Crackerbox bouwen

• Topicstarter Topicstarter E®win
  • Startdatum Startdatum
E

E®win

Guest
Hoi

Ik vond op deze site tekeningen van een crackerbox.
Ik wil deze boot gaan bouwen en er een bosmaaier motor of een ketingzaag motor in zetten.
Het word wel een project die niet op stel en sprong klaar hoeft te zijn want ik wil het wel goed doen, dit is de eerste keer dat ik helemaal zelf een boot ga bouwen.
Ik heb al een magin one maar wil graag een brandstof boot vandaar dit project.

Ik heb vandaag ff de tekeningen op een cd gebrand en ben ff naar een copyshop geweest en ik kan maandag middag de tekeningen op halen.
De tekeningen worden alleen een paar cm kleiner (maar de verhoudingen blijven gelijk) omdat het anders niet op een A0 formaat past maar dat vind ik niet zo erg, de orginele tekening word de boot 1.27m en hij zal nu ongeveer 1.10m worden dus zo,n verschil is dat niet.

Ik heb nog een paar vragen welk matereaal raden jullie aan triplex of balsa? en de dikte?
En wat voor lijm kan ik het beste gebruiken?

Gr Erwin

Zipkit kan ook. Hier een voorbeeldje van mijn eigen omgebouwde Zipkit crackerbox. Had geen zin om hem zelf te zagen, wel om te verbouwen. Is nog niet helemaal klaar overigens. Met dank aan Harold voor de foto's;
DSC_0470.jpg

DSC_0473.jpg

victorymarc zei:
Dan moet je nog even verder kijken Erwin. Alle handige tips en instrukties staan op dezelfde site;
http://powerpete.20megsfree.com/photo3.html
Voor de constructie alleen epoxy gebruiken. De rest van de materialen.... zie bovenstaande link

Dat had ik ook al gevonden maar marine or birch plywood is dat triplex of balsa mijn engels is niet zo heel erg goed.
En epoxy is toch gewoon bij elke doet het zelf zaak te krijgen of niet?
En zouden doe het zelf zaken ook balsa hebben?

@bigboat:
Die kit is zeker niet duur voor 68 euro is hij in nederland maar ik wil liever helemaal zelf bouwen.
En niet die kit in elkaar lijmen ook zelf alles zagen endergelijke.

gr erwin

Er wordt watervast multiplex bedoeld, balsa is veel te zacht hout voor zo'n grote boot.

Jij dacht dat je met die Zippkit alleen wat mocht lijmen ???
Je zal nog heel wat moeten bijwerken aan die kit voordat je een boot hebt zoals op die plaatjes van Marc.
En voor de goedkoopte hoef je hem niet zelf te zagen, hout (vooral dun multiplex) is slecht te koop en meestal van slechte kwaliteit.
Tevens zou ik gezien jouw ervaring gaan voor een deels kant en klaar pakket en als je dit pakket tot een goed einde brengt aan echt zelfbouw gaan denken.
Teveel van dit soort ik-doe-het-zelf-wel-projecten belanden in de vuilnisbak voordat het water heeft gezien.

@bigboat:

Ik zie wel wat het word ik ben iig in de winter van de straat. :lol:

Ik heb inmiddels een kettingzaag motor van een kameraad van mij gekocht deze lag uit elkaar, maar moest het wel doen volgens hem.
Ik heb het motorblokje in middels alweer aan de praat en die loopt goed moet alleen nog een beetje afgesteld worden maar dat zal het probleem niet zijn.
Ik morgen ff verder met de uitlaat ff een nieuwe flens maken en dan de uitlaat pijp er ff aan lassen en dan weer kijken hoe hij loopt als dit goed gaat dan ff een demper
maken als hij nog te veel lawaai maakt.
De originele uitlaat zit zelfs helemaal geen demping in dus we zien het wel hoeveel lawaai hij heeft.
Als ik zaterdag de tekening ophaal ga ik ook direct ff kijken voor mutliplex en dan kan het project echt van start.

Ik heb nog een buitenboortmotor liggen waar ik niet mee doe en niemand op reageerd.,
Als je hier interesse in heb pb me dan met een bod. dan heb je gelijk een motor voor je volgende project. 8)

PICT0056___Medium__.jpg

Merk is K&B en er staat 7.5 op verder weet ik er niets van.

Mzzl Ba®t

de kale zei:
Erwin,

wel ff de draai richting controleren, ivm de andere materialen en keuze van schroef(as).

succes met bouwen

Moet ik dat ook weten voor de schroefas?
Ik als ik eerlijk ben alleen voor de schroef.

moet ik verder nog ergens rekening meehouden?

alvast bedankt gr Erwin

als je een stare as gaat gebruiken dan hoef je kwa draai richting niet te kijken voor de as.

maar gebruik je een flexas (wat over het algemeen altijd word gebruikt) dan moet je zeker op de draairichting letten.

greetz jaimy

Geen starre as gebruiken! Je hebt alle verstelmogelijkheden nodig om een CB goed aan het varen te krijgen. Bovendien is je keuze qua props beperkter. Let op de draai-richting van de motor (boot van achteren gezien, linksom, dus tegen de klok in). Verdere voordelen naast keuze props en verstelmogelijkheden, een eenvoudige verbinding tussen flexas en motor en geen uitlijn problemen. Koop wel de juiste (linksom) flexas want die kun je ook verkeerd om (rechtsom) krijgen. Mocht je motor toch rechtsom draaien, kan het evt (als je niet anders wilt of kan) ook, maar dan wel de juiste soort flexas (rechtsom) en prop kopen (wel minder keuze qua props).
Overige links voor Cboxen:
http://crackerbox.free.fr/article.htm
http://groups.msn.com/OxfordCountyCrackerboxes/shoebox.msnw
Succes!
Marc

Back