Crosswind uit stallturn komen

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Gezien dat de wind nogal woei woei deed de afgelopen dagen, veel getrained op crosswind.

Ik vraag mij af wat de heersende tips zijn voor de downlines. Ik draai de stallturn 'de wind in' maar in de neergaande lijn waai je toch naar je toe. Nu kan ik dat wel een rechte lijn maken door ietwat te smokkelen met rollen en met het rudder, maar zoals vandaag, komt je toestel dan onder een hoek van ca. 45 graden naar beneden. Voor de duidelijkheid: de gevlogen lijn is dan wel recht, maar het toestel maakt tov die lijn een hoek van 45 graden.

Moest vandaag zelfs gas geven om hem op lijn te houden.

Truukjes die ik wel al weet:

1) rekening houden met het feit dat de stallturn eraan komt, dus zorgen dat je iets meer diepte hebt
2) iets zo rollen dat je op die manier al wat windcorrectie te pakken hebt
3) rudder gebruiken in neergaande lijn om lijn te houden

Zijn er nog andere tips en truuks om dit wat mooier te krijgen?

ik denk dat in de down line rudder geven de enigst juiste oplossing is.
het zwaarte punt moet tenslotte een rechtelijn naar beneden maken.
al de andere dingen kost je punten.

Voor de duidelijkheid: de gevlogen lijn is dan wel recht, maar het toestel maakt tov die lijn een hoek van 45 graden.
Prima toch?

Eerst compenseren in de upline, dan rechtleggen laten meenemen met toestel vertikaal, stallturn, toestel verticaal naar beneden laten wijzen, en dan langzaam compenseren en recht naar beneden vliegen.

Maar, dat hoef ik jou toch niet te vertellen...

Nou op zich niet, dat lukt allemaal ook wel.. maar dan kijk ik bv. filmpjes van CPLR of een der andere 'groten' en dan zie ik die crosswind toch redelijk recht naar beneden komen.

Ok.. die toestellen zijn bijna een kilo zwaarder, maar dan nog.. dan denk ik, mss dat er nog meer truukjes zijn die ik niet ken :P

Ah, dus het gaat om de hoek die je toestel maakt tov de vliegrichting, hoe die zo min mogelijk te maken... puur voor uiterlijk en indruk.

Zover ben ik nog niet, uiterlijk en indruk komt na al het andere goed gaat.

Ah, dus het gaat om de hoek die je toestel maakt tov de vliegrichting, hoe die zo min mogelijk te maken... puur voor uiterlijk en indruk.

Klopt, maar dan wel specifiek voor de stallturn en eigenlijk ook voor de spin, omdat je (ik) in beide figuren, als er een harde crosswind staat, verwaait (van lijn af raakt).

Bij de stallturn is dat vervelender omdat je kort erna de volgorde 'hoge hoed/humpty bump' krijgt, die (bij mij tenminste) de ruimte nodig heeft, dus diepte (kader). Na de spin heb je nog een vrij lang stuk rugvlucht waarin je de lijn wat 'bij kunt smokkelen' en in de cubaan zelf kun je ook verder op lijn komen zonder dat het kader lastig wordt.

Een deel van het probleem kun je voorkomen door de stallturn en spin diep genoeg te plaatsen, zodat je ruimte hebt, maar dat was met de wind van vandaag niet genoeg, waarmee je in de stallturn zelf zo'n grote opstuurhoek krijg in de dalende lijn.

Dat ziet er niet uit.. dus vroeg ik mij af of er geen elegantere manier was..

Back