en 60 en dat heeft ook zijn charme. en daarbij kan ik alleen maar blij zijn dat iemand een poging doet om LB te gaan vliegen ,ook al is het met een Cox modelletje

Ron: allereerst over Coxen: ik vindt het geluid ook irritant, maar het draagt niet ver, zeker niet op een LB kistje. Op grotere LB evenementen waar ik kom (bijvoorbeeld in Engeland, maar ook ons eigen NK op vliegbasis de Peel) heb ik vaak meegemaakt dat mensen in een hoekje met een coxje bezig waren en steeds weer viel mij dan op dat je er maar enkele tientallen meters vandaan hoeft te zijn of het geluid valt weg tot wat hoog gezoem alsof er een mug om je hoofd vliegt. Een klein eindje van het vliegen vandaan valt het dus al nauwelijks meer op.

Dan over diesels, verreweg de meeste "LB" diesels zijn 2,5cc, de verder grootste groep is 1,5cc. LB is geen merk, maar de aanduiding voor lijnbesturing. Voor sportmodellen worden wel diesels kleiner dan 1,5cc gebruikt en voor RC (vooral in engelssprekende landen) ook wel motoren tot 10cc, maar voor LB is het 1,5 of 2,5cc wat de klok slaat. Als je ze nog nooit gehoord hebt, kom dan eens de volgende LB dag in Almere (15 september als ik het goed heb) kijken, er zijn dan altijd wel mensen met dergelijke diesels.

Waarom hebben ze vaak geen dempers? De meeste diesels dateren van de jaren '50 en '60. De enkele merken die nu nog gemaakt worden gebruiken vaak nog ontwerpen uit die tijd. Toen was men nog niet zo klagerig over lawaai. Bovendien is algemeen erkend dat diesels voor normaal gebruik ('sportmotoren', ik heb het niet over high performance motoren als die bij teamrace worden gebruikt) minder lawaai produceren als een vergelijkbare glowmotor, zowel qua decibels als irritatiefactor. Een diesel klinkt vaak wat lager. Dempers zijn pas gekomen in de jaren '70 toen de diesel door de gloeiplugmotor werd verdrongen die op zich al meer lawaai maakte, en toen de motoren steeds groter werd (in de jaren '60 waren RC modellen met een 1,5 of 2,5cc motor heel normaal). De meeste diesel-ontwerpen zijn van vóór die tijd, en veel diesels die wij nu nog gebruiken zijn originele oude motoren van toen, die niet ontworpen waren voor een demper en waar dus ook geen demper voor verkrijgbaar was.

Marten: Vorig jaar heb ik in Engeland nog een 'startpakketje' voor Cox modellen kunnen krijgen, maar dat was van een restpartij uit de jaren '90. Cox is op sterven na dood, en dat is jammer, want op de een of andere manier lopen mijn Cox motoren altijd beter op originele 'fabrieks' brandstof dan op wat ik zelf meng. Ik heb mijn eerste blik van 1 liter dat ik begin jaren '80 kocht nog niet op! De brandstof die er uitkomt is heeft de kleur van donkere honing en is vlokkerig, maar toch lopen mijn Coxen er beter op dan op zelf gemengde brandstof. Cox heeft het exacte recept van hun brandstof overigens altijd geheim gehouden! In het startpakketje dat ik vorig jaar kocht zat een flesje met 250cc brandstof en dat doe ik dus niet weg!

Je kunt bij Hobby Inn in Waalwijk losse ingredienten krijgen om zelf brandstof te mengen, waaronder pure nitro. Een Cox kan inderdaad wel lopen op 80% methanol en 20% olie, maar veel zal hij dan niet presteren, hij start waarschijnlijk bijzonder moeilijk, zal zeer moeilijk af te stellen zijn en ik denk dat de kans groot is dat je een Cox die is ingelopen op nitro brandstof er helemaal niet op aan het lopen krijgt.

Ik adviseer voor Cox zoveel nitro als je je veroorloven kunt tot een maximum van 35%. Het geheim van echte Cox brandstof zou wel eens een nitro percentage van 30 of 35% kunnen zijn! Ze zijn dan makkerlijker te starten en af te stellen en dat ze wat meer presteren is dan alleen een bonus.

Verder adviseer overigens ook een oliegehalte van 25% ipv 20%. Ik heb gehad dat ik met 20% olie een Cox niet kon laten lopen, maar wel toen ik er 5% extra olie bij deed, ik denk vanwege de afdichtende werking van (wonder) olie. Dat is belangrijk: als het maar even mogelijk is ALLEEN wonderolie gebruiken, er zijn veel argumenten voor, maar geloof me maar.

Als alternatief zou je brandstof voor modelautootjes (met 'nitro' motoren) kunnen kopen in de modelbouwzaak. In standaardvorm loopt je Cox daar waarschijnlijk niet op. Het bevat waarschijnlijk ongeveer 10-15% synthetische olie en 15% nitro. Voeg daar 10-15% wonderolie en 10-15% nitro aan toe en het kan zijn dat je Coxje daar wel op loopt.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar tot een jaar of 4 geleden kon je voor veel cox onderdelen zoals glowheads, en Cox brandstof terecht bij Muco modelbouw in Amsterdam west.

Ik heb zelf niets tegen een beetje kabaal, mits het bij het vliegtuig past, ik ben meerdere malen starter/timer/beoordelaar geweest bij pylonracen, zowel op ons veld als op vliegbasis de Peel. LB-speed vind ik magnifiek.
Ik weet dat dieseltjes sympathieker klinken, vandaar mijn verbazing toen Herbert ze over één kam schoor met Coxjes (heb ik ook gehad op zwever, lang, lang geleden).
Wat je/we in het achterhoofd moeten houden, is dat als mensen een luidruchtig ding horen, ze denken dat dat voor de hele modelvliegerij geldt. Dus vandaar mijn opmerking om het buiten bereik van mensen/publiek/toeschouwers te doen. Ergens midden in een weiland dus, niet bij dorp.

Back