Tsja, je moet die samengeknepen billen momenten ook weer niet gaan overdrijven, maar we moeten ook weer niet een wedstrijdje "low-budget crashen" houden
Wat die samengeknepen billen-momenten betreft: we hebben hier twee leerlingen die met KDS RTF vliegen, en die hebben allebei in het afgelopen jaar een paar keer storingen gehad tijdens het vliegen die maar ternauwernood goed afliepen. Zonder aanwijsbare oorzaak, en individuele gevallen. De rest van het jaar hebben ze probleemloos gevlogen. Ik zou geen auto accepteren die het twee keer per jaar niet goed doet en de rest van het jaar wel, onvoorspelbaar en zonder dat ik weet waarom die auto dat doet....
De schade bij een crash is erg geluksafhankelijk, afgelopen weekend hebben wij een crash gehad die normaal gesproken hooguit een set rotorbladen en een paddelstang "had moete kosten" (nog steds duur genoeg) maar helaas vanwege de kou en wat ongelukkig terecht komen, toch vrijwel een volledige rotorkop naar de galemiezen (en da's een hoop geld bij een Vario....

)
Ik ga uit van de veronderstelling dat crashen gewoon NIET mag voorkomen (da's de schaalvlieg-benadering) en dan is iedere cent die je in kwaliteit investeert, gewoonweg verantwoord.
Ik neem aan dat Anko ook liever niet crasht, maar heel cru gezegd: als je in die tak van sport niet bereid bent te crashen, zul je ook nooit een fatsoenlijk niveau bereiken (overigens: bereid zijn te crashen is wat anders dan rücksichtlos een heli de grond in boren, he?)
Het is echt niet zo dat RTF kitjes bij voorbaat kansloos zijn, daarvoor heb ik zelfs Belt CP V2 overtuigend en betrouwbaar zien vliegen.... maar zoals ik al zei, ik ga uit van het trachten de KANS op crashen te verkleinen, en dan heeft KDS als RTF kit of E-Sky, toch wel slechtere rapportcijfers dan een KDS die voorzien is van futaba of hitec spulletjes....
That's all, dus je hoeft echt niet te gaan lopen zorgenmaken als je besluit een KDS RTF te kopen, je moet alleen je verwachtingen wat lager instellen.
Als je een mercedes koopt, verwacht je ook dat die storingsvrijer is dan de Lada die je vroeger had, en als je noodgedwongen een Lada aan moet schaffen omdat je budget gelimiteerd is, dan verwacht je ook geen mercede-betrouwbaarheid....
Echter, bij een auto praten we over verschillen van tienduizenden euro's, bij 450 size heli's over enkele honderden.
Iedere motorrijder is bereid om een paar duizend euro voor zijn hobby uit te trekken (want voor 99% van de motorrijders is het puur hobby) maar bij heli's kennen we dat realisme opeens niet en moet een 450 size heli van 250 euro NET zo betrouwbaar zijn als een heli van 1000 Euro....
En dat is gewoon NIET realistisch.
Groet, Bert