crash lama v4.

• Topicstarter Topicstarter bremar
  • Startdatum Startdatum
B

bremar

Guest
Hallo beste mensen,

Eerst wil ik even zeggen dat ik nog ervaring heb met vliegen en dus ook niet met de lama v4.
Wel wil ik dit graag leren.
Nou ben ik enkele dagen geleden met de eerste vlucht begonnene, ongeveer 5 tot 10 cm boven de grond en ik merkte op dat de heli nogal
draaide. trimmen met de afstandbediening hielp niet.
Enkele dagen erna heb ik wat gedraaid aan de Gain en die ernaast en toen weer de hel geprobeerd. Dat was dus fout, deheli ging direct om hoog en draaide alle ganten op en botste tegen de muren en dus ook wat schade
waaronder 3 blades. Dus dat was zeer kort vliegen.

Mijn vraag nu is (wetende dat ik gedraait heb aan de schroefje Gain en die ernaast) hoe stel ik hem nu goed en veilig af.
Eventuele tips om veilig te starten met de lama v4 door een onervaren vlieger zie ik graag. Ik lees vaak dat het een makkelijke heli is voor beginners maar die ervaring heb ik nog niet.

Gr Bremar

- 5-tot 10 cm boven de grond zijn er maar weinig heli's die goed vliegen. Vlieg eens 1 tot 2 meter hoog, dat gaat een stuk stabieler.
- Oefen eens op een simulator, dat scheelt je een bult schade.
- Lees het topic van de lama eens door hie rop het forum, daar staan veel tips in.
- Afstellen van de gain kun je gewoon doen door die weer terug te zetten op de stant waar hij op stond. Als het dan niet wil kun je hem in het midden setten en van daaruit bijstellen met stapjes van 1/8.
- gek idee, maar heb je de gebruiks aanwijzing gelezen...daar staan namelijk ook tips in.
- Vlieg op een plek met veel ruimte...dus niet binnen als je hem niet onder controle hebt.
- Upgrade hem naar xtreme, dan blijft hij bijna altijd heel bij een rustige crash.
Ga eens vliegen met iemand die ervaring heeft..
Jakko

De gain moet je niet hebben als de heli om zijn as draait, deze is namelijk de gevoeligheid van de gyro. Je moet de gyro zelf instellen, dat is dus het knopje ernaast. Ik weet niet precies welke kant je op moet draaien, dat zul je even moeten proberen; dan komt de heli weer binnen trimbereik. Probeer echter wel met héle kleine stapjes, een heel kleine draai kan al genoeg zijn.

Een goede tip is dat je niet alle funties tegelijk wil moeten kunnen besturen. Als je begint met alleen het beheersen van de hoogte van de heli - verder dus niet sturen! - en daarna begint met oefenen van het draaien om de as, als je dat onder de knie hebt verder gaan met voor en achter en links/rechts. Echt per functie leren en beheersen! Niet teveel tegelijk willen. Als je alle functies apart beheersen kunt, gaat het vliegen daarna veel makkelijker.

Over het makkelijk-heli verhaal: het is inderdaad een "makkelijke heli." Dit komt omdat de andere heli's simpelweg veel moelijker te vliegen zijn dan deze. Het is niet zozeer dat deze heli zo makkelijk is, maar dat de anderen gewoon zo moeilijk zijn. Helikoptervliegen wordt ook niet voor niets de moeilijkste tak van de modelbouwsport genoemd :D

Hallo Taya-chan,

Bedankt voor de nodige tips.
Ja die 2 schroefjes daar zal ik voorzichtig mee moeten omgaan
en zoeken wat het beste is, ik ga ze eerst naar rechts draaien want ik
vermoed dat ze zo ongeveer stonden.
En dus heel voorzichtig ook met het leren beheersen van de lama v4.
Ja wat je verteld over dat het een makkelijke heli is ja als je het zo uitleg
ja daar zit wat in.

Gr bremar.

Hallo Jacco,

Het oefenen met een simulator heb ik zeker gedaan.
Maar ik denk inderdaad dat de fout zou kunnen zitten in het niet goed lezen van de gebruiksaanwijzing. Ik heb deze wel gelezen maar er staat heel veel in het engels en dat beheers ik te weinig en mogelijk de uitleg van die 2 schroefjes daardoor gemist.
Als ik de onderdelen binnen heb ga ik eerst de schroefjes naar rechts zetten en dan voorzichtig weer kijken wat de heli doet. Tevens ga ik ook wat lezen op dit forum zoals de tips.
Bedankt voor je reactie.

Gr Bremar

Hallo Taya-chan,

Bedankt voor de nodige tips.
Ja die 2 schroefjes daar zal ik voorzichtig mee moeten omgaan
en zoeken wat het beste is, ik ga ze eerst naar rechts draaien want ik
vermoed dat ze zo ongeveer stonden.
En dus heel voorzichtig ook met het leren beheersen van de lama v4.
Ja wat je verteld over dat het een makkelijke heli is ja als je het zo uitleg
ja daar zit wat in.

Gr bremar.

:mrgreen: Fijn dat je er iets mee kan.

Tjsa, het is nou eenmaal zo dat helivliegen niet zo makkelijk is als je eigenlijk zou willen, maar daar zit ook deels de 'fun' in. Zolang je kunt doorgroeien in de sport, zit er uitdaging in en kun je jezelf blijven verbeteren :mrgreen:

Ik herinner me mijn coaxiaal, twee jaar geleden, ook nog heel goed :D De eerste vlucht was het meteen al mis. Pas later kreeg ik ook door hoe het eigenlijk in elkaar stak, en begon ik met overmoed aan de volgende stap, een éénwiek. Nou ja, dat verging me hetzelfde als met 't coaxiaaltje in het begin, maar nu ik heb doorgezet... man, de sport wordt alleen maar mooier hoe verder je komt :D!

Hallo Ferdy en Taya-chan,

Bedankt voor jullie tips ik ga volgende week de onderdeeltjes die stuk zijn vervangen
en dan ga ik echt heel voorzichtig de heli proberen af te stellen. Ik hoop dat het gaat lukken. Laat jullie weten hoe het verloopt.

Gr bremar.

Back