Curare met 2 motoren..?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door easy, 21 dec 2011.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,

    Ik ben zelf in 't bezit van een Minare (=curare 40) en twee Curare's 60 (waarvan één in heel goede en één in vrij slechte staat die al net als een kat aan zen 7de leven moet gaan beginnen, heb ik gekregen van iemand. maar don't worry, ik ga hem terug opmaken :) )

    Nu was ik nog wat aan 't opzoeken over deze Hanno Prettner toestellen en kwam ergens tegen dat er ooit een Curare met 2 motoren bestaan heeft.. Weet iemand daar iets meer van, vind er ook verder niets over en ook geen afbeeldingen.. Ben wel is benieuwd, daarom.. En de curare 10, die zou ook bestaan hebben..?

    Vind de Curare in elk geval 't mooiste model dat ik ooit gezien heb maar goed, smaak is persoonlijk natuurlijk :) Vliegt wel super, wat je vraagt aan dit toestel dat krijg je.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De tekeningen van alle curare en minare modellen zijn via de FMT te verkrijgen.

    Tussen de curare 40 en de minare zitten enkele kleine verschillen.
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    dat was een mach volgens mij geen curare, twee rompen en twee motoren, in het midden zat een stuk rechte vleugel.

    denk niet dat ik het artikel nog heb maar zal voor je zoeken.
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Alvast bedankt janhein.

    Dat van die verschillen wist ik niet TC01, nu weet ik zelf niet meer wat ik heb, een minare of curare 40 :) want heb hem occasie gekocht en hij is in de typische kleuren maar staat totaal geen tekst op. Missch domme vraag maar wat is die FMT?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dank je, had 't zo al wat uit gezocht via google maar kan nog niet direct terug vinden dat een Minare en Curare 40 niet 't zelfde zijn... Weet wel dat 't door de oostenrijkers is dat deze kleinere versie gekomen is omdat die met een .40 moesten vliegen in de RC III klasse of zoiets :) en dat hij in de juiste handen alle figuren van zen grotere broer ook kon, alhoewel dat niet per sé noodzakelijk was in deze klasse.
     
  7. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer

    Dit is de Hobby Bulletin van oktober 1982. De Womach werd gebouwd door Ad Wolst en het model bestond uit 2 Mach 1 rompen. Spanwijdte 2050 mm., gewicht 5800 kg, 2 10 cc. Super Tigre motoren. De kleinste Curare is de Curare 20 (1.2 m. spanwijdte, 3.5 cc. motor)

    M.v.g Erik
     
  8. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    In de nieuwste FMT staat toevallig een artikel over de modellen en resultaten van Hanno Prettner.
    m.v.g. Erik
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    wow heb ik het na al die jaren goed onthouden ;-)
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op de Fly-In's van de OLC verscheen regelmatig een 'Twin Curare'.
    Is via Fly-In organisatie (forum genoot PatrickS) wel te achterhalen van wie deze is. En wellicht mogelijk zo wat meer gegevens te vergaren?
    Heb hem toen zien vliegen. (Dat ging fraai, maar was meen ik geen RC1-scheurijzer)

    Het onderstaande plaatje is gemaakt op de Fly-In van 2007

    [​IMG]
     
  11. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Die twin Curare heeft volgens mij ook ooit bij ons in Weert gevlogen. In 2002 of 2004.
    Ben even de naam van de piloot kwijt, maar meen dat ie afkomstig was uit Lelystad of ergens elders uit de Polder. Biddinghuizen misschien?
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik heb het tekeningenpaker van de curare 60
    fia het forum hier gekregen
    Ik had een curare 60 met intrekbaar landingsgestel
    Was zo een beetje mijn Altijd vliegen bak
    Totdat hij een boom tegen kwam
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat moet hem wel zijn! Mooi, er kunnen zelfs kaboutertjes meevliegen en door 't raampje kijken. ;)
     
  14. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Voor zover ik me herinner bestonden er 3 versies van de "normale" Curare, nl de 20, de 40 en de 60 !!

    Zelf heb ik jaren met de 40 gevlogen in formatie met mijn pa en dat was een geweldige kist. Zelfs na 2 mid-airs werd hij steeds hersteld totdat na een uiteindelijke 3de mid-air alleen maar stof overbleef... :)
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Zou een curare 10 zijn ook... missch prototype ofzo ;) maar bestaat wel, zijn foto's van..
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die waarden staan voor de grootte. Wil je dan zo een mugje bouwen is de vraag. De 40 en de 60 vliegen het best. Zeker de 60 met een fraaie Webra met Dynamix Vergasser erop... gaat op rails. Er vloog er een bij ons op de club... helemaal in de juiste battle dress... oranje met groen...

    Heb de indruk dat de Twin een eigen voortborduren is. Denk maar aan de Puma II Twin. Het werd wel vaker gedaan bij RC1 kisten.
    Andere beroemde en vergeten Twin is de Pica Duellist. Via Google voorbeelden te over, filmpjes heb je er zo van te pakken.
    Denk dat je de Curare in vlieggedrag en snelheid wel enigszins kan vergelijken met die van de filpjes die onmiddellijk op youtube aantrof. Op de (KLM) Twin van het plaatje zaten meen ik 2x .25 brandstoffertjes. (OS-FSR?)

    Post maar gauw eens een paar plaatjes van je kisten. Kunnen we allemaal mee genieten. :)
     
  18. PatrickS

    PatrickS

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    55
    Hoi daar,

    Ik zag de reactie van vriend H.B.Busking en denk je wel verder te kunnen helpen.
    De Kist is van Jan van Gaalen, en vliegt regelmatig op onze Fly-in in Odoorn, ik heb een mail adres van Jan, als je daar mee geholpen bent stuur ik je het even op.
    Geeft een mooi geluid die twee motoren.

    Groetjes Patrick.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Op de website van bitmodell.de staat ook een Curare met twee motoren.

    [​IMG]
     
  20. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    hallo,

    ik heb ook nog een curare liggen, maar weet niet wat voorn curare het is.
    kunnen jullie me even vertellen wat het verschil is en hoeveel cc motor je erop moet zetten?

    Groeten ,
    Niek
     

Deel Deze Pagina