Curare 40 en 60

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 28 feb 2012.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Als aanvulling op mijn voorgaande vraag, curara-40-welke-kit bij deze een kort verslag van de bouw van mijn curare 40. De motor heb ik met hangende cilinder ingebouwd, dit verbeterd de gewichtverdeling van het gehele model omdat de cilinder dan niet naar rechts hangt, zoals voorgeschreven en er ook geen tiplood nodig is om dit te compenseren.
    Ik ben een intrekbaar landingsgestel aan het inbouwen. Dit is geen eenvoudige opgave, doordat de prop van een viertakt groter is dan van een tweetakt moet het model hoger op het landingsgestel worden geplaatst. Dit resulteerd erin dat het neuslandingsgestel bijna tegen de motor geplaatst moet worden.
    Tevens let ik heel goed op het totale gewicht, graag wil ik uitkomen op 2.5 - 2.6 kg. Dit moet mogelijk zijn door met de servo's te schuiven. Waarschijnlijk zullen de hoogteroerservo's achter in de romp bij de staart worden geplaatst.
    Als motor ga ik een Saito 72 gebruiken met een 11 X 10 prop. (ca. 10.500 rpm) Hiermee moet de curare voldoende snelheid kunnen maken.

    Als ik verder ben met de bouw zal ik het hier posten.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
    Midas vindt dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dan ga ik dit even volgen, want ik steek er vast wat van op voor als ik mijn Curare ga bouwen.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je wil dat veel mensen je draadje volgen, kan je beter geen foto's naast elkaar zetten.
    Je moet nu scrollen omdat het te breed is.
    Maar succes met de bouw.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    [​IMG]De


    De bouw gaat langzaam, geeft niets, ik heb er geen haast mee.
    De servotray zit erin. Deze is gemaakt van hobbytriplex van de Gamma, plaatselijk versterkt met berkentriplex. Hierdoor ontstaat een zeer lichte servotray. Het richtingsroer is geheel opgebouwd (Ribben) en daarna ingedekt met balsa, dit is veel lichter dan een massief exemplaar maken.
    Het stabilo is klaar en kan, nadat de vleugel klaar is, uitgelijnd en ingelijmd worden.
    De romp is van polyester, alles wat in en aan de romp wordt gelijmd wordt dus ook gedaan met polyester. De tippen, voorlijst en achterlijst van de vleugel en het stabilo zijn gelijmd met (verdunde) lamineer epoxy. Hierdoor ontstaat een lichte en sterke verbinding.
    Voor de aansturing van de beide hoogteroeren, het richtingsroer en het neuswiel ga ik closed loop draad gebruiken. Dit weegt weinig en zorgt voor een spelingsvrije verbinding. Zelf gebruik ik dit systeem al 10 jaar en heb er zeer goede ervaringen mee.
    Het stabilo en de vleugel zullen worden bekleed met Oracover. De romp ga ik spuiten met 2K lak.

    Alles wat ik aan de Curare bouw wordt eerst gewogen, dit om het streefgewicht van 2.5 - 2.6 kg te kunnen halen.

    Arnoud.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    [mod] Fotos werden aangepast in beginpost[/mod]

    Nostalgie:)

    Ik ben kunstvlucht begonnen met die kisten, Curare 20; 40 en 60 gehad.

    De 40 versie vloog het best. De mijne was helemaal houdbouw met een HB 40 PDP met reso.

    Gaan we volgen

    Succes

    Stevo
     
  6. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Wellicht op te lossen door een drieblads prop te gebruiken?
    Succes met dit leuke toestel, ik had er ook ooit eens een... ;-)

    Grtz Frank
     
  7. rc cas

    rc cas

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    156
    Locatie:
    weert
    wij hebben er thuis 2 ze vliegen geweldig ( een curare 40 en 60 )
    succes er mee.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Dank voor de tip Frank. Ik heb zelf ook met de gedachte gespeelt om een driebladsprop te gebruiken. Ik weet echter niet hoe de motor dan loopt. Om ook een tweebladsprop te kunnen gebruiken heb ik het landingsgestel toch maar wat hoger gemaakt.

    Grt. Arnoud.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    De tanktray en vleugelpen bevestiging zijn in de romp gelijmd. De tank is iets naar achteren geplaatst, dit om ervoor te zorgen dat er een brandstofslang in een lusje buiten de romp loopt om te kunnen tanken. Het slangetje buiten de romp wordt doorgevoerd met twee messing buisjes waardoor er eenvoudig brandstof kan worden getankt.

    Bij het intrekken van het neuswiel heb ik ter hoogte van de aanstuurhevel twee hardhouten blokjes ingelijmd. Deze zijn er om ervoor te zorgen dat het neuswiel niet kan draaien als het ingetrokken is, de aanstuurhevel valt er tegenaan. Als het neuswiel zou gaan draaien in ingetrokken toestand kan deze anders vast komen te zitten.

    Grt,

    Arnoud.



    [​IMG]



    [​IMG]
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Vraag over het spuiten van de romp.

    De romp van de Curare wil ik graag gaan spuiten. Het is een polyester romp. Ik heb de verf gezien van Oracolor, de juiste kleur voor bij Oracover.
    Mijn vraag is, moet ik de romp eerst nog voorzien van een primer ? En zo ja welke kan ik het beste gebruiken ?
    De Oracolor verf wordt verkocht per 100 ml. Heeft iemand enig idee hoeveel verf er nodig is om een romp mooi te spuiten ? Een dunne laag is genoeg, het moet niet te zwaar worden.
    Alvast bedankt voor de reakties.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Ik ben begonnen met het inbouwen van het landingsgestel in de vleugel. Om de openingen te snijden gebruik ik een staaldraad van 0.5 mm welke ik in vorm buig. Met een 2 volt loodaccu en 1 meter aansluitdraad (voor de weerstand) wordt de staaldraad verwarmd en kan het schuim gesneden worden.
    Hierna kan de triplex plaat ,die het landingsgestel vasthoudt, in de vleugel worden gelijmd. Als extra houvast in de vleugel heb ik de plaat van het landingsgestel voorzien van een paar paspennen die in de vleugel verankerd worden.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het cockpitframe is ook gemaakt en de cockpit past er mooi op. het geheel zit aan de voorkant met een pen in de romp en aan de achterkant met een schuifje vast.

    [​IMG]
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt Ron voor de linkjes. Hier kan ik wat mee!
    Deze informatie kan ik goed gebruiken. Ik ga er naar kijken en zal dan kiezen welke methode ik ga toepassen.
     
  14. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Dit is misschien niet de goede plek voor mijn vraag maar op "Te koop gevraagd" kreeg ik tot nu toe maar 1 reactie. Het gaat om het volgende:

    Héél lang geleden vloog ik met een Curare 40 en heb toen na een tijdje alles verkocht, inclusief tekening. Ik heb nu een leeftijd bereikt dat je begint terug te kijken naar vroeger en toen ik een paar oude foto's terugzag wist ik het zeker! Graag nog eens een Curare 40 en dan deze keer met "alles erop en eraan" en met elektromotor.

    Ik ben nog iemand die kickt op balsastof en de lucht van lijm dus voor mij liever geen kunststof romp en piep-vleugels. Het ziet er prachtig uit daar niet van maar er gaat niets boven zelf bouwen (vind ik).

    Wat ik dus zoek is de originele bouwtekening van een CURARE 40.
    Kan iemand mij helpen?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Plotseling vond ik op de site van www.vth.de een aantal bouwtekeningen van modellen van Hanno Prettner. De Curare 40 heet hier Minare maar het is, gezien de afmetingen dezelfde kist.
    Heb de tekening ondertussen besteld.
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Zoals Ron al schrijft kun je op internet op diverse plaatsen de tekening downloaden. Zelf heb ik dit ook gedaan en deze naar een copy-shop verstuurd. Voor €7,= incl. verzendkosten krijg je de tekening dan thuisgestuurd. De kit die ik heb van bitmodell is zeer spartaans, er zit zelfs geen tekening bij.

    Wat je zelf schrijft over de balsa versie, ik ga helemaal met je mee. Er gaat niets boven een volledig balsa houten versie. Echter, als je gaat voor de beste vliegprestaties kun je beter gaan voor een polyester / epoxy romp en schuimvleugels/balsa/abachi vleugels. De vorm van de vleugel is veel zuiverder en 100% recht. Voor de romp geldt hetzelfde.
    Bij een balsahouten versie kun je dit goed benaderen als je een mal gebruikt.
    Veel succes met bouwen ik ben benieuwd hoe die van jou wordt!
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Ondertussen ben ik ,na vakantie, verder gekomen met de bouw van de Curare. De vleugels zijn samengevoegd en het intrekbaar landingsgestel zit erin. Alleen de vleugelbovenzijde nog bekleden met oracover en de vleugel is klaar.
    Het stabilo kan in de romp worden gelijmd (uitrichten met de vleugel) en de romp kan ook worden afgewerkt.
    Totaal gewicht nu: 2400 gram, wat er nog bijkomt is een propellor, spinner, brandstofslang en afwerking. Het streefgewicht van 2500-2600 gram kan ik waarschijnlijk net halen.

    Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ja doen arnoud ben erg benieuwdt naar de foto,s van die mooie vintage curare 40 echt n schuurijzer :yes::wink:
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bij deze een paar bouwfoto's:


    Afschuinen vleugel onder de juiste hoek.

    [​IMG]

    Glasmat (10 cm) over het middendeel:

    [​IMG]

    Met het landingsgestel uit:

    [​IMG]

    Met het landingsgestel in:

    [​IMG]

    Bijna ruwbouwklaar :

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina