Curare 40 en 60

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 28 feb 2012.

  1. jap

    jap

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwolle
    Ziet er goed uit Arnoud!
    Ben zelf nog lang niet zover maar heb de tekening onderussen binnen. De Minare is inderdaad gewoon een Curare 40 maar er zijn een paar heel kleine verschillen (bijvoorbeeld geen afgeschuinde rolroeren maar dat doe ik gewoon). De tekening is een beetje "basic" maar daar kom ik wel uit en strak (en licht) bouwen gaat me ook wel lukken.
    Verder ben ik nu bezig alle houtsoorten en onderdelen bij elkaar te scharrelen. Daar heb ik geen haast mee want eigenlijk is dit mijn komende najaar/winterproject (als ik er tenminste van af kan blijven en dat zal wel niet :).
    Heb net een ruim 1000 Watt motor besteld (op 4S Lipo). Flaps laat ik achterwege en voor het landingsgestel ga ik voor de electrische uitvoering van E-Flite. Die ken ik en ze bevallen me prima! De bedoeling is om alles met glasmat (en G4) te bekleden maar dat kan allemaal nog veranderen.
    Succes met de afbouw!
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Hallo Jap,

    De afgeschuinde rolroeren en hoogteroeren zijn niet zomaar door Hanno Prettner gedaan. Het dient om te voorkomen dat er flutter ontstaat en belangrijker nog, dat de kist niet gaat "haken" in de bocht.
    Ik ben erg benieuwd hoe die van jou wordt met elektro!
    Voor mij is het een vleigtuig voor erbij, ik heb er ook geen haast mee. Nu hij echter bijna af is begint het te kriebelen. Tijd voor een eindsprint!

    Mocht jij vragen en / of ideeen heb dan hoor ik het graag.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Spuitprobleem.

    Een paar dagen geleden begonnen met het spuiten van de romp. Eerst de romp ontvet met alcohol. Daarna een hechtprimer voor kunststof gebruikt. (synthetische lak) Vervolgens een mooie witte laklaag (synthetische lak) op de romp gespoten.
    Bij het aanbrengen van de afplaktape (HPX autotape) ging het mis, de mooie witte laklaag laat op diverse plaatsen los als de afplaktape verwijderd wordt.
    Mogelijk is er toch iets misgegaan met de kunststof hechtprimer. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Je had synthetische tinner moeten gebruiken en geen alkohol.
    Deze tinner zorgt ervoor dat het oppervlak wat verruwd, zie je niet met het blote oog, enkel dat de romp iets matter word.
    Zo heeft een grondlaag meer hechting en houd beter vast.
    Op een glad oppervlak bekom je geen goede hechting.

    Johan.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend

    Beste Johan,

    Bedankt voor de tip! Ik ga het eerst ontvetten met thinner.
    Ik laat het weten of het lukt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    De Curare is klaar !!

    Bij deze een paar foto's. Volgende week "der pfeil" invliegen. De vleugels bekleedt met Oracover, de romp gespoten en afgelakt met blanke lak.
    De roeruitslagen had ik zelf bepaald en later vond ik een goede leidraad op de website van Der Schweighofer die de Curare 60 sinds vorig jaar aanbiedt. Het manual dat op de site staat geeft de roeruitslagen aan.
    Het totaal gewicht is uitgekomen op 2740 gram, iets zwaarder dan gepland, maar zeker aanvaardbaar met een relatief zware viertakt en een intrekbaar landingsgestel.
    Nog de motor proefdraaien in de tuin en transporthoezen maken.

    Zodra de kist gevlogen heeft laat ik het weten!

    Grt,

    Arnoud.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Dubbele aansturingen voor spelingsvrije overbrenging en een laag gewicht:

    [​IMG]
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Mooi gebouwd en een leuk kleurenschema ook.
    Succes met de maiden.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Dank je Hans.
    Hoe is het met jou Curare, al begonnen met de bouw ?

    Groet,

    Arnoud.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nee, er wordt nu zoveel mogelijk gevlogen. Dat wordt een winterklusje.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Maiden Flight !

    Vanmiddag, tussen de buien door een redelijk straffe wind..tja dan wil je toch. Motor gestart, volgas ja hoor hij vliegt !!
    Wielen in, tjonge wat vliegt die kist strak. Een paar keerfiguren, rollen, rugvlucht en meskant. De Curare geeft geen krimp en stuurt zo strak als een snaar. Waanzinnig hoe mooi de kist vliegt, wel heel erg snel, maar dat maakt het juist zo mooi. Van de wind heeft de Curare geen last, hij stuurt heel precies.
    De landing gaat volgens het boekje.
    Met een voldaan gevoel naar huis en nu wachten op beter weer en een nog snellere prop monteren.

    35 jaar nadat Hanno Prettner met deze kist wereldkampioen werd vliegen er nog steeds velen van; dat zegt wel iets over de kwaliteit van dit model.

    Wat Hanno Prettner zelf schrijft klopt precies :
    "Fliegen Sie wie ein pfeil im wind und genieben Sie die highspeed Figuren im Jet-Style"

    Hern Prettner: Sehr vielen dank fur dieses Curare legende!
     
  12. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    van harte gefeliciteert met je curare 40 maiden :yes:
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Gefeliciteerd.

    Maar boven al een puik stukje folie werk en spuitwerk.
    Veel succes ermee.

    Han
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Dank je Johan, met veel plezier heb ik deze Curare gebouwd en nu beleef ik weer veel plezier aan het vliegen. Leuk dat je zo belangstellend leest over deze vintage F3A.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt Han, de afwerking was veel werk, maar dat krijg je dubbel en dwars terug in een mooi eindresultaat. Als je aandacht hieraan besteedt gaat het ook lang mee. Ik heb diverse modellen die reeds 10 jaar oud zijn en er nog steeds netjes uitzien.

    De romp van deze kist heb ik gespoten met synthetische verf van de bouwmarkt. Doordat deze een droogtijd heeft van 24 uur vloeit de verf mooi uit en krijgt de verf een diepe glans. Als eindafwerking heb ik blanke lak van RC colours gebruikt.

    De vleugel en het Stabilo zijn bekleedt met Oracover, de overgangen hebben een overlap van max. 1cm. Hierdoor ontstaan er strakke overgangen en ontstaan er geen "bellen" onder de Oracover.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. fx91

    fx91

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    49
    Locatie:
    edam
    Arnoud ik heb jou bouw verslag gelezen,ja echt geweldig
    maar ik heb een vraag.ik ben in bezit van de curare60 .
    Maar ik zou graag willen weten hoe het stabilo in de romp heb gemaakt kun je mij daar bij helpen hoe ik dat moet doen?

    gr peter
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Hallo Peter,

    Excuses voor de late reply, ik had het bericht niet gezien.
    Een Curare 60 heb je ? Geweldige kist, een maatje groter dan die van mij.
    Het stabilo heb ik niet zomaar in de romp gelijmd, het lijmoppervlak van de polyesterromp is zeer gering.

    Ik heb eerst twee balsaplankjes genomen die ruim over de stabilo-uitsparing in de romp passen. (2-3 mm dik) Neem hiervoor zacht en vooral licht balsa, het zit helemaal achteraan de romp waardoor iedere gram gaat tellen.
    De twee plankjes houdt je nu aan de binnenzijde van de romp voor de stabilo-uitsparing, hierdoor kun je het profiel van de stabilo-uitsparing in de romp nauwkeurig aftekenen. De uitsparing van beide balsa plankjes uitsnijden en deze tegen de beide binnenzijden van de rompzijkanten lijmen. Wanneer je nu het stabilo inlijmd heb je meer lijmoppervlak waardoor het stabilo goed vastzit.

    Voordat je het stabilo vastlijmd, zet de vleugel op de romp en richt het stabilo goed uit.

    Als je andere vragen hebt over de bouw, laat het gerust weten. Ik help je graag !

    Groet,

    Arnoud.
     
  18. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Sneek
    Vraagje, zijn er ook nog ergens kunststofrompen te krijgen van een 40 of 60 ?
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Volgens mij hebben ze de romp van de 60 nog bij wega
    Vergeet dan niet een motorkap bij te bestellen, hoewel die momenteel daar niet op voorraad lijkt.
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik vond de curare een heerlijk model om mee te vliegen
    ik had ook een 60 met intrekbaar landingsgestel
    en een rossie 5 poorter
    vloog als een kanon
    ik heb gelukkig nog tekeningen
     

Deel Deze Pagina