crecker box motor aansluiten op schroef as.

hallo heeft iemand meschien goede tips hoe ik mijn 2.5cc motor op mijn schroef as moet aan sluiten.mijn boot is de crecker box 70 cm lang van balsa.en dit is ook mijn eerste brandstof speedboot
en dit is de ze motor die er in komt:
Force.jpg

alleen bij de mijn motor zit nog wel de koppeling van de auto er op.
en de 2 versnelingen enz.
ik ga de zelf nog een water koeling op maken.
maar mijn vraag:
weet iemand hoe ik deze motor het beste op mijn schroef as kan aan sluiten. en heeft iemand ook ervaring met auto motor in een boot zeten.
en hoe groot moet mijn schroef zijn.

Laatst bewerkt:
Geen kruiskoppelingen gebruiken, gewoon een vaste koppeling nemen. Versnellingen eraf halen en op het schroefdraad de askoppeling draaien. Dus in de koppeling aan de ene kant schroefdraad en aan de andere kant de maat van de as die je gebruikt.
De kans dat deze kant en klaar er zijn is niet groot, maar er zijn wel een aantal mensen die het kunnen maken

Qua schroef moet je denken aan een 37,5mm propje denk ik. De 2,5cc automotor moet niet te groot gepropt worden, is niet heel erg sterk. De precieze maat moet je even testen, dus wat verschillende maten op voorraad hebben. Carbon props van Graupner (K-serie) kosten een paar euro per stuk

groeten Jurriaan

Zoiets als D I T zul je moeten hebben.

Aannemende dat de motoras 1/4"x28 schroefdraad heeft ,
en de flexas 3/16"/4,75mm is.

Het gladde deel vd motoras waar normaal de koppeling zit ,
zal je er met de Dremel af moeten slijpen.

Je hebt dan óók nog 'n vliegwiel nodig.

moet ik de motor ook nog anders instellen.
ik heb gehoort dat je hem wat rijker moeten zeten.
zijn er nog andere instellingen die anders moeten zijn.
en waarom moet je hem rijker zetten.

Rijker omdat de vermogenskromme op een andere manier wordt gebruikt. De motor wordt in een boot meteen belast, 1 op 1. Bij een auto zit er een overbrenging/koppeling tussen. Verder is het prettig dat de motor blijft lopen anders blijf je "vissen".

Crackerbox in balsa? Dan neem ik aan dat je hem nog wel extra verstevigd hebt met epoxyhars en laminaat.

Back