Curtiss JN-4 Jenny | Gasparin GM120 CO2

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Verslagschrijver
Bouwverslag van een Curtiss JN-4 Jenny aangedreven door een Gasparin GM120 CO2 motor.

Aerographics kit (Discontinued)
Free flight Scale Model
Wingspan 26 in. / 66cm
Schaal 1/20

1770191026764.png


1770191034979.png


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op Ebay twee bouwdoosjes van de Aerographics Curtiss Jenny gescoord:

1770191102678.png


Een vroegere en latere uitgave van dezelfde kit.
Ik heb de Gasparin GM120 nieuw gekocht van deze website.
Ik ga eerst de oude kit versie bouwen:

1770191360440.png


Tekening op de bouwtafel opgespannen, klaar voor start bouw:

1770191375254.png


Groeten, Ramses
 
Als eerste alle onderdelen uitsnijden, vind ik altijd een leuke klus.
Deze Jenny heeft een schaal constructie en ook een schaal aantal ribben.
Dat zijn o.a. 66 vleugelribben:

1770191587168.png


Er zit een extra tekening in de kit met instructies hoe de Gasparin GM-120 in te bouwen:

1770191627385.png


Er zitten ook specifieke onderdelen voor de Gasparin inbouw in de kit.
Bijvoorbeeld een triplex motorschot met de gaatjes voor de Gasparin al op de juiste plek.

Groeten, Ramses
 
Start bouw:

1770191725094.png


Begonnen met de staartvlakken en de ondervleugels.
Daarna verder met de lange bovenvleugels:

1770191752840.png


Vleugels en staartvlakken ruwbouw klaar.
Verder met de romp zijkanten:

1770191781441.png


Transparant velletje ertussen en de tweede rompzijkant over de eerste bouwen:

1770191821553.png


Eerste rompspanten haaks verlijmen op de rompzijkant:

1770191872647.png


En zo ligt alles er nu bij:

1770191917217.png


Binnenkort weer verder met de Jenny

Groeten, Ramses
 
Ziet er weer goed uit Ramses. Jij hebt echt een niet te stillen bouwbehoefte volgens mij :) Heerlijke verslaving…

Iets anders. Die blauwe spelden die jij gebruikt, welke zijn dat? Heb je misschien een link?
 
Dank je Alex!

Jij hebt echt een niet te stillen bouwbehoefte volgens mij :) Heerlijke verslaving…

100% :yes:

Iets anders. Die blauwe spelden die jij gebruikt, welke zijn dat? Heb je misschien een link?

Ik heb deze spelden een tijd geleden van Bart Lammerse gekregen, zijn inderdaad super fijn!
Volgens mij zijn het > deze <

Groeten, Ramses
 
Thanks beide.

Balsabar... wat een leuke naam en vooral wat een lekker assortiment... daar ga ik dit weekend maar eens bestellen :)
 
De rest van de rompspanten ingelijmd en de stringers in de romprug gemaakt:

1770576377891.png


1770576394488.png


De rompneus ingedekt met 0.8mm balsa en de gaten voor de twee cockpits afgetekend:

1770576405177.png


Uit de neus heb ik een sectie gesneden welke een losse motorkap wordt.
Dun plastic ertussen en de motorkap verder afgemaakt:

1770576414735.png


Van het 'pianowire' uit de kit de cabane struts en het landingsgestel gebogen:

1770576423637.png


1770576435830.png


Landingsgestel en de cabane struts afgewerkt met dun triplex en balsa:

1770576445961.png


Het vleugelmiddenstuk van de bovenvleugel gepast met de cabanestruts met de juiste instelhoek:

1770576454757.png


Alles eerst nog eens licht schuren en dan verder met het bkleden van de Jenny met tissue

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Er zaten vier grote vellen tissue in deze kit, waarschijnlijk dubbel zoveel als nodig!
Begonnen met de onderzijde van de bovenvleugels, tissue weer verlijmd met de vertrouwde glue stick:

1770577058036.png


Onderzijde romp:

1770577066548.png


De onderzijde van de romp, en de vleugel en staartvlakken enkelzijdig bekleed:

1770577075562.png


Andere zijden bekleden:

1770577084291.png


Zo ligt de Jenny er nu bij:

1770577093438.png


Volgende te doen is latjes op de bouwplank maken om de onderdelen te kunnen fixeren en dan alles lakken met twee lagen banana oil

Groeten, Ramses
 
Volgende te doen is latjes op de bouwplank maken om de onderdelen te kunnen fixeren en dan alles lakken met twee lagen banana oil

De latjes top de bouwtafel gemaakt en met plastic tape bekleed.
Daarna eerst deze kit tissue op de romp met een vernevelaar vochtig gemaakt, maar dat deed niet veel, eigenlijk niets...
Na 'drogen' (het werd niet echt goed vochtig) zat de tissue er hetzelfde op als voor het vernevelen.
Het vocht bleef meer op deze tissue zitten, het trok er niet echt in.

De plantenspuit erbij gepakt en alles niet vochtig, maar flink nat gemaakt en het overtollige water er weer afgeschud.
Alles op de latjes gefixeerd met spelden tijdens het drogen:

1770922160516.png


Dat werkte beter! Na drogen zat de tissue er acceptabel op.
De kist heeft als eerste laag een mix van 33% spanlak, 33% banana oil en 33% nitroverdunner gekregen.
De tweede laag wordt een dunne laag van 100% banana oil:

1770922173687.png


Deze tissue is anders dan ik gewend ben, maar werkt volgens mij wel oke.
En ik heb twee van de vier grote vellen over, erg ruim bemeten in deze Aerographics kit!

Groeten, Ramses
 
De tweede laag wordt een dunne laag van 100% banana oil:

De tweede dunne laag banana oil zit er inmiddels op.
Voor het kleurenschema heb ik gekozen voor Tamiya Acryl XF-55 en XF-62.

1771007760163.png


Dit ga ik weer opbrengen met de airbrush:

1771007771661.png


Deel voor deel, laag voor laag:

1771007781756.png


1771007791461.png


Ik gebruik de airbrush nog niet lang, heb er nu een paar FF kisten mee gedaan.
Het bevalt meer dan goed, en ik vind het ook leuk om te doen!

1771007802986.png


Alles laten drogen/uitharden, weer gefixeerd op de bouwplank:

1771007813410.png


Groeten, Ramses
 
Goed zo, Ramses,
De airbrush gaat alleen maar beter bevallen naarmate je hem meer gebruikt!
Groeten,
Henk
 
de airbrush gaat alleen maar beter bevallen naarmate je hem meer gebruikt!

Absoluut, en wat een verschil met een "rattle can" spuitbus!!
Voor grotere RC modellen blijft dat prima, maar ik ga het nooit meer gebruiken voor een klein en vooral licht FF model.
De FF modellen ga ik alleen nog met de airbrush kleuren.

Groeten, Ramses
 
De neus van de Jenny met de Tamiya Acryl XF-62 verf gekleurd.
Hiervoor heb ik Tamiya afplaktape gebruikt, deze heb ik een tijdje geleden van Henk gekregen.
Dat werkt erg fijn, strakke overgangen en geen "bleeding"!

1771089154620.png


Van een medium harde lat balsa de acht vleugelstruts gemaakt:

1771089163670.png


Alle houten delen (struts en landingsgestel) met humbrol bruin geschilderd:

1771089172581.png


De vacuüm gevormde wielen los geschuurd.
Ze zijn dik, zwaar en niet vlak....

1771089183150.png


Ik ga deze wielen uit de kit niet gebruiken, maar weer van schuim maken:

1771089195142.png


Groeten, Ramses
 
Tijd om de gloednieuwe Gasparin GM-120 erbij te pakken.
Ik heb wat meer spullen bij Jiří besteld, maar dat volgt nog, is voor andere bouwverslagen:

1771089815026.png


Een druppel Gasparin olie in de gaatjes van de nieuwe GM-120:

1771089824116.png


Op met motorschot geschroefd:

1771089832269.png


Drie 2mmm boutjes met 2mm borgmoeren:

1771089842824.png


En toen de setup in vorm buigen...
Geen voorbeeld, zelf een beetje puzzelen, leuk maar wel heel voorzichtig:

1771089851442.png


1771089859999.png


En het geheel in de romp gemaakt:

1771089869625.png


Van papier een frontje gemaakt om het gapende gat wat te vullen:

1771089878870.png


Sparingen in de losse motorkap gemaakt, deze klemt zichzelf vast:

1771089887565.png


Zo ligt de Jenny er nu bij:

1771089896465.png


De wielen nog (af)maken en de staartvlakken verbinden met kleine litho plaatjes.
Daarna kan alles geassembleerd worden.

Groeten, Ramses
 
Geweldig. Dat wisten wij natuurlijk al die tijd al, maar nu is het ook wetenschappelijk bewezen.

De volgende stap is declarabel maken vanuit de zorgverzekering als preventiemiddel
 
Back
Top