Custom smoketank

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door benovitch, 20 jul 2015.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik zou willen in mijn XXX een custom smoketank willen steken maar deze zou onder de motor komen te liggen. Geeft dit geen problemen met de warmte van de motor? Natuurlijk is er een ruimte gelaten tussen de tank en motor. Iemand hier ervaring mee?
    Foto's volgen wel

    Ben
     
  2. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Vandaag en gisteren wat gedaan aan de smoketank. Eerst uit styro een grove mal gemaakt om te zien waar het allemaal wringt. Daarna de maten opgemeten en uit balsa een complete tank gemaakt hoe ze moet worden. [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan heb ik gans de plug met oracover overtrokken.

    [​IMG]

    De volgende stap is een mal maken om nadien de eigenlijke tank uit te maken. Nog ff de plug in het toestel gestoken om te zien of alles mooi past.

    [​IMG]
     
  3. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De plug is gewaxt en klaar om de eerste mal helft op te maken.

    [​IMG]

    Ondertussen dan maar een pompje in elkaar geknutseld. Kv van de motor is te hoog voor dit pomphuis.

    [​IMG]

    Dus op zoek naar een motor die rond de 600kv kan en een buitendiameter van ongeveer 30mm.
     
  4. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Mooi werk beno;) enuh die warmte zal wel mee vallen
     
  5. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De eerste tankhelft is gesopt. Mss morgen de andere helft. De pomp die ik gemaakt had werkt niet zo goed in mijn ogen. Door de te grote speling intern haal ik max 1,5 bar druk op vol vermogen. Heb de motor ook herwikkelt met meer windingen en ipv in driehoek is deze nu in Ster geschakeld. Zo draait deze trager en is het toerental beter te regelen, maar toch precies niet naar mijn goesting.

    Is er iemand die mij kan tonen hoe de straat die uit de nozzle komt er uit zien wanneer de rookolie ingespoten wordt. Als ik de nozzle maak zoals te vinden is op het net dan heb ik een enkel fijn straaltje of dubbel naargelang hoe ik ze maak. Ik zou liever hebben dat het meer naar een nevel gaat.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2015
  6. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Weer een beetje verder met de tank. De beide helften zijn klaar en uit de mallen. Aan elkaar vastgezet met enkele drupjes ca. Daarna dike epoxy met microbaloons gemaakt om de naad op te vullen. Dan de helften afgedicht met de uitgesneden mat.

    [​IMG]

    Proberen om morgen de tankdop te draaien draaien.
     
  7. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De tankdop is gemaakt en ondertussen is de tank volledig afgewerkt met alle nodige aansluitingen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Vandaag de gehele setup in de XXX gestoken. Het is een Powerbox pomp geworden.

    20150812_221054.jpg 20150813_082553.jpg 20150813_082610.jpg

    Daarna wat met de vorm van de smokestick geëxperimenteerd. Ben gegaan voor het de vorm die TamJets gebruikt.

    20150813_153931.jpg 20150813_153955.jpg 20150813_154016.jpg

    De stick zit zo'n 9cm achter de uitlaatcone van motor. Daarstraks ff getest met wat kero in te spuiten maar dat gaf weinig of niets. De pomp stond al op 50%. Zou het kunnen dat de stick te ver achter de motor zit en de kero te koud is en niet voldoende verdamt? Na het testen zie ik wel geen restanten van kero in de trhust tube hangen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2015
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb het nog nooit met kero getest, wel met ontkistingsolie en dat rookt heel goed :D

    Heb zelf gewoon een plat geknepen stukje op de buis en zit zo`n 4 cm achter de turbine.
    Mijn PowerBox pomp staat op 50% maar dat is bij stationair nog wat teveel.
     
  10. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De kero had ik nu, en had ik al gebruikt om de stick te testen. En kon ik dus niet meer gebruiken voor de turbine door eventuele vervuiling. Zal morgen eens zoeken achter ontkistingsolie. Heb de stick ondertussen wat dichter naar de motor gebracht.
     
  11. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Nog vergeten vragen, gebruiken jullie een apparte accu voor de pomp of dezelfde als die van de motor?
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Bij mij heb ik hem op mijn retracts/verlichtings 2S LiPo aangesloten.
     
  13. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Voorlopig zet ik ze apart tot ik tevreden ben van de rook output. Dan zal ik de stroom eens meten om te zien wat dat zegt meer.
     
  14. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Vandaag met alles naar het plein gegaan om wat te smoken.
    Wat de smokestick zelf betreft, eerst stond deze net binnen het verlengde van de uitlaatcone van de motor. Dit gaf als resultaat dat veel olie tegen de wand van de pijp geblazen werd en niet verdampte. Daarna de stick wat verbogen dat deze uiteindelijk bijna in het midden en net iets onder het center van de turbine as komt. Dit gaf op het eerste gezicht het beste resultaat.
    Na veel proberen waar de smokestick moest komen en hoeveel de pomp moest geven hebben we toch gevlogen. De omstandigheden waren niet ideaal door de lichte crosswind. Door het extra gewicht van de smoke setup deed ie er wat langer over dan normaal om los te komen en dit was maar met een 3/4 gevulde smoke tank.
    Iemand een foto/voorbeeld waar de stick het beste zit met een Grumania pijp?
    Tijdens het vliegen heb ik de pomp mee gemixt met de gas, anders was het voor het ene toerental teveel en voor het andere te weinig. Een heel dikke pluim kwam er wel niet uit vond in, maar dat kan aan mij liggen. Voorlopig staat de pomp op max throttle op 80%, hierdoor gaat de olie er vlug door natuurlijk. Natuurlijk zal elke ontkistingsolie anders zijn, ik heb er hier gevonden van het merk Weber.
     
  15. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Bij mij komt er een messing buisje van 4 mm in de pijp, bijna op de bodem. Op 10 cm van het einde uitlaat vd 100 rx is die naar boven geplooid tot midden pijp, het buisje is naar boven gericht. Van de laatste 5 mm vh buisje is de helft vh buisje verwijderd ( dwars doorgesneden en de helft eraf ), het andere deel plat genepen en een krol van gemaakt naar achter, einde naar beneden gericht.Het buisje heb ik eerst zacht gegloeid.
    Dit maakt een prachtige witte rookpluim. Olie is wel van pr-medien und hobby. Omwille van gewichtsredenen heb ik voor een systeem op druk gekozen : 0.5 L petfles voor +- 2/5 gevuld met olie, druk +- 3.5-4 bar, smokeventiel van jettronics. Ik denk dat dit een 30-40 seconden rook geeft. Voor mij voldoende, daar ik niet constant met rook vlieg.
    Om niet te veel aan de schakelaar te moeten komen, kan ik één schakelaar opzetten en gaat het ventiel dan enkel open bij volgas en dit met een vertragingstijd om flame-out te voorkomen.
    In Duitsland wordt ook citronella lampenolie gebruikt. Het probleem is steeds de verzendingskost, daarom neem ik steeds een busje mee bij gelegenheid op een beurs of dergelijke en spring ik er zuinig mee om ( geleerd van onze noorderburen :) )
     
  16. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Toevallig geen foto van de smokestick?
     
  17. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    op de foto zie je niets, als je mij een berichtje met je emailadres stuurt , zal ik je er een tekeningetje van doorsturen. Dan kan je het misschien ineens op het forum plaatsen, ik ken dat niet.
     
    benovitch vindt dit leuk.
  18. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Van Koenvlieg heb ik het volgende schetsje meegekregen, hoe het bij hem zit.
    Afbeelding (628).jpg

    Nu heb ik een ander vraagje. Waar is het het warmste punt achter de motor? Stel dat de motor niet ver genoeg in de kelk, in mijn geval van een Grumania pijp, zit. Kan er dan teveel koude lucht mee ingezogen worden waardoor dat de temperatuur in de pijp te veel omlaag gaat
     

Deel Deze Pagina