Crackerbox lamineren

• Topicstarter Topicstarter Vincent8701
  • Startdatum Startdatum
V

Vincent8701

Guest
Beste forumleden,

Ik zit in de ontwerpfase/bedenkfase van mijn 1/4" Crackerbox. (120cmlang) De planning is dat er een Zenoah Pum260 in komt.
Maar ik heb een vraag over het lamineren: Met hoeveel gram glasweefsel moet je de boot bekleden?
Ik heb al her en der gelezen dat het niet nodig is de binnenkant te bekleden, het moet dan ingesmeerd worden met epoxy. Het is wel aanbevolen bij de motorsteun te lamineren.
Maar hoeveel gram moet er nou gebruikt worden voor de onderkant, zijkanten, de bovenkant en de achterkant? En hoeveel lagen?
En is de bovenkant ook wel nodig? Aangezien hier geen krachten opkomen.

Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt, maar kon toch mijn antwoord niet vinden voor dergelijke Crackerboxen op deze schaal.

Crackerbox (120CM):
cra_running_1lg.jpg

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem steeds carbondoek van 160gram/m.
Of kevlar-carbon van 180gram/m.

Met deze laatste word je boot echt bullet proof,maar word wel wat zwaarder,daar het kevlar meer epoxyhars opneemt.

Ik neem steeds carbondoek van 160gram/m.
Of kevlar-carbon van 180gram/m.

Met deze laatste word je boot echt bullet proof,maar word wel wat zwaarder,daar het kevlar meer epoxyhars opneemt.

Aangezien het mijn eerste boot wordt, wou ik hem wel van glasweefsel maken. Omdat dit toch iets goedkoper is.

Bedankt!

ik gebruik 80 grams buitenom en daar word ie echt al knetter hard mee.

mvg,

Robbert

Bedoel je dan de onderkant, de zeikanten, de achterkant en de bovenkant? en binnen in gewoon insmeren met epoxy. En neem aan gewoon 1 laag.

Bedankt!

yeps buitenom doe ik 1 keer smeren met een mat en dan daaroverheen nog 1 keer een heel dun laagje en om het helemaal vlak te krijgen gebruik ik spuitplamuur (let hier wel mee op want dit spul kan niet tegen benzine ;) )

De achterkant verstevig ik ook aan de binnenkant al heb ik hier bij mn laatste boot 2 laagjes 80grams mat op de naad gebruikt.

Hé???Spuitplamuur niet tegen benzine kunnen???
Dus dan gaan de verbouwde moto's van mij uit elkaar vallen?:p
Of jou spuitplamuur mag niets kosten zeker,dan kan ik het geloven.:confused:

Ow,dan moet ik ook nog oppassen voor me'n Citroën Xsara WRC replica....
Ach nee,daar rijd ik al een jaar of 6 mee rond & de paint zit er nog steeds mooi op hoor.

Nou dat zal dan wel aan mijn spuitplamuur liggen want ik heb bij mn alle eerste keer tanken benzine over mn boot gemorst en k pakte mn boot op en mn hele handen zaten onder dat spul.

Oke, bedankt! Maar victorymarc gaf een link: Crackerboxbuilding
En daar word 49gr/m2 gebruikt is dat ook mogelijk of raden jullie egt 80gr/m2 aan?
En hoeveel liter epoxy moet ik nou ongeveer hebben?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
volgesmij is het beide prima.
Als je de 80 grams neemt zal hij zwaarder worden, maar wel stevigeren. Neem je de 49 grams dan zal hij lichter maar minder stevig worden.

Ik bestel altijd 3kg epoxy. Maar hiervan maak ik ook de lijm plamuur etc. Ik zelf zou gewoon 3 kilo kopen. Omdat epoxy wel een tijdje kan worden bewaart. En als je iets nodig hebt weet je dat je genoeg hebt.

50 grams moet naar mijn idee ook kunnen. je hebt er ook nog hout onder zitten dat zich vol zuigt met epoxy en ook behoorlijk sterk wordt. en 3 liter epoxy daar bouw ik makkelijk 2 boten van.......al heb ik er aparte epoxy plamuur naast. t is ook allemaal gewicht op je boot.

maar ik zou 1,5 liter epoxy halen. polypox Thv 500(1 liter) hars en dan 355 harder(500ml) wat samen dus 1,5 liter maakt. k heb dit nu zelf ook staan en k heb e op de boot die ik nu aan het bouwen ben de helft van gebruikt en hij is bijna klaar.

suc6!

Robbert

Met lamineren is het altijd de keus tussen duurzaamheid en gewicht vind ik. Zelf ga ik bij mijn laatste projecten voor iets meer gewicht en een sterkere romp. Zo is mijn laatste elektro cat (70cm Flat Cat) geheel gelamineerd met 80 grams weefsel. De binnenkant is voorzien van 280gr/m2 zwart glas..
Hierbij is het hele frame van 3mm triplex, samen met de tunnel beplating. De rest van de romp is uit 1mm opgetrokken. Al met al bom proof..

De romp is op het einde iets zwaarder dan anders, maar vertoont na vele flips en klappen (sommigen met 100+) nog geen cracks.
Bij lamineren met dun doek wil je die nog wel eens door je laminaat heen gaan zien.

Ik zou voor 80 grams gaan en de binnenkant op strategische plekken verstevigen met 160.

Groeten Jurriaan

p.s. 1,5L epoxy is inderdaad eerst voldoende

Oke, bedankt!!
Ik ga nu opzoek naar een tweedehandse zenoah pum260. Als ik die heb kan het project beginnen.

GR Vincent

Back