Custom Made tandwielen voor schoolproject

Hallo iedereen!

Voor een project op school moeten wij een tandwieloverbrenging ontwerpen. Probleem is dat we zelf voor de kosten op moeten draaien en elk idee uniek is. Daarom zoeken wij iemand die iets meer hier vanaf weet. We hebben tot nu toe een voorlopig ontwerp van een "planetary gear" en wij vroegen ons af of iemand weet waar wij (metalen) tandwielen kunnen kopen/laten maken voor een zo klein mogelijke prijs. De diameters van de tandwielen variëren overigens van 3cm tot 12cm.

Hopelijk kan iemand ons helpen!

Groeten,
Sander Veenendaal

Een planetair tandwielstelsel? Dan heb je binnenvertandingen nodig, dus trek dan alvast maar de portemonnee. Ik weet niet wat precies de bedoeling is, maar je zou ook tandwielen uit hout kunnen zagen/frezen/laseren, of je ontwerp 3D printen.

De vragen rijzen daarom:

• waarom een planetaire en niet een "normale" overbrenging;
  • waarom metaal.
Juist voor dergelijke werkstukken kunnen kunststof tandwielen uitstekend voldoen lijkt me. En is er geen ontwerp mogelijk waarmee je een planetaire overbrenging kan voorkomen.

Groet,

Bakker

Ja het is dus voor eigenlijk voor een idee voor een nieuwe overbrenging voor een bromfiets. Je moet het zien als een conversieset van snaaraandrijving naar kettingaandrijving. De uitleg waarom precies een planeetwiel geschikt is is misschien iets moeilijker uit te leggen, en dat ga ik dan ook maar niet doen. Maar heeft iemand ervaringen? Misschien een voorbeeld voor wat betreft prijzen waar ik aan moet denken? (we zijn met zn vieren en kunnen de kosten splitsen)
Nouja, metaal moet het zijn omdat zeker voor brommers dit gewoon een goede keus is, kunststof is al snel te zwak/breekbaar en daarnaast erg gevoelig voor grote temperaturen en slijtage.
Het idee van het project is echter voor een prototype, en dus denk ik dat 3D-printen ook een optie is, maar heb gehoord dat dat ook vrij prijzig is, klopt dat?

In ieder geval alvast voor de reacties!

Ja het is dus voor eigenlijk voor een idee voor een nieuwe overbrenging voor een bromfiets.
Alleen voor het uitwerken van een idee hoef je niet meteen in metaal te werken. Een proof of concept kan best van een ander (goedkoper, gemakkelijker te bewerken) materiaal gemaakt worden.
De uitleg waarom precies een planeetwiel geschikt is is misschien iets moeilijker uit te leggen.
Waarom niet? Me dunkt dat hier genoeg mensen zitten die hier best kaas van hebben gegeten. Als je een goed advies wilt, is het best handig als je vertelt wat je beweegredenen zijn om nu net voor deze oplossing te kiezen (die echt niet de meest ideale is)
Misschien een voorbeeld voor wat betreft prijzen waar ik aan moet denken?
Zie de link van Cheeta.
Het idee van het project is echter voor een prototype, en dus denk ik dat 3D-printen ook een optie is, maar heb gehoord dat dat ook vrij prijzig is, klopt dat?
Tja, 3D printen gebeurt ook meestal met kunststof. Zeker als het niet teveel mag kosten. Kijk eens of er een FabLab bij je in de buurt zit.

Laatst bewerkt:

Iets bij een bedrijf laten printen is wel prijzig verwacht ik. Daarnaast moet je wel een tekening kunnen maken in een geschikt formaat voor die printers.

Ik weet niet waar jullie wonen (had je beter in je profiel kunnen zetten, goeft niet echt een woonplaats te zijn als je daar huiverig voor bent, kan ook een regio zijn), in Rotterdam heb je bijvoorbeeld het "Stadslab/Fablab" waar je tegen materiaalkosten gebruik kunt maken van een aantal 3D printers. Ook in andere steden heb je van dit soort "Fablabs", maar niet overal zijn de condities hetzelfde. De condities in Rotterdam zijn erg gunstig, ik doe daar bijvoorbeeld lasersnijden.

Lasersnijden zou trouwens ook nog een optie kunnen zijn, maar dan zit je wel vast aan een 2D (plaat) geometrie, en dat laat zich wellicht moeilijk bevestigen aan naven en dergelijke.

Laat eerst even weten of jullie in staat zijn om een 3D tekening te maken van de onderdelen, en waar je ongeveer woont. Dan kunnen we verder kijken wat er mogelijk is.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie nu pas de reactie van Micropuller, dat gaat zo'n beetje dezelfde kant uit ils ik bedoel denk ik. Het kunnen maken van een geschikte tekening is wel een voorwaarde!!

... De uitleg waarom precies een planeetwiel geschikt is is misschien iets moeilijker uit te leggen ...
Probeer 't eens zou ik zeggen. Ik weet van Ad dat hij een beetje ;) werktuigbouwkundig geschoold is. En Micropuller heeft thuis een zware draai- en freesbank staan. Ik ben slechts een eenvoudige elektrotechneut.

Hier nog een leuke planetaire vertraging
Hoe werkt deze 2-traps gearbox? - MBF

... Ik weet niet waar jullie wonen (had je beter in je profiel kunnen zetten, goeft niet echt een woonplaats te zijn als je daar huiverig voor bent, kan ook een regio zijn) ...
Twee forumtipjes in het cader van contacten, connecties en cruiwagens:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
twee uur Cosmic Magnetism: afgebrand

Daar kan ik me iets bij voorstellen, naast de nodige fysica ook pittige wiskunde vermoed ik. En vooral dat laatste zakt snel weg als je het niet meer regelmatig gebruikt.

Als ik nu weer de wiskunde van 20 jaar geleden (complexe functietheorie) zou moeten gebruiken zou ik echt wel weer een paar maanden studie nodig hebben.

Petje af dat je dit toch weer oppakt.

Groet,

Ad

Back