CPLR did it again

Discussie in 'F3A' gestart door wvr, 24 aug 2013.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Wereld Kampioen 2013....

    1. CPLR
    2. Onda
    3. Jesky
    4. Schulman
    5. Seba
    6. Marco
    7. Suzuki
    8. Trumpp
    9. Matt (die vloog in 1967 ook al mee, 6de plek)
    10. Mayr


    Leuke geschiedenis van alle WK's (stukje naar beneden scrollen)

    Results - F3A Radio Control Aerobatics
     
  2. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Maar het was wel een close call!!! Hij heeft maar 1 finale ronde gewonnen. Onda verprutste het in zijn 1e Unknown....
     
  3. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Wat zijn de voordelen/nadelen van de driedekker Trigantic van Mayr?.
    m.v.g. Erik
     
  4. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Ik denk zelf dat het geen echte voordelen meer bied t.o.v een tweedekker.
    Wellicht blijft dit bij een experiment aangezien de snaprol en spin waardeloos zijn in mijn ogen.
    Kan niet zeker zeggen of dat met een driedekker te maken heeft maar op het filmpje van de vlucht van Mayer ziet het er gewoon niet uit.

    Het toestel heeft wel een mooi rustig vliegbeeld en het is toch wel een heel mooi en uniek ontwerp !
    Denk niet dat het een trend gaat worden zoals de tweedekker hooguit wat nieuwsgierige piloten die er een gaan bouwen om te kijken hoe het vliegt maar vervolgens toch weer terug gaan naar de tweedekker.

    Petje af voor Gerhard von Richthofen om dit mooie unieke toestel op 4.65kg vlieg klaar te krijgen !
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Je vergeet het belangrijkste voordeel Roy: ' Meer is beter'.

    :-D
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Géén Belgen en Nederlanders bij de deelnemers zag ik ?

    Heeft dit een reden ?
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    't was nogal ver weg.... Zuid-Afrika.
     
  8. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    De hoofdgedachte achter dit ontwerp is vanwege de ijle lucht waar het WK werd gehouden. Het was op 1500 meter hoogte. Gerhard wilde hiermee wat proberen (en dat mag gewaardeerd worden ipv een kit kopen :) ). Het werkte echter niet lekker, want de wind was een veel groter probleem dan de ijle lucht. 1 dag was er weinig wind en toen ging het gelijk veel beter. Daarna stormde het gewoon weer.... Zal geen trend worden.
     
  9. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    TIjdens dit WK gebeurde wel het een en ander, zeker in de finale.

    Op de eerste wedstrijddag kreeg CPLR maar te nauwe nood zijn motor aan. Hij had bijna de 2 minuten vol, wat hem nooit eerder is gebeurd op WKs. Yamada zal wel niet blij zijn geweest.....

    Tijdens finale:

    - Gerhard Mayr's motor wilde niet "armen" in 1e unknown en was gelijk klaar aangezien de 2 unknown meetellen.
    - Onda had storing tijdens de 2e unknown in het figuur M. Daardoor figuur met 0-3 beoordeeld en daar ging het kampioenschap.
    - Suzuki moest bij z'n 2e unknown naar het B-model stappen aangezien de ailerons het niet deden.
    - Seba had bij zijn laatste unknown niet de passende batterij... het programma was te lang of zijn batterij te klein. Hij kreeg net zijn programma af, maar crashte daarna zijn toestel.
    - Alle monoplane vliegers hadden verschrikkelijk veel moeite met het 1e unknown. De meskanten waren de breker. Ook CPLR kwam regelmatig uit exacte meskant, waar ook hij 5-en scoorde. De 2-dekkers waren duidelijk in het voordeel (of de vliegers waren beter, maar met CPLR leek me dat stug). Degene met geen dikke fouten zou dan ook winnen en dat was Schulman.

    Dit keer was de eerste keer dat een computerprogramma de unknowns zou kiezen en ik moet zeggen dat er best leuke programma's uit kwamen. Dit keer eens niet een gigantische hoop snaps en rollende cirkels/loops etc. Meskant was het item en een hoop vliegers leken niet voorbereid. Zo heb je tenminste een echte unknown!!
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    We want more... we want more... inside info.... ;-)
     
  11. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Tja, wat kan ik meer zeggen.... Wat bij blijft is de wind. Het waaide als een achtelijke en hij draaide vaak. In 1 vlucht zelfs 180 graden....... lullig voor een spin :)

    Ook 1 brandstof motor viel uit: Loic Burbaud sloeg af in een opgaande lijn van de rollende loop in F. Waarschijnlijk te arm.

    Ik had het idee dat het aantal brandstofmotoren trouwens weer iets gestegen is, maar dat kan ook komen door een laag aantal deelnemers, waarbij de brandstof motoren juist bij de mensen waren die wel kwamen.

    Verder zag ik voor het eerst een contraprop van hout. Ik dacht dat het alleen met CFK kon. Dat ding maakte echter wel een takke herrie vergeleken met de rest (contraroterend).
     
  12. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Interessant..
    Seba vliegt met een 3900 pack anders komt hij niet uit met het gewicht.
    Dan moet je verdomde zuinig vliegen, zeker in de F. Dat gecombineerd met harde wind is ontzettend veel risico.
    Zonde van de crash!

    Denk dat Onda het toch eerdaags gaat winnen van CPLR, je ziet hem steeds beter worden. Erg jammer dat storing zijn kampioenschap dwarsboomt.
    Je zou toch zweren dat storing niet meer mogelijk is met de huidige 2,4Ghz systemen.

    Het is dat dit WK ver weg is en gewoon erg veel geld kost anders hadden wij als NL team gewoon meegedaan.
    Volgend jaar zijn we weer van partij bij het EK in Liechtenstein :)
     
  13. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    And photos!!! :p
     

Deel Deze Pagina