Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 2 feb 2021.

  1. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Dirk Jan, persoonlijk zou ik de 40 min nemen vaak zit het wat tegen , de deurbel gaat aarggg !! Eerst de mal goed in waxen en laten drogen uitpoetsen (lossingswax) Gelcoat aanmaken in de juiste verhouding en kleur . Niet te dik aanbrengen (anders barst het eindproduct snel) Eerst met fijne weefsels/matjes beginnen randjes eerst opvullen met kleine stukjes of vezeltjes en niet te hard in de sticky gelcoat drukken anders zie je het weefsel er door heen, en dan goed laten uitharden. Daarna met kloppen en trekken mal buigen etc eindvorm eruit halen. Voor mallen gebruik ik gelcoat maar voor het eindproduct niet. Ik gebruik Epoxy dat is sterker en lichter zonder gelcoat daarna spuit ik het dat is wel iets duurder. Voor de laatste laag gebruik peelply dat absorbeert het teveel aan hars wat je bij vacuum ook hebt alleen iets minder. Je kan evt epoxy ook eerst een kleurtje geven en dat als gelcoat gebruiken of eerst je mal licht insmeren met epoxy en dan koolstof matje (min 2lagen) er in dan kan je een mooi cf venstertje maken. De meeste fouten die er gemaakt worden zijn verhouding verkeerd , het zijn gewichtsdelen geen vollumedelen.
    De lossingswax is niet goed droog (werkstuk zit dan vast aan de mal)
    Temp te laag werkstuk hard niet uit min 20 graden nodig.
    In de zon laten uitharden uv licht breekt gelijk de epoxy af het wordt bros polyester heeft hier minder last van maar wordt ook bros. Lekker kort verhaal oja gebruik geen polyesterhars als je een moeilijke mal hebt dat krimpt behoorlijk en je werkstuk is dan niet meer uit de mal te halen.succes
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2021
    Tamiya1970 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Goede info Carbohans, bedankt! Ik.ga mij eens beraden hoe ik het ga aanpakken. Voor mijn kleinere F1 tunnel heb ik een positieve mal gemaakt en het kapje daar overheen gelamineerd, uiteraard met gebruik van PVA wax. Het nadeel is dan dat de buitenkant van het kapje dan niet mooi glad is, maar nog afgewerkt moet worden. Voordeel is dat je maar 1 mal hoeft te maken en niet eerst een plug, dan een mal en dan weer je werkstuk..
    Een mal vind ik eigenlijk pas lonen als je van plan bent om meerdere werkstukken eruit te halen. Dat hoeft niet per se voor mij, dus wellicht dat ik het toch weer op de vorige manier doe.
    Ik ben in ieder geval weer wat wijzer!
     
    Tamiya1970 en Carbohans vinden dit leuk.
  3. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Het kost ind veel tijd om een goede mal te maken. Wat ik wel eens doe voor een kapje is met pu schuim de vorm maken,2x160 gram of vergelijkbaar er overheen lamineren en daarna het schuim verwijderen aan de binnenkant en dan indien nodig weer de binnenkant verstevigen/lamineren. En mooi vlak schuren daarna. Het kapje kan je dan gelijk gebruiken maar het blijft allemaal bewerkelijk. Ben benieuwd hoe je het gaat doen het zal vast en zeker mooi worden
     
    Tamiya1970 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Update #13

    Het is weer even geleden dat ik de vorderingen gepost heb. De romp is ondertussen grotendeels met een glasweefsel gelamineerd.
    De onderkant met 80gr/m2 en de bovenkant met 50gr/m2.

    Hier nog een fotootje van de onderkant, die was al een poosje niet voorbij gekomen :)

    [​IMG]

    De zijkanten van de drijvers beplankt:

    [​IMG]

    En vervolgens gelamineerd:

    [​IMG]

    Het weefsel voor de bovenkant met een mal uitgesneden:

    [​IMG]

    Vervolgens erop gelamineerd. In 1 stuk was niet te doen, dus ik heb er een paar delingen in gesneden. Dat zie je toch niet

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ontwerp van het kapje is bijna klaar. Ondertussen zit ik te denken welke stekkers ik ga toepassen. Ik heb die 8mm 150A stekkers en XT90. Die 8mm variant vind ik wel erg lomp en ik denk ook dat het overkill is met een 3670 1650kV motor.

    Ook twijfel ik of ik een veiligheidslus toe ga voegen. Ik vind het ideaal om de boot thuis aan te sluiten en goed af te plakken en dan aan de waterkant enkel nog de veiligheidslus te sluiten. Voor de looks is het minder, maar ik zou ook een lus onder het kapje kunnen maken.. nog even overdenken!
     
    Cnn, Carbohans en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Mooi hoor! Ik ben benieuwd naar het kapje
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  6. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    Vraagje over de tfl outboard mini. Ik heb hem ook en nu al 3 asjes verspild. Ook last van? Ik vaar normaal en bijna nooit volgas en smeer vaak de as.
    gr Fabian
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Kijk even in dit topic, vanaf post #86.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/cozy-f1-tunnel-houtbouw.195065/

    Met andere eindlagertjes en een teflon buisje in plaats van de standaard plastic buis, los je de problemen op.
     
    faab vindt dit leuk.
  8. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Tijd voor update #14

    De voorkant van de middentunnel is afgerond met een aantal latjes balsa op elkaar gelijmd en dan in vorm geschuurd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens weer een aantal vlakken gelamineerd met 50 gr/m2 glasweefsel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En.een weefseltje over de afgeronde neus:

    [​IMG]

    Ook de drijvers zijn aangepakt en geschuurd. Ik schuur het weefsel zo vlak mogelijk, zodat de structuur bijna niet meer zichtbaar is. Beter dan het later op te vullen met plamuur, met een onnodig zware boot als gevolg.

    [​IMG]

    Ook heb ik een standaard in elkaar geknutseld van een oude bezemsteel en wat rondzwervend multiplex:

    [​IMG]

    Tot zover weer!
     
    Tamiya1970, M.l.v.Doesburg en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Erg gaaf man !
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met dit lichte weefsel verdwijnt de structuur ook grotendeels al na een tweede dunne laag epoxy.
    Minder schuurwerk en kans dat je door het glas heen gaat...

    Groeten, Jan.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Klopt Jan, de onderkant van de drijvers heb ik ook een 2e laag epoxy gegeven. Hier heb ik 80 gr/m2 weefsel gebruikt en voor het dek 50 gr/m2.
    Het loopvlak van de drijvers is hier en daar net niet helemaal vlak, maar vertoont lichte hollingen. Die plekken blijven nu dus zichtbaar als je ze met een vlak schuurklosje schuurt. Daar ontkom ik niet aan plamuur, maar dan hebben we het over tienden van millimeters. Het blijft allemaal met de hand gemaakt ;)
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is hier al een tijdje stil. De romp staat op de bouwtafel en is bijna klaar om geplamuurd te worden.
    De voortgang is voor nu even digitaal met het ontwerpen van het kapje. De vorm is opgemaakt en nu kunnen de ribben getekend worden. Er wordt dan een mal van gemaakt, waar ik het kapje overheen ga lamineren met loswax. Zo heb ik het bij mijn Cozy F1 ook gedaan en dat ging goed.

    [​IMG]
     
    Tamiya1970 en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Mooi hoor!
     
    Dirk Jan en Carbohans vinden dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Update #16

    De lipo's zijn binnen; 2 stuks Youme Power 6S 4500mAh 60C. Ik ben niet bekend met deze lipo's maar ik kon een goede deal maken, dus het is het proberen waard.

    [​IMG]

    De regelaar zit op zijn plek en de koeling is aangesloten. De regelaar zit schuin naast de servo. Ik heb er een steunplaatje voor gemaakt, waar hij met dubbelzijdig tape opzit.

    [​IMG]

    De motorkabel doorvoer en de outboard aan de spiegel, met de koelleidingen ernaast.

    [​IMG]

    Met het zwaartepunt op 30% vanaf de drijvers, komt de lipo ongeveer hier te liggen. Er is ruimte genoeg om deze te kunnen schuiven. Een bevestigingsplaatje met klittenband straps moet nog gemaakt worden.

    [​IMG]

    Tussen de lipo en de overige elektronica heb ik een spantje gemaakt om het geheel te verstijven. Dit spantje zit nog niet ingelijmd.

    [​IMG]

    Zo staat de Cozy F1 T800 erbij. Ook is te zien dat de ontvanger niet op het servoplaatje zit, zoals origineel bedacht, maar tegen de zijkant van de middenbox. Op het servoplaatje zou hij boven de regelaar zitten en dat lijkt mij storingsgevoelig.

    [​IMG]

    Nog 2 plaatjes van de stand van zaken. Totaal gewicht inclusief lipo is nu 2672gram. Daar komt het kapje en de verf nog bij. Hij zal rond de 3000gram uitkomen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    M.l.v.Doesburg, Cnn, Mugen MRX-3 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Super strak gebouwd ,leuk om te zien!
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Update #17

    Het plaatje om de lipo aan te bevestigen is gemaakt. Ik heb hiervoor 1.5mm berkentriplex gebruikt en dit aan beide kanten met 80gr/m2 glasweefsel gelamineerd. Met epoxy zit het plaatje on de romp verlijmd.

    Stap voor stap:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De waterkoeling is ook aangesloten. Ik heb de onderste slangnippel op de koelmantel aan de onderkant gezet, deze wees schuin omhoog, maar dat is onhandig met de routing van de koelslang.
    Een aluminium buisje op de cavitatieplaat wordt vastgehouden door 2 houten steuntjes die ik zelf geknutseld heb. Deze moeten nog wel gelakt worden.

    [​IMG]

    Het liefst had ik het koelwater eerst door de regelaar laten lopen, maar dat is niet logisch en netjes te monteren. We zullen zien of het zo ook werkt.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2021
    Dim L vindt dit leuk.
  18. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Wordt al erg gaaf hoor
    Ik zet er altijd twee naast elkaar voor de koeling,werkt perfect.
    1 voor de regelaar en 1 voor de motor.[​IMG]
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  19. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Athens, Greece
    I am sorry I move this post to the right section.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Update #18

    De romp is glad geschuurd en de onderkant is in de Motip spray putty gezet. Dat is fijn spul, dat kleine oneffenheden direct mooi opvult.
    Natuurlijk zijn er ook wat plekken zichtbaar geworden die ik met plamuur moet dichten.

    Op de foto's lijken de sponsons niet mooi strak, maar dat zijn ze in het echt gelukkig wel Wordt vervolgd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tamiya1970, Cnn en Dim L vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina