Cropduster - Airtractor AT-502B

Ben een eind op dreef met de scharnieren voor de ailerons en flaps. Binnenkort fotootjes.
Nu zit ik nog te broeden op een oplossing voor de hoogteroeraansluiting. In de romp heb ik te weinig ruimte, maar een beetje schaal is eigenlijk wel de bedoeling.

Zoals beloofd een update over de flaps en de rolroeren.
De hevels heb ik gemaakt van 2mm epoxyplaat. Vijf zaagjes en twee schuurbanden verder zijn ze gereed.
Provisorisch de boel even in elkaar gezet.
Nu wordt het nog een hele klus om alles netjes uitgelijnd te krijgen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Ziet er weer prima uit Wouter!
Mooie aileron- en flapscharnieren en de staartconstructie heb je erg netjes opgelost met het bewerken van die carbonbuisjes, dat ga ik onthouden

Groeten, Ramses

Even een ander klusje tussendoor, de uitlaten.
Na wat speurwerk op internet uitgekomen bij PVC van 25 mm.
Wel een beetje zwaar voor mijn principes, maar omdat het helemaal voor in de neus zit heb ik er iets minder moeite mee.

full

De zaag er in gezet.

full

En na de binnenkant met de dremel flink onderhanden te hebben genomen ziet het er best schaal uit.

full

Ondertussen weer wat verder.
Een aantal luchthappertjes gemaakt

full

full

Deze van lithoplaat
full

Spinner besteld, maar geen rekening gehouden met de spankonus die voor een deel achter de spinner valt.
Maar met een vulring in/achter het motorschot past het nu netjes.

full

Voorals nog een 14X10 APC prop erop (had ik nog liggen). Wanneer kies je voor een 'gewone' APC ipv een APC-E die ook in deze maat te krijgen is?

full

Tenslotte een de onderzijde van de vleugels geglasd met 58 gr mat en epoxy.
Bij deze kist kies ik voor epoxy ipv ps100 omdat ik in het verleden een beetje problemen had met de hechting van de plamuur/verf. En vanwege de stank natuurlijk.
Gaat toch wel wat epoxy in zitten, zo'n 20 gr. Al heb ik het idee dat er meer in het balsa verdwijnt dan in de glasmat. Iemand ervaringen met porienvuller (vooraf) en epoxy? Kan er zo snel hier niets over vinden.
Maar goed beschouwd valt het misschien toch wel mee, zo'n 1,5 gr/dm2 incl. mat.

full

Heb de boel ook eens even op de weegschaal gezet en het lijkt erop dat ca. 3,5 kg vliegklaar reëel is. Dat is net iets boven de 52 gr/dm2. :-)
Dan kan er ook nog wel een litertje pesticide mee ;-)

He Wouter.

Mooi werk daar.
Even een kleine opmerking.
Dat luchthappertje aan de zijkant moet je omdraaien.
Dan zuigt die de lucht er uit.
Werkt 10 keer beter.

Succes Han.

@ Han
Maar dat happertje is wel schaal.
Ik hoop een beetje dat de uitlaten (die vlak naast de motor zitten) zorgen voor de uitstroom van warme lucht en de happertjes voor aanzuiging van koele lucht.

Voorals nog een 14X10 APC prop erop (had ik nog liggen). Wanneer kies je voor een 'gewone' APC ipv een APC-E die ook in deze maat te krijgen is?
....
Gaat toch wel wat epoxy in zitten, zo'n 20 gr. Al heb ik het idee dat er meer in het balsa verdwijnt dan in de glasmat. Iemand ervaringen met porienvuller (vooraf) en epoxy? Kan er zo snel hier niets over vinden.

Niemand?

In het draadje van Johannes zijn Habicht staat er wat over geschreven:

[post27]

Groeten, Ramses

thnx!

alleen zijn de meningen daar verdeeld :???:
Ik maak er maar uit op dat het niet al te veel uitmaakt. ;)

Tenslotte een de onderzijde van de vleugels geglasd met 58 gr mat en epoxy.
Bij deze kist kies ik voor epoxy ipv ps100 omdat ik in het verleden een beetje problemen had met de hechting van de plamuur/verf. En vanwege de stank natuurlijk.
Maar goed beschouwd valt het misschien toch wel mee, zo'n 1,5 gr/dm2 incl. mat.

Ik ben nog erg onervaren met glassen maar de de 2 toestellen waarbij ik het heb gedaan heb ik het balsa eerst voorzien van één laagje poriënvuller. Tijdens het aanbrengen van het glasdoek ( met PS100 ) had ik niet het idee dat de ps100 door het balsa werd geabsorbeerd.

Het word een erg leuk toestel , welk kleuren schema ga je gebruiken ?

Mvg,

Bart

Kleurenschema ben ik nog niet helemaal uit.
Het gros is kanariegeel met een blauwe streep op de romp.
Er is een blusversie in rood-wit van Conair, maar die vliegen met de grote broer van de 502, de 802.
De Dusty vind ik erg leuk, maar dat lijkt ook weer een net andere versie van de 502 (geen middenstijlen in de voorruit).
Dus...
Ik pieker nog even.

Back