Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Blijven allebei heel mooie bootjes die erg goed lopen Dirk Jan!! Mijn favoriet blijft dan de Cozy!
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Lex! Heb jij nog snelle boten op de plank?

    Vandaag gevaren met mijn 'snelle' prop. Een 34mm aluminium exemplaar.
    Hij caviteert wat meer bij wegvaren, maar eenmaal op gang loopt de Cozy F1 wel een stuk harder. 77km/u tegenover 66 km/u gisteren, met de 35mm berilium prop. Verder exact gelijke afstelling en lipo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Dim L vindt dit leuk.
  3. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice homemade speedboat collection Jan! Did you design the hydromite as well?
    I think that with a nice catamaran and the Bernico, you ll have pretty much every type of speedboat hull in your collection.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Jazeker, ik heb net weer twee 152VO boten klaar; DeSilva's met eigenbouw buitenboordmotoren.

    https://152vo.de/index.php/forum/flatbottoms/2270-desilva-doppelt-baubericht.html

    Gemeten topsnelheid 61,1 km/h,. Momenteel is het officieel gemeten 152VO snelheidsrecord daar in Duitsland 57,nogwat. Over anderhalve week is er weer een competitie, gaat weer leuk worden!
     
    Unusual RC, Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ah gaaf, ik heb het dubbel bouwverslag bekeken. Mooie boten allebei, met zeer strakke prestaties. De 152VO competitie is een gezellige club. Ik heb goede herinneringen aan een aantal jaar geleden, dat ik er de zaterdag was.
    Hier is een heel weekend rc racen wat lastig te combineren met de familievakantie. Ik denk ook niet dat ik ze meekrijg .
    Ik heb er alle vertrouwen in, dat jullie NL goed kunnen vertegenwoordigen!
     
    Dim L en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Thanks Dim . The Hydromite is not my design. It is (was) a popular boat years back. There are quite a lot of topics in this forum about the Hydromite as well.
    Yes, a catamaran is still missing, as well as a (finished) deep vee mono.

    I always have many ideas for a next project. Now I drove my Hydromite again, I'm thinking about a bigger self made hydro. But I'm also walking around with the idea to build my own rc water scooter. I own a retired Robbe Sea Jet Evolution and it was a really fun boat.
    Then, I want to make a real nice rescue boat as well, I would like a 6S rigger... make another Cozy F1 T800, with small tweaks... too many ideas!

    The winning idea will be posted as a next build thread in the future I guess
     
    Dim L en verfbrander vinden dit leuk.
  7. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Wow too many ideas Jan... Bravo!!!
     
  8. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    This is also in my mind the last two months. The water is too cold during winter to swim. ;)
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  9. RenBo

    RenBo

    Lid geworden:
    7 jun 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    A new Cozy is born. IMG_20221113_104212.jpg
    IMG_20221213_125104.jpg
    Dit jaar, geïnspireerd door dit draadje, ook begonnen met het bouwen van een Cozy. Deze heeft geen buitenboordmotor. Zit nu in de eindfase, hij moet nog voorzien worden van kleuren en decals.
     
    Dim L, Dirk Jan en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Geen bb?
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk dat je een update hier post en je Cozy F1 ziet er goed uit!
    Wat voor motor en lipo ga je gebruiken? Inboard werkt voor echt hoge snelheden beter. In Frankrijk varen ze met 36mm TP motoren op 4S in deze romp (iets aangepast en in glasvezel uitgebracht) dik in de 90km/u.

    Ik ben benieuwd naar de afwerking. Al is het weer er nu niet echt naar..
     
    Dim L vindt dit leuk.
  12. RenBo

    RenBo

    Lid geworden:
    7 jun 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Er gaat een SSS 2960 KV2881 met een 4 mm as. Moet natuurlijk experimenteren met wat propjes. Heb een 3S CHNL Kronix Pro 4300 mAh 11.2 V klaarliggen in combinatie met een Flycolor ESC 90A. Wellicht ook eens proberen met een 4S. Het is wel erg krap van binnen. Zal te zijner tijd weer een foto uploaden.
    Over de kleuren ben ik nog niet helemaal uit. Zit aan de Red Bull kleuren te denken donkerblauw/grijs van de F1 van Max Verstappen. Nadeel is dat het een beetje donkere kleur is voor op het water.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Renbo, ik ben bang dat je 90a esc dat niet gaat trekken op 3cel, 4cel lipo misschien net.
    Heb je gekeken wat hij voor amperage de motor onder last gaat opnemen?
    Qua formaat is een vliegregelaar ook handig, turnigy marine 120a of een seaking pro 120a is ook een mooie smalle regelaar.

    Heb al 2 100a regelaars uitgefikt met zo,n zelfde motor

     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Met dezelfde setup (motor) zal de stroom op 4 cellen niet lager, maar eerder hoger uitpakken.
    Als je een lagere kv motor pakt en dan op meer cellen gaat varen, pakt de stroom wel lager uit.

    Ik weet niet wat deze SSS motor aan stroom trekt, maar gevoelsmatig zou een 90A regelaar goed moeten gaan, als je niet te groot propt.
    Ter vergelijk, ik vaar met een Turnigy 2860 2800kV op 4S met een Turnigy Marine 60A in deze boot.
    Ik vaar met een 120A Turnigy Marine in de grote broer van deze romp, op 6S met een 3674 SSS motor.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  15. RenBo

    RenBo

    Lid geworden:
    7 jun 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Gerjan, Deze motor heb ik al gebruikt in de Avanti met een 70A 3S ESC zonder problemen. Is weliswaar een andere romp. Motor en ESC bleef gewoon koel. Ik kreeg het idee dat de motor een beetje overpowered was in dat model en heb hem vervangen door een 2950 MSQ 2900KV 900W. Zie:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/avanti-krick-naar-brushless.272043/#post-4055973
     
    gerjanmonohull74 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  16. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Bedankt voor je reactie Dirk-jan, deze motor doet op papier 65a, belast zou je dan goed moeten uitkomen met een 90a.
    Na het 2 maal uitfikken van de esc uit de no-step 2 met 3s setup id compleet overgestapt naar een 4s setup iets lager kv en draai met een leo 3660 ook met redelijk hoog kv 2850 gewoon een nette 100a.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  17. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi, ben er al achter had een 2960 3150kv die kaal al 90a deed.

     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  18. RenBo

    RenBo

    Lid geworden:
    7 jun 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zoals beloofd de F1 Cozy in Red Bull style.

    Hij heeft zijn eerste vaart al gemaakt op 3S.
    IMG_20230410_101433_Original.jpeg
     
    Unusual RC, Dim L, Dirk Jan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Super geworden René! Ik ben heel benieuwd hoe die vaart, met die inboard setup. Ik hoop hem komend weekend in Hank te zien. Ik stuur je nog een PB wanneer ik ga.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  20. RenBo

    RenBo

    Lid geworden:
    7 jun 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk. Hoop dat het weer een beetje mee gaat werken. Vanmiddag met windkracht 3, 4 gevaren maar dat is geen succes.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina