cox?

Frank Hartog zei:
geluidsnormen zoals die nu standaard voor iedereen gelden
Mag ik je er op wijzen dat LB modellen met motoren tot 2,5 cc geen demper hoeven te hebben.... Of ik dat altijd verstandig vind is wat anders, maar het bewust tegenwerken van niet-mainstream modelvliegerij door overijverige clubs is wel het andere uiterste....

voor zover ik weet zijn er toch geen clubs bij mij in de buurt.........en die norvels ken ik zijn ook nogal prijsig zo'n 65 dollar geloof ik...

Jorrit zei:
Welke types zijn "ze"? ;)

En van in de kast liggen worden ze ook niet beter natuurlijk. :roll:

Ik zou het niet weten :P
deze heb ik...

p1050021hv6.jpg

Ik ben mijn modelvliegcarrière met een 2meter Graupner Bèta zwever en een 0,8cc Cox begonnen. Ik wist na de motor gestart te hebben niet hoe gauw ik het ding het luchtruim in moest smijten, verschrikkelijk dat snerpende gejank zo ter hoogte van je rechteroor.

Misschien overdrijf ik maar vliegen met zo'n ding kan een club in problemen brengen, zelfs al vlieg je niet op dat betreffende veld. Het gaat om imago, en daar zullen we voor moeten blijven knokken, zo'n Cox werkt averechts.

Gewoon zorgen dat je niet boven de 22 m uitkomt.... :lol: Hoe hoger hoe verder het geluid draagt. :yes:

sparkie zei:
iemand ooit gehoord van een ap hornet .09?
Deze? Schijnt wel een vlot motortje te zijn. Maar ik blijf 125 gram toch wel aan de zware kant vinden...
211300.jpg

Die OS is weliswaar maar 112 gram, alleen dat is nog zonder demper...
Alhoewel ik ze nooit naast elkaar heb gehoord, lijkt me de Hornet de fellere motor van de twee.

Diverse modellen die vroeger met coxje gingen,
(en lompe baksteen servos en broodtrommel ontvanger en 4x penlite pack)
gaan ook prima met de tegenwoordige brushless motortjes,
lipo en mini servootjes en micro ontvangers. :yes:

[effe voor mijn parochie preken :wink:]

We knutselden altijd met die coxjes, vooral de 0,8 baby-bee en de kleine broer(tje) van 0,3 cc
( ik meende dat dit de tee-dee was) met speciale cox-brandstof.
Nadelen-----
veel herrie ( altijd een headset op)
Branstof was duurder.
Een ongelooflijke dikke veer achter de prop die je eerst moest op winden,
even geen aandacht.....au, dan kreeg je een mep op je vingers... :evil:

Voordelen....
toendertijd goedkope motoren ( 30 gulden meende ik nog te herinneren , dit was rond 1980)

Leuke kleine vliegtuigjes.
Een klein rc toestel "topsy" 1 kanaal te bedienen
Een lijn toestel "odin" een klein dubbeldekkertje met voorgedrukt rode print
Op de "snijschool" ( walstraat in groningen ) hadden we diverse tekeningen van kleine lijn toestellen
waaronder een kleine delta met de fantasievolle naam ..........Delta........, dit toestel was het meest geliefd.
Deze laatste heb ik zo vaak gebouwd dat ik bijna geen tekening meer nodig had :P :P
Ik heb er helaas nog nooit mee gevlogen, vond hem alleen leuk om te bouwen.... :roll:

Gosh, ik klink net als mijn vader, ben net de 40 gepaseerd en begin al aan jeugd sentiment te denken................ :wink:

Pjoeter zei:
We knutselden altijd met die coxjes, vooral de 0,8 baby-bee en de kleine broer(tje) van 0,3 cc
( ik meende dat dit de tee-dee was)
Nee, dat was een PeeWee, als je tenminste de versie met veer-inlaat bedoelt, herkenbaar an de gladde carterhals. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/cox_bees.htm
De TeeDee serie, ontworpen door Bill Atwood had een krukasgestuurde inlaat en de grootste spoelpoorten van alle Cox motoren. Ze waren er van 0,16 tot 2,5 cc. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/cox_teedees.htm
Pjoeter zei:
Leuke kleine vliegtuigjes.
Een klein rc toestel "topsy" 1 kanaal te bedienen
Deze?
De mijne uit 1969, met eerst 2 kanaals (L/R) toongemoduleerde RC, later met 1 servo proportional. Vloog als een duivel...

Motor: Wen Mac 0,8 cc HotShot (ook ontworpen door Atwood):
wenmaczt5.jpg

neem aan dat je muco modelbouw bedoelt in amsterdam )ik woon daar om de hoek heb die killer bee zien liggen
geinig motortje vind vooral zo mooi dat ze zo klein zijn
al vind ik muco niet echt goedkoop
10 min verder rijden en ik ben bij quartel

zweefman zei:
Ik heb ze een poos geleden op de site van, muco gezien...

Is het eigenlijk ooit geprobeerd om een electrische controlliner te maken, waarbij je een zware accu bij je voeten hebt staan en stuurt met twee staaldraadjes waar de stroom door gaat? Geen herrie, en wel een loeisterke krachtbron zonder het gewichtsbezwaar... is dat wat?

Heb vroeger wel controlliners gebouwd maar het was me iets te beperkt. Leuk was dat wat je ook bouwde, het vloog altijd...

Bart Doets

bdoets zei:
Is het eigenlijk ooit geprobeerd om een electrische controlliner te maken, waarbij je een zware accu bij je voeten hebt staan en stuurt met twee staaldraadjes waar de stroom door gaat? Geen herrie, en wel een loeisterke krachtbron zonder het gewichtsbezwaar... is dat wat?
Ja, maar dat vind ik eigenlijk GEEN oplossing. het isoleren van lijnen is een vreselijk gedoe en je vliegeigenschappen lijden daar onder. Voor een trainer kan het wel, maar ik vind het teveel gedoe...
Maar electrisch vliegen is geen enkel probleem meer... Gewoon Lipo accu aan boord en met een timer/pulsgever de motorregelaar aansturen.
Zie hier miijn WK-avontuur afgelopen zomer in Spanje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43111&postdays=0&postorder=asc&&start=30 , even doorbladeren naar beneden...

bdoets zei:
Heb vroeger wel controlliners gebouwd maar het was me iets te beperkt. Leuk was dat wat je ook bouwde, het vloog altijd...
Nou, ik voel mij met LB net zomin beperkt als met RC... De grotere precisie en de echte feedback van LB mis ik nog steeds als ik RC vlieg...

Sparkie, hoe serieus ben je, hoeveel heb je er voor over? Met een Coxje heb je snel wat in de lucht, ik kan je wel een tekeningetje toesturen, van iets dat je aan 5-8 meter vliegertouw kunt vliegen, maar stel je er niet te veel van voor. Coxjes zijn lastige motortjes, zeker als ze niet nieuw zijn en je nog niet weet hoe je met motortjes moet omgaan. Je hebt inderdaad speciale brandstof nodig met voldoende nitro (liefst 25%) én voldoende wonderolie (geen synthetisch!, ook liefst 25%. Echte cox-brandstof is het beste, maar die is niet meer te krijgen. Gloeikopjes zijn schreeuwend duur en nieuwe motortjes ook. Tweedehands lopen ze vaak niet omdat ze mishandeld zijn. Schroef het motortje dus eerst op een balk hout om te kijken of je hem aan de praat krijgt. De Coxfabriek staat op sluiten. er is geen vraag meer omdat Norvel veel betere motorjes maakt.
Als je echt wilt gaan lijnbesturen heb je veel meer aan een OS LA 10. De drossel zet je gewoon vast (helemaal open) en daar zijn ontwerpen voor trainers voor te krijgen (zie het lijnebsturings subforum). Je hebt een motortje waar je nog lang plezier van kunt hebben al moet je ook hier brandstof met voldoende olie gebruiken (zeker 20%) en de meeste brandstof in de modelbouwwinkel heeft tegenwoordig maar 10-15% synthetische olie. Nadeel zijn de wat hogere kosten, bijvoorbeeld van de stalen lijnen, die je in Nederland niet in de winkel kunt kopen, maar ik kan je wel aan adressen helpen, trouwens, we gaan binnenkort voor meer mensen tegelijk een bestelling doen in de VS. Als je serieus bent moet je maar een PB sturen.

Back