Crash Cessna Citation

Stevo

Forum veteraan
http://www.glumbert.com/media/planecrash


> Accident description
> Status:Final
> Date:15 MAY 2005
> Time:15:48
> Type:Cessna 525A CitationJet 2
> Operator:Weibel Scientific
> Registration: OY-JET
> C/n / msn:525A-0089
> First flight:
> Total airframe hrs:360
> Engines:2 Williams International FJ44-2C
> Crew:Fatalities: 0 / Occupants: 1
> Passengers:Fatalities: 0 / Occupants: 3
> Total:Fatalities: 0 / Occupants: 4
> Airplane damage:Written off
> Location:Atlantic City-Bader Field, NJ (AIY) (United States of
America)
> Phase:Landing
> Nature:Executive
> Departure airport: Burlington International Airport, VT (BTV/KBTV),
United
> States of America
> Destination airport: Atlantic City-Bader Field, NJ (AIY), United
States of
> America
> Narrative:
The CitationJet departed Burlington (BTV) around 14:45 on a routine
flight to Atlantic City (AIY). The pilot first made a low pass down runway 29 and then return to land on runway 11. After touchdown the airplane failed to stop and overran the runway and into the Intercoastal Waterway. The occupants were rescued by a boat.
According to the Cessna 525A Landing Distance Chart, an airplane with
a landing weight of 11,000 pounds required 2,930 feet of landing
distance, in a no wind situation. With a 10 knot tailwind, which was the approx wind at the time of the accident, the airplane required 3,500 feet of landing distance. Runway 11 at Bader Field is a 2,948 foot-long, 100
foot-wide, asphalt runway. Bader Field is normally closed to jet traffic.

PROBABLE CAUSE: "The pilot's improper decision to plan a flight to a runway of insufficient length, his improper in-flight decision to land on
that inadequate runway with a tailwind, and his failure to obtain the
proper touchdown point. A factor in the accident was the tailwind condition."
 
Tja, vluchtvoorbereiding gaat voor sommigen wat ver :?


Wij hebben ook wel eens iets dergelijks meegemaakt hier.

Een Piper Saratoga met jonge piloot, kwam met slecht weer binnen.
De eerste poging mislukte, bij de tweede moest en zou die de kist aan de grond zetten terwijl hij beter een derde poging had kunnen wagen.

Hij zet de kist te laat neer, het gras was nat, remmen blokkeerden maar de kist glijdt dan nog verder door, einde van het veld kwam in zicht met de sloot.
Pogingtot wegdraaien hiervoor mislukte en de Saratoga gleed overdwars over de sloot.

Gewonden: wat blauwe plekken.
Kist: Total Loss.

En de piloot? die kreeg een compliment voor zijn handelen en is aangenomen bij een grote luchtvaart maatschappij :?
 
Aan de mods,

Is het mogelijk dit te verkasten naar het Full scale forum, had even een black out en was vergeten dat zoiets bestaat. Misschien staat het daar beter op zijn plaats.

Dank

Stevo
 
Ik snap niet waarom hij downwind ging landen :? Hij land de kist ook nog eens veel te hard maar dat geeft nu niet meer. Gelukkig geen gewonden !
 
Deze had ik al eens eerder gezien en wat ik niet begrijp is, dat in het begin er een touw aan de neus werd geknoopt en dat men niet even een sleep heeft gedaan. Zo was hij wel aan de kant gekomen lijkt mij.
Geen idee hoe diep het water daar is, maar de kans op zinken lijkt mij dan wel kleiner. De motoren zullen echt niet op full-power gedraaid hebben zo vlak boven het water, want als deze water aanzuigen, klapt wel de boel uit elkaar. Toch zonde van dat mooie toestel.

Groetjes Hans.
 
Die dappere hulpverleners kozen voor hun eigen veiligheid toen die motor op begon te toeren. Ook proffessionele hulpverleners zouden eieren voor hun geld hebben gekozen. Die kist is toch verloren.
 
op 2/3 van de runway neerzetten met een 15mph tailwind ?

hier zijn maar 3 woorden voor : stupid a$$ pilot :roll: :lol:
 
had dit al eens eerder gelezen op een jet forum, bleek dat de landingspiste enkel voor lichte toestellen is en niet voor jettoestellen, de piste was dus te kort.

greets
 
Back
Top