Cropduster - Airtractor AT-502B

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 12 aug 2010.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Soms zit je wel eens te mijmeren over wat een nieuw project zou kunnen zijn en zet je in gedachten alvast de wensen eens op een rij:

    - uiteraard schaal
    - eenvoudig te bouwen - lekker straight-forward plakken
    - liefst een shortkit
    - niet te klein 1,50- 2.00 m
    - niet alledaags
    - een leuke extra

    En ook dit weer kwam ik uit bij een Cropduster en na wat googlen kwam ik terecht bij dit model van de Airtractor 502

    [​IMG]

    van www.teamduster.com

    Iemand ervaringen met deze jongens en de modellen die ze maken?
    Of iemand nog een andere suggestie?

    Natuurlijk is het dan ook leuk om een of ander goedje te kunnen spuiten.
    Iemand als eens een dergelijk systeem in een modelvliegtuig gezien?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Mooi toestelletje!

    Kende de makers nog niet, maar ziet er goed uit!

    Als je wilt "spuiten" lijkt het me het makkelijkst om een smokepomp te installeren en diesel in de uitlaat te spuiten....

    Laag over de grond en pompen maar!!
     
  3. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    cropduster

    hallo,
    Is de Piper Pawnee van Hangar 9 ook niet iets voor je?

    Egbertje
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nu is dat bij elektro lastig ;), maar misschien is 'smoke' -in wat voor vorm dan ook- wel een goed idee. Kan ik altijd nog eens aan Han vragen.

    Ook leuk, maar bouwen vind ik toch zeker net zo leuk als vliegen en de Airtractor vind ik toch net iets fraaier.
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    nog niet verder dan dat gaan he! De Bugatti is veel mooier!
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Het kan ook met poeder ... beetje milieuvriendelijker.

    Dit DC6 firebomber model dropt bloem (soort meel) gemengd met rood kleur of pigment poeder.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Bugatti ga ik zeker afmaken, maar daar zit nogal wat 'custom work' in dat erg tijdrovend is. Soms wil je ook wel eens gewoon iets plakken.
    Daarnaast denk ik met de AT 502 ook vanaf ons eigen veld te kunnen vliegen, ook niet onbelangrijk.

    Anyway gisteravond de Bugatti weer eens gepakt om verder te gaan met de romp - is er tussen de stapel balsa van ca. 12 cm geen plankje 3mm meer te vinden...:twisted:

    Ziet er goed uit, alleen wil ik graag tijdens een low-pass de hele akker (vliegveld) van voor tot achter willen 'besproeien'.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik dacht dat dat met poeder ook wel te doen is. Vraag het eens aan de jongens van R/C Spray Planes, Cropdusters, Aerial Applicators...
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Die site had ik ook gevonden, alleen de laatste update is van 6 jaar geleden...
    Ik ben er ondertussen achtergekomen dat Ben (Cropduster) ook op het MBF actief is, ik zal hem attent maken op dit draadje.
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag


    Baby-poeder is inderdaad wel het meest stuivende spul dat er bestaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 14 aug 2010
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Agent Orange? :(
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, Air Tractors worden ook als fire bombers gebruikt. Zo'n bak meel in één keer droppen zal makkelijker zijn dan zo'n sproeisysteem via buizen langs de vleugel.



    En waarom zou je een Amerikaanse uitvoering doen? Waarom geen Kroatiaanse ...



    Of een Argentijnse ...



    YouTube - air tractor fire fighting

    Waarom zou je eigenlijk niet gewoon water kunnen droppen of sproeien? Ik dacht dat er achter die sproeibuizen langs de vleugel een draaiend schoepje zit dat de vloeistof verspreid/verneveld. Dat moet wel te doen zijn op schaal en als dat je lukt dan is water best wel zichtbaar in de lucht, denk ik. Maar water zal zwaarder zijn dan bloem of babypoeder.

    Dat cropduster model strooit het babypoeder overigens uit een bak i.p.v. via sproeibuizen en je ziet dat het flink hapert, wat logisch is met poeder. Dus als je meel of babypoeder gaat gebruiken kan je beter een fire fighter maken. Wil je toch cropdusten dan zal water of smoke beter zijn, maar dat zal een lastiger klus worden waarschijnlijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Of Fire Boss, met drijvers :worship: Geen idee hoe dat zou vliegen, maar kwa looks echt een superkist (weet alleen niet of dat is omdat ie mooi is, of mooi van lelijkheid :rolleyes:).

    Water droppen is ook te doen, zie website modelvliegclub diest:
    [​IMG]

    Maar inmiddels zijn we volledig off-topic. Starter zoekt een dergelijke kist, we hebben het alleen nog maar over het droppen van poeder/vloeistof (wel interessant hoor...). Straks weet ie alles over het droppen maar heeft ie nog steeds geen kist ;)
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    De kist (Air Tractor) heeft 'ie al gekozen. Ik liet alleen zien dat de Air Tractor in verschillende nationaliteiten uit te voeren is ... er zijn al zoveel Amerikaanse kisten, nietwaar?

    Nu gaat het inderdaad nog om hoe het sproeien of droppen te realiseren.

    Hier op 1:05 kan je het goed zien ...



    (Met dank aan Mijnheer Rob, low pass draadje.)

    [​IMG]

    Zo te zien komt de vloeistof uit verschillende gaatjes in het buisuiteinde, dan door het gaasje en zorgt het rode propellertje ervoor voor een werveling dat het verder vernevelt. Dat lijkt mij prima op schaal te maken! Propellertje is vrijdraaiend natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, nee vooral doorgaan, ik vind het reuze interessant!

    Ik kam op jetphotos.net ook nog een Israëlische tegen, ook weer eens iets anders.
    JetPhotos.Net Photo » 4X-AUZ (CN: 2367R) Chim-Nir Aviation Air Tractor AT-502 by Michael Sender

    Dat lijkt inderdaad simpel. :yes: :D
    Als het een beetje meezit dan zou je alleen een ventiel in het (water)reservoir hoeven maken en de zwaartekracht met de propjes doen de rest.
    Eventueel zou je met wat perslucht wat druk op het tankje kunnen zetten.
     
  17. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi zo, hoef ik die Canadair foto niet te wissen :rolling:
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    KISS (Keep It Short and Simple) zal gewicht schelen, ja. Als je een pomp+accu kunt elimineren zou dat geweldig zijn. Het water zal al zwaar genoeg zijn.

    Perslucht (als bij landingsgestellen) als alternatief voor een pomp is een goed idee. Maar misschien hoeft dat niet eens ...

    In de reacties van "Waterbombing Southwest Style" staat

    Misschien heb je maar 1 servo nodig om de toevoer naar de sproeibuizen, de ontluchting bovenin de tank en de genoemde "vent" open te zetten. Behalve de zwaartekracht, heb je ook luchtdruk van de propeller via de "vent" (dat klapperende luikje onderin het beeld). Door die schuine neus van de Air Tractor zal dat best als een airscoop werken. Daarnaast wordt er door de vliegsnelheid ook nog aan de sproeibuizen gezogen.

    Ik vraag me nu af of de echte cropdusters eigenlijk wel een pomp hebben?

    Ik denk dat je die "vent" ook als vulopening kan gebruiken ... makkelijk vullen met een trechter en een gieter. :)

    Die is ook fraai ja! ... vooral met dat Cyrillische schrift op de staart.

    Je ziet ook goed waar de tank zit (mooi op het zwaartepunt) en deze lijkt meer een scoop te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2010
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Google maar eens naar de 802F, die heeft een tank met drop-luik onder de romp zitten, uiteraard rond CG :D
     
  20. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    om druk op de watertank te krijgen zou je dan het druk ventiel op de uitlaat niet kunnen gebruiken, ik weet niet of dat genoeg druk oplevert voor een sproei systeem maar dan heb je geen extra accu's ed nodig.

    gr rene
     

Deel Deze Pagina