Curtis Youngblood Active Throttle Governor

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Wegens het hebben van veel kuren met mijn TJ-Pro overweeg ik nu de ATG van Curtis Youngblood.
Wie heeft hier ervaring mee?

Hallo,
Ik vlieg nu sinds een jaar met die governor, ik ben er nog steeds erg blij mee. De gas reageert erg snel.
De keuze uit "Active mode" (incl een gascurve) een "Governor mode" is wel mooi. Zelf vlieg ik de Active mode.
Het instellen gaat dmv drie drukknopjes en via het LED kan je zien wat je doet. Ik weet niet precies hoe je een
Futaba zender met die governor instelt, dat zou je misschien via internet kunnen opzoeken. Bij mijn JR zender is het
in elk geval zo dat je het toerental met de mixer in de zender veranderd. Door de punten van de mixercurve te veranderen,
kan je het toerental instellen. De handleiding is duidelijk hoe je de governor in moet stellen, namelijk in een bepaalde volgorde:

-Throttle low/high (de governor neemt de throttle low en telt daar 35% bij op, dat is zijn laagste punt waar hij het gas zal duwen, die waarde kan je ook veranderen)
-Gear ratio
-Toerental
-Active of governor mode

De ATG gaat aan als je throttle stick boven de 35% uitslag is. Dus als je de throttle-hold schakelaar aanzet, gaat de governor direct uit.
Je moet natuurlijk wel een mixer instellen voor de idle-up schakelaar, maar dat zal voor de TJ ook wel zo zijn denk ik.

Groeten,
Nando

nando v. arnhem zei:
Hallo,
Ik vlieg nu sinds een jaar met die governor, ik ben er nog steeds erg blij mee. De gas reageert erg snel.
De keuze uit "Active mode" (incl een gascurve) een "Governor mode" is wel mooi. Zelf vlieg ik de Active mode.
Het instellen gaat dmv drie drukknopjes en via het LED kan je zien wat je doet. Ik weet niet precies hoe je een
Futaba zender met die governor instelt, dat zou je misschien via internet kunnen opzoeken. Bij mijn JR zender is het
in elk geval zo dat je het toerental met de mixer in de zender veranderd. Door de punten van de mixercurve te veranderen,
kan je het toerental instellen. De handleiding is duidelijk hoe je de governor in moet stellen, namelijk in een bepaalde volgorde:

-Throttle low/high (de governor neemt de throttle low en telt daar 35% bij op, dat is zijn laagste punt waar hij het gas zal duwen, die waarde kan je ook veranderen)
-Gear ratio
-Toerental
-Active of governor mode

De ATG gaat aan als je throttle stick boven de 35% uitslag is. Dus als je de throttle-hold schakelaar aanzet, gaat de governor direct uit.
Je moet natuurlijk wel een mixer instellen voor de idle-up schakelaar, maar dat zal voor de TJ ook wel zo zijn denk ik.

Groeten,
Nando

Dag Nando,

Wat is dan exact het verschil tussen de active en de governor mode?? Hoe moet ik het zien:
Norm = Governor uit en dus gascurve uit mijn zender.
Idle1 = Governor = vast toerental
Idl2 = Active mode = Gascurve maar dan anders?

Dag Nando,

Wat is dan exact het verschil tussen de active en de governor mode?? Hoe moet ik het zien:
Norm = Governor uit en dus gascurve uit mijn zender.
Idle1 = Governor = vast toerental
Idl2 = Active mode = Gascurve maar dan anders?

-Je kan er voor kiezen om in de Normal mode gewoon op de gascurve te vliegen (dan is de curve in de mixer gewoon neutraal en heb je dus eigenlijk een toerental 0).

-In de "governor mode" werkt de ATG net als een GV-1 bijvoorbeeld, hij ontdekt dat het toerental inzakt en geeft een beetje gas bij.

-In de Active mode moet je eigenlijk eerst een redelijk goede gascurve hebben (voor het beste resultaat). Dus vlieg je in principe gewoon
op de gascurve, maar mocht je toerental inzakken geeft de ATG gas bij. Hij corrigeert dus zeg maar in de Active mode.
Hij werkt natuurlijk ook op een ruwe 90-60-90 V-curve.

Je stelt niet per idle-up stand de mode in, het is dus of "Active mode" of "governor mode" voor alle schakelaar standen.

Nando

Hij werkt dan toch ook zoals een revmax?
Szabo heeft zijn gas daarmee staan op 100% flatline.
De revmax schroeft hem dan terug indien nodig (bijna altijd dus).

Dus zo goed hoeft je curve dan niet te zijn, als je gas maar hoger staat dan nodig is voor je gewenste toerental.
Het nadeel van deze constructie is dat als je een failure krijgt op de "governor" je 100% gas hebt.
Kwestie van throttle-hold zeg ik dan 8)

wrobijns zei:
Hij werkt dan toch ook zoals een revmax?
Szabo heeft zijn gas daarmee staan op 100% flatline.
De revmax schroeft hem dan terug indien nodig (bijna altijd dus).

Dus zo goed hoeft je curve dan niet te zijn, als je gas maar hoger staat dan nodig is voor je gewenste toerental.
Het nadeel van deze constructie is dat als je een failure krijgt op de "governor" je 100% gas hebt.
Kwestie van throttle-hold zeg ik dan 8)

Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk een Revmax en TJ-Pro ineen, je kan alleen niet met een schakelaar op je zender wisselen in deze functie.

Nando,

heb jij ook dat scherm erbij, de G-View Display Unit http://www.curtisyoungblood.com/products_view.php?id=30
Ik word onderhand nl helemaal gek van mijn TJ-Pro, zie dit topic http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=66591&start=30

Als de ATG makkelijker is in gebruik dan haal ik hem nu meteen en dan eventueel met scherm erbij.
(P.s. ik mag aannemen dat de magneet en sensor er standaard bij zitten?)

Of kan je gewoon beter een GV-1 nemen, deze is echter onderhand ook al best "oud"

Hallo,
Ik heb nu sinds kort dat display, je kan iets precieser de toerentallen instellen.
De LED op de ATG zelf geeft alleen per 50 rpm aan. Je kan wel bijvoorbeeld 1820 toeren instellen,
alleen dan laat het lampje 1800 zien. Je moet dan dus in je mixer waar je het rpm instelt,
een aantal % hoger zetten nadat je het lampje ziet verspringen van 1750 naar 1800.
Met de Gview kan je dat per 10 rpm zien gebeuren.

Je hebt het display niet direct nodig, het kan prima zonder.

Ik vind het verschil tussen een GV1 en de ATG erg groot. De ATG heeft een veel snellere en betere throttle aansturing.

Grt
Nando

PS, Natuurlijk zit de magneet en sensor standaard in het doosje.

En als je nu ook b.v. de Gyro haalt van Curtis, kan je dan zowel de Gyro als de Governor op 1 G-View aansluiten?

Hoi nwolsink

Dat kan inderdaad, (Dan moet je wel even opletten dat je ATG versie 2 is)
op de site van curtis staan een aantal filmpjes van de gyro, o.a.
een paar waar er word uitgelegd hoe je hem afsteld met de G-view. :)

Van wat ik heb gezien (het filmpje) heeft de gyro erg veel instelmogelijkheden. 8O

Groeten
Bas

Weet niet of je al wat gekocht hebt, maar ik zou de TJ nog even laten zitten, dan kijken we er in Eibergen een keer naar. Als je motorafstelling goed is, krijgen we die TJ ook wel voor elkaar, zo moeilijk is het niet !

Willem-Jan zei:
Weet niet of je al wat gekocht hebt, maar ik zou de TJ nog even laten zitten, dan kijken we er in Eibergen een keer naar. Als je motorafstelling goed is, krijgen we die TJ ook wel voor elkaar, zo moeilijk is het niet !

Ik heb nog niets nieuws gekocht, heb nog wel een 2de hands GV-1 die wil ik ook eens proberen.
Maar eerst wil ik de TJ-Pro werkend hebben

Back