crashes e-sky lama v4

• Topicstarter Topicstarter madmac
  • Startdatum Startdatum
M

madmac

Guest
Na het vliegen van een 3-kanaals heli vond ik na een paar dagen wel eens tijd worden voor iets uitdagender. Gekozen voor een coaxiaal 4 kanaals lama v4. Lekker stabiel en nodigt uit voor het (beginner) echte werk. In huis prima te vliegen (basis) krukje op en af etc... Dan het buitenwerk in de achtertuin... vanwege de ruimte ook weer prima -> mijn gevoel dat ik deze lama prima beheers (vliegend weer in mijn hand, bomen scheren etc.)! Vervolgens wil je toch weten wat hij in zijn mars heeft door een grotere vlakte op te zoeken waar je de snelheid erin probeert te gooien. De snelheid gaat prima, maar raak hem constant kwijt... hij pakt de snelheid, vervolgens stuur ik hem weer in een een bocht en... weg (als ik wat radicaler wil)... kan hem niet meer corrigeren en crash. Ligt dit nu aan mijn capaciteiten (vlieg nu wel pas 2 weken met de lama) of zijn dit andere invloeden (wind is minimaal -> zuchtje)?

De standaard Lama V4 heeft bij snelle bochten de neiging tot een deathroll. Je kunt dit oplossen door de maximale uitslag van de flyber te vergroten. Dit kun je doen door de gleuf in de flybarhouder aan beide kanten schuin naar beneden uit te vijlen.

Bert

Je loopt bij wilder vliegen ook kans op blade strikes dus dat bovenste en onderste rotorbladen erkaar raken. Je kan je Lama aanpassen zodat dit niet meer kan gebeuren, maar meestal is het beter hem zo te laten en er een Fixed Pitch single rotor bij te nemen. Die hebben dat niet en zijn meestal een stuk sneller. Aangezien je Lama van Esky is, zou je misschien een losse Honeybee kunnen nemen, zodat je de zender van de Lama kan gebruiken. Scheelt weer centjes, nietwaar?

als eerste bedankt voor de tips, maar ik concludeer wel een beetje dat de Lama (als basis) niet bedoelt is wat ik er mee wil... De meeste lol beleef ik n.l. aan het buitenvliegen. Misschien toch overwegen om een Honey Bee aan te schaffen, maar... ik heb ook begrepen dat een een Belt als 4-kanaals is te vliegen, is het dan niet verstandiger om direct over te gaan naar iets waarmee ik een tijd uitdagingen kan vinden, met uiteraard minder crashes? Naar wat ik heb begrepen kan deze ook slechtere weersomstandigheden (wind) beter handelen? of is dit een te grote stap...

Het nadeel van een CP als 4 kanaals vliegen is dat je nog steeds een kwetsbaardere kop op je heli hebt zitten, die bij een crash meer schade kan oplopen dan een Fixed Pitch heli. Ik zou je aanraden om eerst met een FP te gaan beginnen. En dan later een CP waarbij je misschien de zender van je FP nog kan gebruiken en alleen een losse heli nodig hebt.

Wat je ook kan doen, gezien de aankomende winterperiode, met dus minder kans op goed vliegweer buiten, is een micro FP zoals de MSR of Solo Pro, CB100, en dan binnen gaan oefenen. Als je dat onder de knie hebt ben je een stap dichter bij die CP.

..

Dat heb ik ook gedaan.. een Belt CP2 gekocht na de Lama: een Lama met langere innershaft (tegen bladstrike), andere rotorbladen, kortere paddlestang en vergrote servo-uitslag is nog altijd niet erg snel.

Ik zou die stap nu niet meer nemen.. ik beheerst de Lama ook maar de CP was toch iets totaal anders: een crash die niet eens zo hard was na lipo nr. 3 en voor 30 euro schade. Vervolgens heb ik lang zitten wachten op een zoekgeraakte zending onderdelen.. dat heeft me zo gestoord dat ik een FP2 gekocht heb. Super ! Ding is al niet te vergelijken met een Lama maar een zoveel logischere stap dan de CP ! Na 20 lipo's vlieg/hover ik nu ook weer met de CP, en dat gaat door oefening met de FP een stuk beter !

Op aanraden van "indoorvlieger" heb ik op youtube de micro FP's een bekeken... Was echt wel onder de indruk van de prestaties van deze kleine krachtpatsers. Is denk ik ook een goede optie voor de winter zodat ik in het voorjaar CP ready ben.

Back