Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 2 feb 2021.

  1. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    I also think that if you could bend the glass fiber over the edges it would add more strength. I have tried this to Cozy with good results sometimes.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Good point Dim. I will round the edges (fillet in 3D CAD ) and laminate around it to avoid cracks at the seams again!
     
    Dim L en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  3. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Balen zeg,niks is vervelender als een gelakte romp weer te moeten openmaken.
    Maar zo te zien gaat dat jou wel weer netjes lukken.
    Succes man!
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  4. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Thanks Jan. My problem was that when I tried to apply the resign over the edge the fiber was moving away from its initial position. Maybe a two stage application of the resign would solve this problem. Applying on the first surface, wait for an hour(? maybe less or more I don t know) so that the resign hardens and the fiber cannot move and then apply the resign on the second surface over the edge.

    pS. I haven tuse the fillet yet, but it gives great results as I see in Youtube.:thumbsup:
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Tijd weer voor een update. Ik heb besloten om de romp in 1x goed aan te pakken. Daarom gaat de lak in ieder geval bovenop er helemaal af en deels ook onder de sponsons.

    Het begin is even pijnlijk maar eenmaal de romp weer helemaal ontdaan van alle lak en plamuur ziet het er weer oké uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wil nu een nieuwe laminaat laag erop zetten, die ik om de hoeken heen lamineer. Daarvoor heb ik de buitenhoeken afgerond en heb ik in de binnenhoeken een afronding gemaakt door middel van verdikte epoxy die ik met een kithulpje de hoek in strijk. Werkt perfect!

    [​IMG]

    De volgende stap is om in verschillende delen, vanaf de middenbox naar het dek en dan tot onder de sponsons door te lamineren.
     
    Cnn en Dim L vinden dit leuk.
  6. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Wow that is a lot of work Jan but the result will be even better than before. I didn't understand your technique with the inner corners, it is probably the Google translate.
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    It is a silicone kit tool, to get smooth rounds.
    I used it with thickened epoxy for the inside corners, to be able to bend the laminate around it afterwards.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  8. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Oh very nice Jan thank you. I ll keep in mind that.
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De sponson scheuren zijn nu degelijk gefixt. Eerst verdikte epoxy in de hoeken en daarna een 50gr/m2 glasweefsel erover.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog wat extra weefeltjes hier en daar op de romp, nu die toch weer kaal is. Ik moet wel zorgeloos over het water kunnen vliegen met wat heftigere propjes erachter
     
    Tamiya1970, Carbohans, Dim L en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    very nice. Securing with the tape is a good trick. Looking forward for the next steps and also for the cowl painting (and the outboard cover). ;)
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dim, it looks like I secured the weave, but it is just to avoid spilling epoxy on the running surface of the sponsons
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  12. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Oh I see. Nice anyway. Thanks Jan.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De romp is weer wat verder verstevigd. Het dek en de sponson achterkanten zijn nu van een 2e laag 50gr/m2 glasweefsel voorzien, welke ook weer om de hoeken gelamineerd is.
    Met papieren mal en een rolmes (top uitvinding voor weefsel!) Heb ik de stukken op maat gemaakt. Het dek heb ik nu in 3 delen gelamineerd: de neus en de linker- en rechterkant.

    Stuk voor de neus, deze heb ik er van de week al op gelamineerd en strak geschuurd.

    [​IMG]

    Vandaag de linker- en rechterkant van het dek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En drogen maar weer!

    [​IMG]
     
    Tamiya1970, Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  14. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice work as always Jan!
    I should buy one of these rotary cutters.
    The edges of the fabric when I cut with scissor or the standard cutter are awful.

    Nice rc car collection bytheway.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Thanks Dim. I love rc cars as well! It al started with a Tamiya when I was 13 years old. The rest is history

    Volgende update; ik heb de laatste tijd veel geschuurd. Zowel aan de romp als aan de kap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de binnenkant van de kap heb ik wat extra stroken carbon gelamineerd rondom het glasweefsel gedeelte, om het geheel goed sterk te maken.

    [​IMG]

    Ik zit te denken aan de bevestiging van de kap. De neus van de kap gaat als het ware om de voorkant van de romp haken. Voor de achterkant zie ik wel eens elastiekjes. Het voordeel lijkt me, dat bij een crash de kap eraf vliegt en niet kapot gaat, of de romp kapot trekt. Uiteraard komt er drijfvermogen in de kap, zodat die niet zinkt.

    Bij de Cozy F1 heb ik achter gewoon rc car body posts gebruikt. Maar dat is een kleiner en lichter rompje.
    Hebben jullie nog tips, of ervaringen?
     
    Tamiya1970, Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  16. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    I used velcro tape to secure the cowl to my Cozy and from my little experience (5 min sailing:confused:) it worked nicely.
    You can add polyurethane foam at the nose of the cowl for buoyancy and indeed in case of a crash you gonna lose the cowl. I think I will do this to my Cozy too.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    The velcro tape IMG_20211204_174400.jpg
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Nice idea, thanks Dim!
     
    Dim L vindt dit leuk.
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De neus van de kap heb ik iets lager geplaatst, door de kap iets (8mm) verder weg te knippen richting de voorkant. Het klinkt weinig, maar het geeft net een wat agressievere look
    Rondom het glasweefsel deel is de kap nu een stukje stijver.

    [​IMG]

    Eigenlijk vind ik die hout-look op het dek best mooi. Misschien deels hout laten..
    Ik ben ook met de stickers bezig; binnenkort printen op mijn werk op decal papier.

    Deze week ga ik aan de outboard kap beginnen.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  20. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Very beautiful Jan. The cowl looks so nice on the hull.
    Nice idea to leave some wood as part of the paint job.
    Looking forward for the outboard cover and the stickers.
     
    Carbohans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina