Creality Ender 2 - belevenissen eerste 3D printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Tamaniac, 28 jan 2018.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hierbij mijn bevindingen van de Creality Ender 2 printer. Zat al langer naar 3D-printers te kijken, maar met de op-modelbouw-toegepaste prints van @Lex Verkuijl is de knoop doorgehakt.

    De keuze is gevallen op de Creality Ender 2 printer, een zelfbouwkit. Deze heeft een verwarmd bed moest er ooit met ABS geprint worden, is compact, en met zijn 15x15x20 cm bereik ruim voldoende voor mijn doeleinden.

    Alles komt goed ingepakt aan in een platte doos, deels voorgemonteerd. De bijgevoegde manual (10 stappenplan) is onvoldoende, maar met online video's en wat logica kom je een heel eind. Het bed op de Y-as kreeg ik eerst niet strak, bleek achteraf dat één van de loopwielen op een excentrische voet zit, en dus bijgeregeld kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste print is de 'kat' vanop de bijgeleverde SD-kaart geworden, en kan geprint worden zonder tussenkomst van PC. Spannend om dit te zien voor de eerste keer, alles verliep goed, alleen was het meegeleverde testfilament snel op, en is het dus een kat zonder kop geworden. Kwalitatief was dit al ver boven verwachting... echter met vooraf ingestelde en optimale parameters.

    [​IMG]

    De eerste bestelling filament is zwarte PLA geworden. Tekenen doe ik voorlopig met 'Freecad', en 'slicen' met 'Cura'. Mijn eerste eigen ontwerp is een rechtopstaande servohouder geworden. Met gaten in 2 richtingen, en zeskant-openingen voor moeren. Het zou nog moeten blijken als dit alles haalbaar is... Resultaat: goed, alleen niet haaks

    [​IMG]

    Na de printer mechanisch wat bij te werken (meten is weten) had ik de indruk dat alles wat haakser stond.

    Ondertussen had ik schade (te hard aangespannen?) aan de houder voor de Y-stop switch. Dit was een eenvoudig plaatje (acryl?). Toen maar nagetekend en geprint. Met 20 a 50% infill (in te stellen in de slicer-software) zie je dat er eerst enkele baantjes langs de contouren geprint worden, om daarna alles kris-kras op te vullen.

    [​IMG]

    Een extra aan te vinken optie is een randzone van 1 laagje dik, om een groter contactoppervlak te bekomen. Het waterpas afstellen van het printbed is zeer belangrijk. Zoniet kan het zijn dat het eerste lijntje niet kleeft aan het bed, en meegetrokken wordt als de printkop de volgende keer langskomt. Bij deze randzone kan het geen kwaad als de eerste centimeters niet hechten, de printkop komt er toch niet meer voorbij, dus deze optie laat ik aangevinkt. Overigens heb ik nog geen hechtmiddelen gebruikt op het printerbed (meegeleverde pritt-stift).

    [​IMG]

    Rechts origineel en tijdelijk gelijmd om de vervanging te kunnen printen, links de nieuwe versie.

    [​IMG]

    Hierna terug 'up and running', volgend stukje: een tweede versie van de servohouder. Het stuk werd hertekend met dunnere afmetingen, extra gaten voor materiaalsbesparing en wat afschuiningen om de servo er wél in te krijgen. Resultaat: helemaal zoals gewenst. Cirkelvormige openingen zijn dus geen probleem en vallen niet in, hoewel printen theoretisch beperkt tot een helling van 45°... Deze stukken werden geprint met de linkerkant op de foto, vlak op de bodem. Ook zeskant openingen op de kopse kant vallen niet in.

    [​IMG]

    Op naar het volgende onderdeel om een metalen flens te kunnen bevestigen aan een complexe velg van een Bruder-tractor. De bovenkant loopt ietsje naar boven naar de rand toe. Diameter 2,5mm werkt overigens perfect om rechtstreeks M3 te kunnen inschroeven.

    [​IMG]

    Het blokje valt precies over de op 5mm vlakgefreesde ribben, met langs achter 4 gaatjes voor de metalen flens, en langs de andere kant 6 gaatjes om later de velg op vast te schroeven.

    [​IMG]

    Tot zover een openbaring om zelf niet meer te moeten afmeten en te boren, of zagen en vijlen aan blokjes plexi of andere kunststof, maar meteen alles exact op maat te kunnen printen. Heb nog wel wat gestrande projecten die misschien een nieuw leven ingeblazen zullen worden door deze aanschaf.

    Het printen op zich gaat vlot. Een enkele maal heb ik na 1 laag de print geannuleerd en het bed opnieuw pas gezet, omdat de eerste baantjes niet hechtten en meegetrokken werden.

    Ik plan hierbij mijn prints bij te houden. Alle tips, ervaringen en prints van anderen zijn ook hier welkom.
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha, leuk verteld van die kat zonder kop!

    Veel succes met het 3D printen toegewenst,gaat goed zo te zien.

    Ben benieuwd naar de volgende prints.........

    Groet:Robin
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het printen gaat inderdaad goed. En de 'noodzakelijke' upgrades zoals een geprinte trechter voor betere luchtverdeling/koeling van het stuk, laat ik achterwege zolang ik geen klachten heb met de huidige prints.

    Het vlak afstellen van het printerbed is de grootste factor voor een goede print tot zover. Staat de kop te ver, dan 'valt' het plastic lijntje erop, en zonder hechting. Staat de kop te dicht, dan 'perst' hij het eerste lijntje op het printerbed, en krijg je het stuk achteraf moeilijk los (1x gebeurd). Tot zover print ik nog steeds zonder hechtmiddelen, op het standaard printbed. Ik heb 3 prints na elkaar gemaakt zonder bijstellen van het printerbed, waarbij dan toch een kleine afwijking in afstand printerkop-printbed. Ik denk dat deze onnauwkeurigheid in de eindeloopsschakelaar zit van de Z-as...

    Eénmaal had ik midden in een stuk, een laagje die een fractie van een millimeter verschoven was, maar kon geen kwaad voor het stuk wat enkel functioneel was. Wel merkte in het volgende op:

    Als afwerking zitten flexibele strips (rubber/silicone, ... ?) in de gleuven van de profielen langs de voorkant, zie hieronder:

    [​IMG]

    Zo ook bij het verticale profiel (beweging op-neer), echter had ik bij monteren de indruk dat een kopje van een bout nogal strak tegen deze afdekstrip aanliep. De 2 strips heb ik weggehaald, en bij eentje kun je inderdaad de 'afdruk' van een boutkopje zien:
    [​IMG]

    Ik ga ervan uit dat het alleen maar soepeler op- en neer kan bewegen met nu minder wrijving:
    [​IMG]

    Hieronder nog de evolutie van een geprint stukje: (links= vlak tegen vlak -> midden= verzonken+dunner -> rechts=omgekeerd
    [​IMG]

    Evolutie omwille van plaatsbesparing:
    [​IMG]

    En nog een servohouder + houder voor pendelas (Bruder tractor)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2018
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dit idee heb ik ook bij mijn Anet E-10. Dan is de print goed. de print erna merk ik weer een andere afstelling. eens kijken naar een andere schakelaar dan de standaard die erop zit, hopelijk lost het daarmee op
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik kalibreer als volgt:
    - auto home (spuitkop gaat naar 0,0,0)
    - release steppers (zodat deze manueel kunnen bewegen)

    daarna regel ik het bed wat bij terwijl ik de spuitkop manueel in X en Y beweeg, nu is de afstand ideaal, máár:

    - print, print from SD, ... -> na het opwarmen gaat de spuitkop terug naar 0,0,0, dus hoe exact je hem daarnet ook afgesteld hebt, die nauwkeurigheid ben je eigenlijk kwijt doordat hij opnieuw tegen de Z-axis endpoint swicht tikt...

    Ik vink altijd 'build plate adhesion' aan, een randzone extra rond het stuk voor betere hechting, meestal is daar al duidelijk als hij goed zal staan of niet. Misschien kan ik de print pauzeren tijdens deze extra lijntjes rondom het stuk, om het bed iets bij te regelen, en daarna verder te laten gaan. Indien niet ok, gaat het slecht om een fractie van een millimeter waardoor de eerste laag/lijntjes nét niet genoeg aan het printerbed kleven...

    Na het kalibreren zou je een merkteken kunnen aanbrengen op de Z-as zoals bijvoorbeeld op Thingiverse te downloaden (hier wel om linker en rechter- gelijk te stellen, bij printers die dit hebben) Daarmee zou je al kunnen zien hoeveel de afwijking is tussen kalibratie en terug aantikken van 0,0,0 bij start van de print...

    [​IMG]

    Verder heb ik een filament guide geprint (niet zelf getekend), om te voorkomen dat het filament tegen de spindel aanloopt. Ik heb een versie gekozen waarbij niets gedemonteerd of losgeschroefd moest worden, en dit voldoet prima:
    [​IMG]

    Momenteel is de printer bezig met een print waarbij ik voor de eerste maal 'supports' nodig had. Deze functie is eenvoudigweg aan te vinken in Cura/slicer software. Resultaat volgt! Verder nog wat onderdelen zoals hierboven geprint: functioneel, zonder supports, ... en alles gaat eigenlijk zeer vlot.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Nog enkele gedownloade onderdelen geprint voor de ombouw naar double wishbone suspension van een Tamiya model:

    Extra 'build plate adhesion':
    [​IMG]

    Na het verwijderen ervan:
    [​IMG]

    En dan de eerste print met (automatische) supports:
    [​IMG]

    De ondersteuning wordt in een wafel/raster structuur geprint, dus nabewerking noodzakelijk:
    [​IMG]

    Print is gemaakt met de rug naar onderen (oppervlak is iets ruwer waar supports weggehaald zijn), maar de voorkant (= bovenkant van de print) is natuurlijk 'afgewerkt':
    [​IMG]

    En om een idee te krijgen van de grootte: (Lara Croft uit de Tomb Raider games)
    [​IMG]

    Mocht je dit nu iets groter printen, en achteraf wat schuren/spuitplamuren, ... en schilderen, kun je hier leuke dingen mee doen. Voor mij niet echt de bedoeling, maar eerder geprint als experiment.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vraagje ivm met het kunnen beschikken over een Ender 3: jij gebruikt Freecad. Ik zag ook Tinkercad. Waarom heb je die niet gekozen? Ziet er nl. ook goed uit.

    En heb je een linkje naar de filament guide? Zie er veel, maar deze nou net niet. Bedankt!
     
  8. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Alles voor en over de Creality Ender 3 , ik heb m zelf ook en print super mits juist afgesteld. Wbt tinkercad die is prima te gebruiken echter wil je wat technischere prints maken dan is deze minder geshikt.
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bedankt!
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Software zal inderdaad afhankelijk zijn van waar je zelf liefst mee tekent, of wat je wilt tekenen: in mijn geval technische onderdelen.

    Het gebruikte filament heb ik gekocht bij 123 inkt, ik zit nog aan mijn eerste rol, dus kan nog niet vergelijken, maar heb geen klachten.
     

Deel Deze Pagina