Cropduster - Airtractor AT-502B

Zo. Airtractor is "ruwbouwplus klaar", uitgebalanceerd en gereed voor de eerste vlucht.
Gewicht precies 3500 gram, komt in de afwerking nog wel wat bij (100-200 gram), maar ik ben tevreden.

Ik zie eigenlijk geen verschil [emoji55] ik kan helaas de foto's niet zien via Tapatalk ik ga nog even kijken op de normale site. Ik ben benieuwd hoe hij vliegt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mijlpaal, de Airtractor heeft gevlogen! :)

Toch altijd weer spannend zo'n eerste vlucht. Het enige puntje was dat ik wel wat up moest trimmen. Nog een beetje experimenteren met het zwaartepunt en /of instelhoek.

Bedankt voor de felicitaties!
Fotootjes heb ik nog niet. Eigenlijk wel slim om dat vóóraf te doen :oops:, maar het was al een beetje laat en het begon te regenen.
Gelukkig is alles goed verlopen, dus probeer ik die de volgende keer te (laten) maken.

Vanavond weer lekker gevlogen :)
Zwaartepunt iets naar achteren gelegd, maar dat was geen succes.
Om het stabilo weer neutraal te krijgen ga ik de instelhoek van de vleugel iets aanpassen, iets wat redelijk eenvoudig is te doen.
Hierbij een paar plaatjes van hoe hij er nu bijstaat.

full

full

full

Klopt Bart (en gisteren was er best een vlagerige wind).

Bedankt voor het filmpje Frans :cool:

Vandaag vette pech.
Bij het inladen in de auto heb ik het stabilo gekraakt.
Maar nu de boel toch open ligt wil ik eigenlijk de verbindingspen tussen de twee bewegende delen van het stabilo verstevigen, Ik heb hem nu gemaakt van koolstof buis 4 mm, maar er zit een beetje teveel torsie in naar mijn zin.
Nu heb ik bedacht om er een stuk stalen staf 2mm in te lijmen. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
Zilverstaal? of kan ik net zo goed verenstaal gebruiken?

Nog eentje ...
  1. vliegtuig achterin auto,
  2. klep open laten staan terwijl je heel even weg bent
  3. grote hond springt achterin auto
Gebeurd bij iemand die ik ken.

De kist is weer gerepareerd en vliegt weer als een zonnetje.

Ondertussen ook alvast weer een aantal details gemaakt.
Navigatieverlichting en strobes in de tippen aangebracht.
Poor mans stobelight

full

Van messingbuis trapjes gesoldeerd.
De bevestiging heb ik gemaakt met een 4mm goudcontact stekker; makkelijk te verwijderen voor transport e.d.

full

full

full

Ook de Airtractor weer eens van de kast gehaald. 't Zou toch leuk zijn als die dit jaar helemaal afkomt :)

Paneellijnen gemaakt met plakband en plamuur

full

Ook nog wat details op de vleugel gemaakt en van litho-plaat panele gemaakt die wat strakker zijn de de balsa indekking en zo een betere overgang maken naar de flaps en ailerons.

full

Ook eindelijk een keuze gemaakt voor een schema. De spoeling is erg dun als je geen gele wilt... Oorspronkelijk was deze ook geel, kijk maar in de cockpit.

full

Laatst bewerkt:
Beginnetje gemaakt met de klinknagels op de vleugels. Uiteraard eerst de onderkant ;)
Ben er wel tevreden over.

full

Back