Curara 40 Welke kit ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arnoud Snel, 10 dec 2011.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Na een aantal moderne F3A modellen te hebben gebouwd wil ik graag een F3A klassieker zelf bouwen. Mijn keuze is gevallen op een curare 40. Het is voor mij een model om erbij te hebben. Het model is vanwege de afmetingen ook erg gemakkelijk mee te nemen.
    Nu heb ik twee kits gezien, een kit van bitmodell.de en een kit van wega-sunshine. Is er iemand die ervaring heeft met de kits ? En die mij iets kan vertellen over het gewicht van de kit ? Zijn er ook andere kits leverbaar ? (Geen ARF!)
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ik heb de curare 60 van bitmodell gehad, het enigste nadeel vond ik dat de motorkap vast aan de romp zit. Om dan het motorschot uit te richten voor het verlijmen hiervan, vergt nogal wat behendigheid. Maar als het eenmaal gebeurd is, is alles verder koek en ei.
    Hij vliegt verder oké. Van wega heb ik geen ervaring.

    Hans
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb hier al een poosje de kit van Wega-Sunshine liggen. Het is echt een short-kit, die bestaat uit de styropor/abachi vleugels, stabilo en de GFK romp, motorkap, cockpitkap en het nodige balsa. Er zit geen 1:1 tekening bij, maar een soort maatschets met de belangrijkste afmetingen.
    Ik heb er meteen een extra motorkap bijbesteld, voor het geval ik ooit een keer een andere motor wil inbouwen. Ik vind de kit niet echt goedkoop, maar het alternatief om hem helemaal van hout van alleen de tekening te bouwen, was me wat te veel werk. Dus heb ik deze kit toch maar gekocht.
    [​IMG]
    Die zwarte strepen in de romp zijn CFK rovings

    Nog even over Bitmodell.de. Toen ik op zoek was naar deze kit, heb ik een paar maal vergeefs kontakt proberen op te nemen met Bitmodell, maar ik kreeg nooit een reactie. Ik ben daar dus niet mee verder gegaan.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2011
  4. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt voor jullie reaktie, daar ik ik wel wat mee. De kit van Wega-Sunshine ziet er goed uit. Bitmodell is ook een optie, alleen moeten ze dan wel reageren.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Wat mij opvalt op de foto van de wega-sunshine kit is dat de ailerons getekend staan als inzet-ailerons. De reden dat men dat gedaan heeft is waarschijnlijk dat het model beter vliegt als funmodel. Origineel horen het stripailerons te zijn. Mijn vraag aan HMeijdam is: zijn de ailerons al reeds uitgesneden ?
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De lange zijde van de ailerons zijn met een bovenfrees al uitgesneden, de korte zijden nog niet. Als je dus strip ailerons zou willen maken, dan moet je die zelf uit de vleugel snijden en vervolgens de nu uitgefreesde rolroer voorkant (aan de vleugel zijde) opvullen met balsa, tot deze gelijk loopt met de rest van de vleugel. Deze rolroeren doortrekken als strip ailerons zou veel te brede strip ailerons opleveren. Dan wordt het haast een 3D kist. Desgewenst kan ik even de tekening scannen als mijn verhaal niet helemaal duidelijk is.
    Hans
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Het is geheel duidelijk. Met een kleine aanpassing kunnen er wel stripailerons in worden gemaakt. Bedankt voor de foto, het is nu meteen duidelijk wat je krijgt in de short-kit.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Uitendelijk heb ik toch gekozen voor de Curare van Bitmodell.de. Wega sunshine heeft de vleugel gewijzigd, waardoor het geen originele Curare meer is. De Curare van Bitmodell.de heeft wel de originele vleugel. Na een e-mail is de kit nu in de maak bij Bitmodell.de.
    Als de kit binnen is zal ik in het kort iets vertellen over de bouw.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2011
  10. fx91

    fx91

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    49
    Locatie:
    edam
    curare 40

    waarom geen curare 60 met een os61 met pomp en een mooie tune pijp. l
    lekker power!!!!!
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Curare 40 Welke kit ?

    Je hebt natuurlijk gelijk! Echter, bij vele modelvliegclubs ,en ook die van mij, gelden strenge geluidsnormen. Daar hoef je met een 2 takt niet meer aan te komen. Ik heb zelf nog een hele mooie OS, een hanno special.
    Daar vlieg ik echter sinds 10 jaar niet meer mee, puur om de geluidsnorm.
    De reden dat ik voor een Curare 40 kies is omdat ik voor deze kist de gehele setup heb liggen. (Servo's, 4 takt motor, intrekbaar landingsgestel etc.)
    Als het goed bevalt komt er later zeker een Curare 60.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Afgelopen donderdag is de kit van Bitmodell gearriveerd. De kwaliteit is goed en het totale gewicht van de kit is 889 gram. Hiermee is het mogelijk om een intrekbaar landingsgestel in te bouwen en toch op een acceptabel totaal gewicht uit te komen.
    De vleugel- en stabilo profielen zijn volgens het originele ontwerp van Hanno Prettner.


    [​IMG]
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Mmmmm I like :)

    Veel succes, maak hem mooi :)

    En waar ik benieuwd naar ben, in welk opzicht is een moderne F3A beter dan een oudere? Lager gewicht al zeker veronderstel ik?
    Kan een moderne meer figuren of doet hij dezelfde figuren maar met een betere precisie?


    Ik ben geen F3A piloot maar 't begint me zo heel stilletjes wel te interesseren eigenlijk..
    Heb zelf een curare 40, occasie, vliegt super. 6.5cc O.S. 2takt met tune pijp, mis geen vermogen eigenl. (en op mijn club valt 't nogal mee van geluidsnormen) De 40 kan trouwens alle figuren die de 60 ook kan, zo heb ik toch is ergens gelezen..

    Ik koester hem wel, is zeker 25 jaar oud, wil hem echt niet stuk.

    Nogmaals, veel succes, voor mij blijft 't voor altijd de mooiste F3A van allemaal :)
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Arnoud,
    Leuk dat Bitmodell nog in business is, want ik vond dat ze een paar mooie modellen hebben. Hoe zit bij deze kit de bevestiging van de motor eigenlijk?
    Hans
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Een modern F3A model is niet per defenitie beter dan een oude. De huidige generatie F3A modellen is geoptimaliseerd voor het huidige F3A programma.
    Het grote verschil met de Curare is dat Hanno Prettner een model ontworpen heeft, geheel uit balsa, en uitgebracht als kit waar iedereen over de hele wereld mee kan vliegen. Of het nu F3A is of fun, het model was zijn tijd (in aerodynamisch opzicht) ver vooruit. Hanno Prettner werd er gelijk in het eerste jaar wereldkampioen mee. Het ontwerp kenmerkt zich door eenvoud.
    De huidige F3A modellen worden niet gebruikt als funmodel omdat ze daar simpelweg niet geschikt voor zijn en uitgebracht worden door exclusieve fabrikanten waardoor de prijzen torenhoog zijn.


    Wees zuinig op jouw curare! De balsa versie is schaars.

    Ik ga mijn best doen om er een mooie kist van te maken.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Hallo Hans,

    Bitmodell reageerde direkt op mijn mail. Hierdoor was de deal dus snel gesloten.
    De motor zit met een motorbok vast op een motorspant dat je in de romp vastlijmd. De entry van de cockpit kan gebruikt worden voor de uitlijning en om het spant vast te lijmen.

    Grt.

    Arnoud
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Arnoud,
    Dat is een behoorlijk unieke constructie lijkt me, want dat betekent dat als je later om wat voor reden dan ook je motor zou willen wisselen dat je dan de neus er af moet dremelen?

    Persoonlijk zou ik er dan denk ik toch voor kiezen om ter plaatse van de spant de neus er af te zagen, zodat er een losse kap ontstaat, die aan de motorspant wordt geschroefd door reeds meteen op de motorspant hardhouten blokjes te lijmen, waarin schroefjes kunnen worden gedraaid voor de kap.

    Het lijkt wel of jouw romp voor een electro setup is ontworpen.
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Hallo Hans,

    Deze constructie werd en wordt nog steeds toegepast. Een losse motorkap is inderdaad makkelijker, zeker met een viertakt. Als de motor gewisseld moet worden naar een andere kan ik de neus opnieuw dicht glassen d.m.v. een mal aan de binnenzijde.

    Een losse kap is inderdaad een optie, alleen nu is de romp mooi een geheel.

    Het lijkt misschien op de romp voor een electro setup, maar dat is het niet. Er past wel degelijk een brandstof motor in en de maatvoering is conform de originele tekening van de Curare.
    Wel ga ik de motor op zijn kop monteren. Zwaartepunt technisch is dat veel gunstiger omdat de 'zware' cilinder dan niet naast maar onder de romp hangt waardoor je dit gewicht niet zijdelings hoeft te compenseren.
    Als ik zover ben zal ik hiervan een foto plaatsen.

    Grt.

    Arnoud.
     
  19. fx91

    fx91

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    49
    Locatie:
    edam
    als je de hanno gaat verkopen laat het me dan weten ikheb er al een maar ik heb nog een tweede nodig voor mijn aurora60
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Het F3A program is in loop van de jaren ook aangepast aan de nieuwere modellen .

    Je kan met een Curare , Magic of andere Hanno Prettner model geen F3A program van 2012 vliegen .

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina