Crawler vs Trail truck (beginnersvraag)

Goedendag,

Ik zit met een paar vragen, weet eigenlijk niet goed waar ik ze moet plaatsen. Dus drop ik hem hier. (ja ja zoek zoek zoek, maar dat doet het hier niet ¿¿)

Maar goed,

Ik ben van plan om een crawler/Trail truck aan te gaan schaffen.

Nu vind ik die trail truck's van axial erg mooi, maar wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil met een "echt" crawler model? Ik neem aan dat de hoek die de wielen kunnen maken een stuk kleiner is?

Zijn er in Nederland ook trail banen? Zo ja waar?

Als ik bijvoorbeeld zelf een baan zou gaan aanleggen, waar moet ik dan vooral aan denken, wat kunnen de trail trucks wel en niet aan

En voor ik het vergeet, is een 3 kanaals zender genoeg om zo een truck aan te drijven?

Voor 4wd sturing heb je dus een minimaal 3 kanaals zender nodig.
Wil je ook nog een dig unit, dan word het al 4, minimaal....

Echte crawlers kunnen meer aan dan scale / trial. Maar goed wat wil je er exact mee doen ?

Echte crawlers kunnen meer aan dan scale / trial. Maar goed wat wil je er exact mee doen ?

Nou ik heb een mooi stuk grond naast mijn huis, met nitro mogen we daar niet meer rijden, dus zoek ik voor daar een andere bezigheid, nu hadden we het idee om daar een trail baan van te maken, niet een vast cirquit, maar gewoon wat hindernissen, leuke obstakels (het is omgeveer 30 bij 30 meter, dus ruimte zat). Eventueel dan per keer een baan uitzetten en gewoon fun hebben.

Kijk ik hoef er geen verticale muur mee op te rijden, het moet wel realistisch blijven.

Overigens, maakt alleen axial trail-tucks (1:10)? Of zijn er nog meer merken?

Wil je ook nog een dig unit, dan word het al 4, minimaal....

Wat doet die digitale unit dan precies?

30 bij 30 meter!? O crap, daar kan een leuk baantje gebouwd worden :mrgreen:

Trail trucks: De XC of CC van tamiya, en de CR-01 wordt over het algemeen ook bij de scalers/trailers gezet. De Highlift modellen van tamiya kunnen mss ook nog voor trailers doorgaan, hoewel daar het accent al meer op scale looks ligt. RC4WD heeft ook een hele range aan modellen, misschien zit daar iets tussen wat je aanstaat?

Hoeveel kanalen je nodig hebt hangt af van wat je allemaal wilt doen. Permanente 4WS kan desnoods op een 2 kanaals (met een Y-kabeltje naar de 2e stuurservo). Meestal zal dit op een 3 kanaals zender zijn, waarbij 't 3e gemixt kan worden met het stuurkanaal, en dus gekozen kan worden voor 2WS of 4WS.

Wil je een werkende winch --> extra kanaal.

Een dig unit is niet kort voor digitale unit. Het is een unit die ervoor zorgt dat je kan kiezen of je alle assen wilt aandrijven, of enkel de vooras, of enkel de achteras. Of de vooras met de achteras in vrij of met de achteras gelocked. Welke variant hangt af van uitvoering/fabrikant van de dig. Dit vraagt ook weer een extra kanaal. Dig staat trouwens voor ingraven, als je een as apart aandrijft, en de rest van de auto staat stil, zal deze zich ingraven, en zo krijg je meer grip. Dig wordt ook gebruikt om scherp een bocht te nemen, zeker als 4WS niet toegelaten is.

De remote diff locks bij de Creeper (een Crawler) vragen om min. 1 extra kanaal, wil je ze elk apart kunnen locken heb je 2 kanalen nodig.

Zo kan je nog wel ff doorgaan, vermoed ik ^^

Leuk spul hebben ze daar bij RC4WD, hebben die toevallig een dealer in Nederland? Zal wel niet :(

Oke, kwa kanalen word het dus kiezen, want wou er mijn DX3S voor gebruiken. Dus blijf beperkt tot 3 kanaals.

Ik zal de tamiya modellen eens bekijken. Maar denk dat weinig kan tippen aan de axial scx.

Ik moet zeggen dat ik maar bar weinig winkels kan vinden (online) die crawler spullen verkopen.

Ik kende er ook maar weinig, maar (RC) Rock Crawling in Google steken doet wonderen :wink: Er zijn er wel een aantal, en ook de grotere hobbyshops verkopen wel wat spullen, maar 't is veel minder groot als sommige andere takken van de RC hobby.

Ik moet zeggen dat de high lift modellen aardig geprijsd vind.

Denk toch dat ik maar voor het kitje van de SCX10 ga.

Maar dan, mijn volgende probleem, motor en regelaar..... Het beste is denk ik een 55T zoals die van LRP bijvoorbeeld. Maar ja, welke regelaar moet ik daar dan weer bij hebben....

Ow en trouwens, kunnen ze ook achteruit rijden, dat zou wel mooi zijn, kan er weinig over vinden op de site van axial, neem aan dat dit in de regelaar zit?

(toch best ingewikkeld dat electro rijden :mrgreen: )

Leuk spul hebben ze daar bij RC4WD, hebben die toevallig een dealer in Nederland? Zal wel niet :(

Oke, kwa kanalen word het dus kiezen, want wou er mijn DX3S voor gebruiken. Dus blijf beperkt tot 3 kanaals.

Ik zal de tamiya modellen eens bekijken. Maar denk dat weinig kan tippen aan de axial scx.

Ik moet zeggen dat ik maar bar weinig winkels kan vinden (online) die crawler spullen verkopen.

Kijk eens op ebay. winkels zat.

De Losi Comp Crawler is "out of the box" een veel betere crawler dan de Axial en zeker het bekijken even waard.

heeft hier iemand een tip om zelf een crawling baan te maken? (voor de tamiya CR-01) of weet er iemand een goede plaats? (Ik woon in Den Haag)

Je kan wel wat maken van takken (boomstammetjes) afvoerpijp, hout en wat sierstenen, maar dat gaat gauw vervelen en is vaak te klein om echt wat te kunnen. Het wordt ook vaak snel te grof waardoor je met je wagen gauw vastloopt. Mijn ervaring is dat je niet snel even een goede en spectaculaire baan aanlegd, maar proberen kan je het altijd. met google zijn er veel voorbeelden van te vinden.

Er zijn maar 2 echte banen in nederland. 1 crawlbaan (www.erce.nl) en in eindhoven en 1 grote crawl en scalebaan in Purmerend (www.rc-mvw.nl)
Verder organiseren de tamiyagekken regelmatig scale meetings/wedstrijden die in principe door heel nederland plaatsvinden Crawler zie je daar wat minder maar scalers heel veel. De CR-01 valt eigenlijk hier een beetje tussen in maar je ziet ze op de banen en bij de meetings veel.

Purmerend is verder goed en snel bereikbaar met het openbaar vervoer, station Overwhere ligt praktisch naast de baan. En purmerend heeft meer leden die uit die hoek vandaan komen. Succes.

Back