Crashtest Ferranromp Carrera SB10

Ik heb een oude (niet meer te gebruiken ) Ferranromp, de SB10 van Carrera geofferd aan de wetenschap.;)
Dit door de romp met toenemende kracht op een bevroren ondergrond te slaan, zodanig dat de impact op de voor/onderkant van de romp plaats vond. Ik denk dat vooral dit de plek is die bij een crash als eerste de klap op moet vangen.
Bij minus 6 graden celcius is de romp op het bevroren gazon niet stuk te krijgen. De impact van een zeer forse dreun op klinkers laat pas een scheur zien in de onderzijde. Het ABS binnenwerk is dan al volledig uit elkaar gespat.

Conclusie; Ferran blijft ook bij temperaturen tot -6 graden C taai en is niet stuk te krijgen bij inslag op bevroren grasvlakte.
ABS is bros bij deze temperaturen (Cirrusromp b.v.) Het is dan ook niet aan te bevelen deze rompen bij vorst in te zetten.

De test is te zien op youtube, Crashtest bij vorst - YouTube
Sorry voor de matige kwaliteit.

Whahahaa..........ik zit nog na te genieten van het filmpje ! :thumbsup:

Meesterlijk!

Ik kan nog niet echt zeggen dat ik het uiteindelijke nut er van in zie maar ik vind dit echt uitermate vermakelijk en ik denk dat het de TS daar in eerste instantie wellicht ook om te doen was! Geweldig :worship:

Ik wil best toegeven dat andersoortige materialen wellicht eerder de geest hadden gegeven bij zo'n test maar bij een crash zijn er zoveel factoren (o.a. angle of impact) die meespelen en daarbij weet ik niet of de in de test gegenereerde kracht echt te spiegelen is aan de werkelijkheid.
Was de romp ook echt 6 graden onder nul van temperatuur zoals na een middagje op het veld?

Maar buiten dat alles...........ik krijg die glimlach nog steeds niet van mijn gezicht als ik er aan denk :rolling:

:thumbsup: Chappeau !

Was de romp ook echt 6 graden onder nul van temperatuur zoals na een middagje op het veld?

Ja hoor, Ik kwam hem deze morgen toevallig tegen in mijn tuinhuisje/rommelhok. Daar heeft de romp zo'n 30 jaar in liggen aclimatiseren. Vandaar het idee. :D

Laatst bewerkt:

Ja hoor, Ik kwam hem deze morgen toevallig tegen in mijn tuinhuisje/rommelhok. Daar heeft de romp zo'n 30 jaar in liggen aclimatiseren. Vandaar het idee. :D

Dan was die zeker wel koud genoeg :p

Deed me denken aan de soort filmpjes van Van Kooten en de Bie.

Mijn oudste zoon keek over mijn schouder mee toen ik het filmpje afspeelde, hoor ik ineens van achter mij "Ey, wat doet die meneer op zijn klompen nou met dat vliegtuig!? Dat hoort toch niet?"

Priceless ! :cool:

(en natuurlijk de logica van een 7-jarige volgende: "Wanneer doen we dat eens met een vliegtuig van jou?") :teacher:

hoor ik ineens van achter mij "Ey, wat doet die meneer op zijn klompen nou met dat vliegtuig!? Dat hoort toch niet?"

Priceless ! :cool:

:teacher:

Leuk, hij slaat de spijker op z'n kop. Het is zo tegen alles in wat we hier op het forum laten zien... Toen ik mijn vrouw bezig zag met haar iPad onze poes te filmen en ik daar stond met de romp in m'n hand om hem in de Otto te dumpen, viel het kwartje. :)

Die Ferran rompen zijn niet stuk te krijgen. Ik wou er ooit een weggooien, daarvoor mijst hij wat compacter worden. Met de meeste materialen is dat geen probleem, dat rottige Ferran bleef maar terugveren. Uiteindelijk de decoupeerzaag maar gepakt....

Gerben

Nee, ik heb niets tegen onze poes! :)

Ghehehe, ik kreeg bijna dieronvriendelijke gedachten :eek:

Ferran vs Feline

Totaal fout uiteraard en ik ben dierliefhebber maar ik zag het al zo voor me.
Iemand op zijn klompen achter een kat aan jagend door de tuin met een romp in de aanslag :banana:

Zo fout... :vamp:

Heb mijn carrera ASW 17 in de beginjaren door onkunde dwars door het dak van onze vakantieboerderij gevlogen. Dus door de dakpan, damremmende folie, isolatielaag, dakbeschot en gipsplaat. Aan de binnenzijde was in de gipsplaat een klein deukje te zien. Die hebben we terug gedrukt en zo weer glad gestreken. Vervolgens de folielaag hersteld met ducktape en een nieuwe dakpan geplaatst. Romp had slechts een klein deukje in de neus. Linker vleugel lag alleen wel doormidden. :)

Back