Cropduster - Airtractor AT-502B

Ik heb net op internet gezocht naar zo`n cirkelsnijder, die wil ik ook! :D
Ga de vleugelribben van de Gladiator denk ik ook zo doen.
"Goed voorbeeld doet goed volgen" ;)

Goed 2011,
Grt, Ram6

Tijd voor een (foto)update

De basis van de vleugels begint aardig vorm te krijgen.

full

full

Op de ligger heb ik een dun strookje balsa gelijmd; is makkelijk te schuren met ronding ribben.

full

En begonnen met de neus, altijd weer een leuk werkje.

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja lekker schaven en schuren, op de één of andere manier heb ik er wel een hoop lol in.

Even wat anders.
Ik heb het plan om de afwerking met lithoplaat ipv glas te doen.
Dit heeft een aantal voordelen:
- geen stank van de PU-lak
- niet plamuren
- panelen incl rivets simpel te maken
- overgangen bij ailerons en flaps eenvoudig te maken
- simpel te wheateren

Één nadeel: het gewicht.
0,2 mm lithoplaat weegt 3,7 gr/dm2, met een beetje lijm en verf schat ik de afwerking op zo'n 4 gr/dm2, dus ca. 600 gr in totaal :shock:.

Is er iemand die serieus heeft berekend wat glassen aan gewichtstoename geeft?

Bedankt Jitze.
Uitgaande van jouw gegevens van glas/hars/plamuur kom ik op een gewichtstoename van ca. 3 gr/dm2. In dat geval valt die 4 gram voor alu wel weer mee.

Wordt vervolgd.

Nieuwe foto's.

Begonnen met de indekking

full

Neus tijdelijk bevestigd met een paar schroefjes.
full

Vleugelbuis ingelijmd.
full

Onderzijde van de neus ingedekt.
full

Bovenzijde van de neus.
full

Voldoende ruimte voor een paar dikke lipo's. :)
full

full

Tot zover.

Mooimooimooi al dat plakwerk! Ik ben de laatste weken ook heerlijk aan het plakken geweest. Dat blijft een van de mooiste klusjes.

De kabelbomen voor in de vleugel gemaakt. Met groene MPX stekkers en bijbehorende houders moet de elektronica in de vleugels plug-n-play worden.
Met de 6-polige stekker lukt het precies om twee servo's en twee lichtpunten (navigatie en schijnwerper) onafhankelijk van elkaar aan te sturen.

Met een paar druppels epoxy worden de stekker en de houder aan elkaar verbonden. Het plakbandje zorgt ervoor dat de epoxy op z'n plek blijft.

full

En zo ziet het er uit na uitharding.

full

Complete aansluitpunt PnP in de vleugelwortel.

full

full

Nog wat verstevigingen aanbrengen (oa voor de scharnieren) en dan kan de bovenindekking er op.

Afgelopen dagen een leuk tussendoor klusje gedaan, de neuslichten.

Sjabloon om de gaten in de motorkap te frezen.
full

full

full

full

Bij één van mijn favorite shops in verweggistan el chaepo reflectortjes en witte leds gekocht.
full

In het boorstandaardje op maat maken.
full

full

full

Een rastertje in het 'glas' van Vivak frezen.
full

Deze sigarenkokertjes heb ik al jaren liggen "voor het geval dat" en nu kon ik ze mooi gebruiken. :D
Een glasmatje rond de koker gesopt om de gaten in de neus aan de binnenzijde te bekleden.
full

full

Het dekseltje gebruikt voor het lampje.
full

full

En dit is het resultaat, ik ben wel tevreden. :)
full

Niet het meest sexy model de Tractor maar hij word met toewijding en liefde gebouwd.
en altijd leuk om tip en trucs van ander te lezen.
Ga door met gedetailleerd posten van je bouwen, ik leer en geniet.
succes
Alexander

echt gaaf die lichten:yes: nu kunnen ze int donker ook sproeien :lol:ik volg je draatje met erg veel belangsteling ben ook liefhebber van spoeivliegtuigen zelf heb ik n gepimpte pawnee:wink:

Leuk om te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die dit draadje in stilte volgen. Dank voor alle reacties, geeft weer motivatie om door te gaan met dit draadje.

Niet het meest sexy model de Tractor

Ha, verre van dat, maar op een of andere manier is het toch wel een aantrekkelijk toestel. In ieder geval een minder bekend model.

Wat is de functie van het rastertje in het glas?

Ik dacht dit ergens op een foto te hebben gezien, maar er zijn ook exemplaren met helder glas.

Mooi en handig gemaakt die lampen!
Dat ziet er straks prachtig uit:

Airtractor-01.jpg

Ik kwam foto`s tegen van een water-versie:

Airtractor-02.jpg

Airtractor-03.jpg

Ziet er ook goed uit!

Grt, Ram6

Laatst bewerkt:
Ik kwam foto`s tegen van een water-versie:

Die waterversie is de 802F Fireboss. Een 800 gallon grote, tegen de 502 met 500 gallon hopper. The 802 is serieus groter, is er in één en twee zits uitvoering, en wordt ook dedicated gebouwd voor brandbestrijding. In deze toepassing is er dus ook deze op drijvers, ook om water te 'scoopen' op een meer. Er is ook een militaire versie, de 802U, compleet met wat mk82 bommetjes en 2 stuks GAU19a 3-loops roterend kanon. Ook geen vervelend apparaat...

Wat een aparte machines en uitvoeringen!

Ik las pas net je onderschrift:

"I love the smell of pesticide in the morning..."

"apocalypse now" in sproeiers versie! :D ;)

Grt, Ram6

Back