Crackerbox Bouwverslag

Hallo,

Ik als beginner heb besloten een crackerbox te gaan bouwen. Met het bouwen van boten of varen met een rc boot heb ik totaal geen ervaring. Het idee is om gewoon te beginnen en wel te zien waar ik uitkom.

In dit topic staan een aantal vragen van mij over het type motor en overige hardware, hier ben ik dus nog niet uit. Elk advies is welkom!

De bouw:

Ik ben begonnen met het verkleinen van de tekening zodat er een romp van zon 58CM overblijft, deze heb ik uitgeprint op 4 pagina's en aan elkaar geplakt.
Vervolgens heb ik alle onderdelen uitgeknipt en op hout overgetekent en vervolgens deze uitgesneden, voor de spanten heb ik 3mm balsa gebruikt. Voor de bodem en randen heb ik 0.6mm vliegtuigtriplex gebruikt.

Als eerst dus de spanten uitgesneden en in elkaar gepast:
IMG_0793%20%28Medium%29.JPG

Dit ging naar mijn idee erg makkelijk, ik had nog totaal geen ervaring met zelf bouwen of balsa maar het werkt echt heerlijk, schuren is een eitje:)

Zo even kijken of het nog overeenkomt met de tekening:
IMG_0791%20%28Medium%29.JPG

Gelukkig klopt het!

Dan wordt het tijd om de zaak te gaan lijmen, spannend!
Ik heb voor de meeste delen secondelijm gebruikt en voor delen waarbij ik meerdere dingen in moest smeren houtlijm (anders moet je wel heel snel zijn).
IMG_0801%20%28Medium%29.JPG

Nadat alles gelijmt zat begonnen met het uitsnijden van de bodemplaten uit 0.6mm vliegtuigtriplex. Ik heb het iets ruim gesneden (1 CM te wijd) met het plan het overtollige er af te schuren. Vervolgens heb ik de zijkanten op dezelfde manier gedaan. Resultaat:
IMG_0805%20%28Medium%29.JPG

Hier zie je goed dat de bodem nog uitsteekt:
IMG_0809%20%28Medium%29.JPG

Sorry voor de wazige foto, zo ziet de onderkant eruit:
IMG_0812%20%28Medium%29.JPG

Bezig met het uitstekende deel van de bodem te schuren:
IMG_0817%20%28Medium%29.JPG

Vond de bovenkant van de zijkanten erg gammel aanvoelen en heb hier ook nog een balsalat op gemaakt:
IMG_0860%20%28Medium%29.JPG

Het geheel voelt nu veel steviger aan!

Ook op de bodem heb ik dit gedaan, er bleef anders speling zitten tussen de bodem en de zijkant:
IMG_0877%20%28Medium%29.JPG

Daarna begonnen met het plamuren van de bodem, er zat een redelijke spleet tussen, deze opgevult. Het schuren van de plamuut gaat echter een stuk lastiger dan het hout zelf!
IMG_0878%20%28Medium%29.JPG

Ook begonnen met het strak maken van de achterkant:
IMG_0879%20%28Medium%29.JPG

Op dit moment moet er dus nog aardig wat geschuurd worden waar ik aardig tegenop zie :) ik doe het met de hand, zou een machine veel makkelijk zijn of is dat te grof? Anders kan ik er misschien eentje lenen van een kennis.

Ik ben inmiddels weer wat verder met de romp.

Het dek zit er op en ben nu bezig met schuren en plamuren om hem zo strak mogelijk te krijgen. Ik ga hem binnenkort in de grondverf zetten om alle oneffenheden beter te kunnen zien.

Update 17-06-2008

Zoals de boot er nu bijstaat:
IMG_0973%20%28Large%29.JPG

Het dek:
IMG_0974%20%28Large%29.JPG

Onder het dek zitten plastic luchtzakjes die bijna het hele compartiment vullen.

Vooraanzicht:
IMG_0975%20%28Large%29.JPG

Dit vergt nog het een en ander kwa werk denk ik.

De bodem:
IMG_0976%20%28Large%29.JPG

Ik vraag me tevens af met welk materiaal ik de skeg moet maken?
En natuurlijk staan mijn vragen over de hardware voor de cracker nog open

Laatst bewerkt:
Klopt het dat de eigenaar van 2 brothers rc ook een crackerbox heeft? maar dan op 1/4 schaal.

Ik heb namelijk nog niks kwa electronica, misschien geef ik ze binnenkort wel even een belletje.

Ik weet niet zeker of de eigenaar van 2Brothers er zelf een heeft, maar hij kent wel meerdere mensen met een crackerbox en kan je vast goed adviseren wat voor hardware je nodig hebt voor je boot. Ik ga er zelf binnenkort ook naartoe om de hardware voor mijn zelfgemaakte boot te halen :)

De eigenaar heeft inderdaad zelf ook een crackerbox, en er zijn velen in de club die er een hebben. Is de laatste tijd weer zeer populair om zo'n romp te bouwen, zeker door de komst van de houten zipp kits! De meeste zijn dan wel 1:4 met benzine motor

Kwa electro motor zou ik gaan voor een type 500 motor op 8 cellen. Brushless is niet heel erg duur meer en levert een stuk meer vermogen en dus snelheid.
Voor het sturen heb je een gewone standaard servo nodig, die je al hebt en voor de motor een regelaar.
wat je wilt gebruiken hangt wat af van het budget en je wensen. Wil je brushless of borstel?

De aandrijving gaat het mooist met een flexas, zo kan je de as goed uit de romp laten komen. deze zijn te krijgen bij 2 brothers net als een bijpassend roertje.

Een belletje plegen is inderdaad een goed besluit, als je goed uitlegt wat je wil, heb je het in een mum van tijd binnen

succes!

Ik denk dat ik voor brushless ga, ik hoor daar zoveel goede verhalen over. En ik ben zo iemand die als ik dan een motor met borstels heb gekocht later toch upgrade. En als het dan niet zo heel veek extra kost :D.

Het is een bootje van 58 cm, kom ik dan met een type 500 motor goed vooruit? En maakt het merk veel verschil? ik kom namelijk zeer uiteenlopende prijzen tegen.

Hoe sluit je eigenlijk de servo op het roer aan? Via een soort buis oid?

Als ik eenmaal wat meer weet over de spullen die ik ongeveer nodig heb geef ik even een belletje.

Zou een 500 brushless op 8 cellen voldoende zijn om deze boor redelijk snel te maken? Maakt het trouwens erg veel uit welk merk je neemt? de prijzen lopen namelijk nog best uiteen, welke merken zijn "safe" om te kopen?

Zou dit setje als roer, as en turnfin goed zijn voor dit bootje?

Ik wil wss gaan varen met een Speed 600 of 700.

Wat heb ik nog meer nodig?
Ik ben zelf gekomen op:
- Ontvanger
- Servo's
- Accupack
- Motor (speed 600 of 700)
- Roer, flexas en turnfin: Hopf Modelltechnik SHOP
- servostang
- harmonica rubber

Turnfin is niet nodig voor de romp. Er wordt gebruikt gemaakt van een 'skeg'. Twee soort van haaientanden aan de bodem van de romp. Staat als het goed is op de tekening. Let wel op dat je deze precies maakt, deze zijn van invloed op je vaargedrag. Mocht je de tekeningen van PowerPete hebben dan kun je de skeg 15% groter maken dan op de tekening, dan vaart hij het best.

Okee dan ga ik die gewoon zelf maken, is hout daarvoor neit te slap?
Wat denken jullie bij de lijst hierboven? Is het zo compleet (op aansluitconnectors en kabels na )

Het lijstje lijkt wel in orde, maar houdt de mogelijkheid tot borstelloos open. Je schrikt van de prijs in het buitenland, om maar een site te noemen: http://www.bidproduct.com/part/Product_list_BRUSHLESS MOTOR_1.html . Niet duur en het gaat gelijk hard, héél hard.

Zelf maken van een skeg kan, maar ik zou het toch vanaf een tekening maken omdat de grootte en ook vooral positie (gezien vanaf de achterkant van de spiegel precies komt). Kijk ook eens op XtremeRCboats . Een lading informatie met ook een aantal érg mooie bouwverslagen van een Crackerbox.

380-2848: 380 is het formaat motor en 2848 zijn het aantal toeren per volt die de motor draait. Zo ook bij de 540-3650.

Je cracker is 58cm toch? Hier zal een 500 type motor goed in voldoen. Op 7 of 8 cellen zal het zelfs aardig rap gaan!

De setup die ik aangaf heb ik als tip van Steelpad (Jeffrey) gekregen. Ook bekend op Xtreme. Ik heb namelijk ook laatst een Crackerbox gebouwd, van 55CM en met die setup en 7 cellen gaat het toch al zeker over 55km/h, werd mij verteld, wat ik snel genoeg vind voor een romp van dit formaat, en de rompvorm.

55km/h is voor een klein rompje zeker snel. Op het water liggen de snelheden wat anders dan op de weg. Vooral een cracker met de vlakke onderkant word tricky bij hele hoge snelheden (benzine cracker doet toch net geen 95km/h) Voor een 58cm rompje is 55km/h een hele mooie snelheid.
natuurlijk zijn er hier en daar uitzonderingen van kleine rompjes die hard gaan (100+) maar hier zit heel wat meer geld en kennis achter

Back