Crawlen (laten) bouwen

Hallo,

Ik ben Patrick en heb mij vanochtend aangemeld.
De laatste 2 uur veel gelezen om te voorkomen vragen te stellen die in een ander roux worden behandeld.
Ik heb zelf een flink verbouwde Suzuki 4X4 en wil graag ook zoiets op kleinere schaal.
Nu wil ik altijd graag iets bijzonders en en extreem, maar maak het zelf niet. Het een ander laten maken is in de Offroad wereld een zonde, maar daar heb ik maling aan ;-).
Ik houd mij liever bezig met rijden. Ieder zijn hobby! En door een ander te laten bouwen financier ik ook nog zijn hobby ;-).
Welnu, zo zal het waarschijnlijk ook met de aanschaf van een rc gaan.
Ik wil graag een crawler met een brandstofmotor op basis van een Suzuki LJ80 of desnoods een Samurai. Een Lj80 body zal wel niet te krijgen zijn. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit kunnen maken ;-). Ik hoop in ieder geval hier veel te kunnen lezen en leren en wellicht op termijn over een crawler te beschikken die aan mijn wensen voldoet.

Groeten,

Patrick

Aloha Patrick en welkom op MBF..

Houdt je er wel rekening mee dat je voor een goede koeling moet zorgen als je een nitro motor wilt gebruiken in een crawler.. Maar een electromotor (Sorry Roelof maar in dit geval is het echt wel zo :) ) is volgens mij een betere optie omdat die sneller power leveren en ook niet geheel onbelangrijk een achteruit hebben... :)

Verder lijkt het me een mooi project om aan te beginnen..
kijk ook even op RCCrawler.com Bulletin Board
Voor NOG meer informatie en manieren om een mooie crawler te bouwen.

Als je een goed plan hebt om alles uit te voeren moet dat zeker wel lukken..
En zorg voor goede kwaliteits gereedschappen.. Vooral de juiste maten inbus zijn heel erg belangrijk in de RC wereld..

Ik zou op RCCrawler geen topic openen dat je een crawler met brandstofmotor wilt (laten) bouwen. Laten we zeggen dat de reacties die je dan kunt verwachten hier genoeg zijn voor een ban van minimaal een week.

Wat hebben electro-rijders toch tegen brandstof? Hun houding heeft niets met de interesse voor een dezelfde hobby te maken....

Maar ik ben het eens dat de controle die je wilt hebben met een brandstofmotor moeilijk wordt al den ik wel dat als je even gaat zoeken je vast wel wat tegen komt.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=rc+nitro+crawler

Ehm Roelof, wie noem jij electrorijders hier?

Zowel Micropuller als ikzelf zijn echte nirorrijders hoor :)

Alleen is een crawler met electromotor een stuk beter controleerbaar en de temperatuur kan flinke problemen vormen als je het niet juist aanpakt..

Op clubniveau hebben div. rasechte electro rijders een hekel aan brandstof maar ik doelde op deze opmerking:

Ik zou op RCCrawler geen topic openen dat je een crawler met brandstofmotor wilt (laten) bouwen. Laten we zeggen dat de reacties die je dan kunt verwachten hier genoeg zijn voor een ban van minimaal een week.

En ja, zoals ik ook al aangaf is electro ook veel makkelijker. Bij een nitro setup moet je een keerkoppeling hebben voor een achteruit.

@Roelof: op RCCrawler is er een aversie tegen het onderwerp 'nitro-crawler', omdat het heel lang zo geweest is (weet niet of dat nu nog zo is), dat er zich een paar keer per maand een nieuw lid meldde, met de mededeling dat hij wel even een crawler met een brandstofmotor zou bouwen, waarmee hij alle electro-crawlers van de baan zou blazen.
Dat veel leden van het forum al heel lang bezig zijn met het zelf bouwen en ontwikkelen van crawlers en inmiddels zo'n beetje alles al hebben uitgeprobeerd deert ze niet, zij weten alles beter. Vervolgens komt er natuurlijk niets van terecht, mede door een totaal gebrek aan ervaring en de wil om zelf dingen uit te zoeken / uit te proberen.
Zeg nu zelf, dit scenario moet je toch wel een beetje bekend voorkomen?

Tja. hier hebben we ook veel van die figuren die komen, vragen stellen hoe iets te bouwen en niet meer iets van zich laten horen maar een enkeling laat zien dat die het kan. Ik noem bv. een jochie die alu draagarmen voor zijn bigscale wilde maken, uiteindelijk met de juiste inzet en machines was het hem gelukt.
Hoe Patrick er thuis bij zit (machinepark) weet ik niet maar met een zaag en een vijl kom je niet ver vrees ik.

Ik ben er van overtuigd dat een Nitro crawler kan werken maar je wilt wel een maximale doseerbaarheid, breed koppel en functionaliteit. Ik denk dat je dan al moet beginnen met een 4-takt motor zoals de OSMAX FS26c of de FS40c en een slappe koppeling.

Klopt, en ik heb geloof ik op RCCrawler wel eens een geslaagde poging gezien om een nitrocrawler te bouwen. De reacties daarop waren over het algemeen erg positief.
Ook ik heb er wel eens iets geplaatst over de pullers die ik gebouwd had. En hoewel de site zich voor 95% richt op crawlers en men er maar weinig op heeft met brandstofmotoren, werden deze topics toch goed ontvangen.
De reden? Men zag in dat er iemand serieus mee bezig was en waardeerde de tijd en moeite die er in gestoken was.
Maar op zich is het wel een mooi voorbeeld van hoe veel wannabes het kunnen verknallen voor die ene persoon die wel serieus met zijn hobby bezig is.

Bedankt voor de reacties!
Het verschil tussen nitro en electra bij een crawler is interessant om te lezen. Gevoelsmatig zeg ik nitro, maar door mijn onervarenheid is dit nergens op gebaseerd. Momenteel is het gewoon emotie, zoals ik ook niet een auto op lpg wil rijden. Slaat nergens op ;-). Dat is iets waar ik mij in moet gaan verdiepen. Dat Amerikaanse forum klinkt interessant! En wat eventuele reacties betreft: zolang ik mijzelf recht in de spiegel kan kijken, maak ik mij daar niet druk om. Leven en laten leven is het moto. En een beetje zelfspot als beginneling kan geen kwaad!Zolang je het maar niet te bont maakt en mensen niet gaat irriteren door steeds hetzelfde te vragen en gevraagd advies steevast te negeren. Sommige mensen hebben een kort kontje en weinig begrip. Dat is hun probleem ;-). Ik ben op rc gebied onervaren en heb weinig materieel. Ik denk eraan om compleet te kopen of te laten bouwen. Kun je snel van start en daarna leren.

Laatst bewerkt:

Ik heb het forum even gelezen en begrijp nu wat je bedoelt:shock:!
Maar goed dat ik het hier eerst heb gevraagd ;-).

Ik heb een Kyosho Suzuki Jimny SJ413 nitro modelauto met body.... Die zijn in de jaren 80 geleverd. Dat is geen crawler, maar een 1:10 nitro 2WD offroad model. Helaas is dat één van mijn meest zeldzame Kyosho modellen, dus ik denk dat het moeilijk is om die nog te vinden. Maar ja, in 1983 moesten crawlers nog bedacht worden.

Ook tamiya heeft de 1:10 (elektro) Suzuki Jimny (SJ30) als model gevoerd, welke nu als re-release weer te krijgen is met 2012 WR-02 chassis (art. nr. 58531). Maar dat is een soort 'Monster Truck' parodie op een 'scaler'.
De body daarvan is los te bestellen bij Tamiya dealers.

Grappig, zat een beetje rond te kijken naar samurai bodies en was via exact dezelfde site ook bij deze man uitgekomen.
Volgens zijn profiel is hij vandaag nog actief geweest en zijn laatste post is van 5 September, dus dat zal wel loslopen.

En die 'kit' is ook een farce. 119 euro voor een paar onderdelen, dan moet je ook nog een Losi mini crawler kopen van ca. 160 en dan mis je nog alle optionele onderdelen die hij wel toont, maar waar hij geen prijs van vermeld...

Dan kom je zo op 300~350 euro voor een klein autootje... Lijkt mij een beetje 'overpriced'!

Back