Cropduster - Airtractor AT-502B

Hallo Wouter,

Erg leuk om je project te volgen.
In 2007 heb ik er een gebouwd van de firma Schneider en er fijn mee gevlogen.
De Air Tractor heeft echt een mooi vliegbeeld vind ik.

Hier kun je mijn bouw topic vinden.
Air Tractor 502 build

Veel bouw plezier verder.

M.v.g.
Ruud.
 
In 2007 heb ik er een gebouwd van de firma Schneider en er fijn mee gevlogen.
De Air Tractor heeft echt een mooi vliegbeeld vind ik.

Klinkt alsof je in verleden tijd schrijft, heb je hem nog, en vliegt hij nog?

Persoonlijk vind ik de cockpit en cowling minder schaal op je schneider. Heb je nog recente foto's?
 
Ik heb hem niet meer, ik heb hem verkocht en hij wordt nu gebruikt om grote zwevers omhoog te slepen.

Schaal niveau was inderdaad niet zo hoog, was ook niet mijn opzet.

-Ruud-
 
kan het zijn dat dit model nu op nijverdal rond vliegt?
Clublid heeft namelijk exact zo'n model en ja hij sleept erook mee (heb er ook wel eens achter gehangen trouwens..)
 
Zelfde of niet, we willen sowiezo foto's :D

airt.jpg
 
Hij bleef met zijn staartwiel in een struikje voor de runway hangen...
Als je de filmpjes van cropdusters bekijkt en ziet hoe rakelings ze langs/over/onder allerlei obstakels door vliegen, verbaast het me dat er sowieso nog vliegende exemplaren zijn. ;)


Tijd voor een update:

Tegen de achterliggers komen versterkingen voor de scharnieren:

full



De LE wordt verstevigd met koolstof roving en lamineerepoxy.

full



Hierna kan de bovenindekking verlijmd worden.

full



De rolroeren en flaps zijn uitgezaagd.

full



Aansturing voor de ailerons gemaakt. De oversized rib dient tevens als bevestiging voor de scharnieren.

full


full



Aan de kopse kanten van de roeren worden de scharnieren op deze wijze bevestigd. Later komt er nog een afdekking van dun triplex over de gehele breedte van de roeren ter bescherming van de kopse kanten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraag.
Bij de echte is de beplating tpv het staartwiel en de struts weggelaten.

full


De tekening voorziet hier niet in, maar ik vind dat het wel op het model thuis hoort.
Hoe ga ik dit (voldoende stevig maar licht) maken?
messingbuis (hard)solderen?
koolstof?

Graag jullie ideeën.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Wouter,
Zo aan de staart moet je zo ligt mogelijk proberen te bouwen. Denk dat dan alleen koolstof overblijft.
Groeten,
Bart
 
Messing lijkt me ook te zwaar en aluminium te zwak. Ik zou ook voor carbon gaan.

Grt, Ram6
 
ok, carbon. Wel een karweitje voor als het mooi weer is, carbon vijlen en schuren doe ik liever niet binnen.

Maarrrr....
4mm buis, hoe ga je dat aan elkaar maken? Lijmen met epoxy? ca?
 
Ik zou `t met epoxy proberen, maar misschien dat je hier iets kan vinden: composietforum Zijn de stabilostruts functioneel op je model? Is wel een complexe constructie met veel verbindingen!

Grt, Ram6
 
Zo, gisteren de airtractor na een jaar uit de opslag gehaald.
Het huis is nog niet helemaal klaar, maar wellicht kan ik af en toe een klein beetje knutselen :-)
Het begint in ieder geval weer te kriebelen.
 
Back
Top