S
Sjef van Boekum
Guest
Ik ben al een hele tijd in de ban van dit vliegtuig:

...de Graupner Electro Kadett. Alhoewel de bovenstaande niet echt 'electro' is.
Aangezien ik altijd nogal sceptisch was over electrovliegen in het begin...totdat ik de LiPo-accu ontdekte. Nu vlieg ik ook electro.
Maargoed, ik heb nu 3 Kadetts, 2 in brokstukken, 1 in vliegende conditie...ik beschouw mezelf nu ongeveer beginner-af....want elke stomme fout die er te maken viel, heb ik gemaakt...zo heb ik de Kadett meerdere keren de grond ingeboord. Dan heb ik thuis weer iets te puzzelen...
Ter zaken: laten we het over 'customizen' hebben: het veranderen/verbeteren van een bestaande (ARF-) kist als de Kadett....zodat je er méér uit kunt halen, vliegtechnnisch. Want de basis van dit vliegtuig leent zich perfect voor allerlei toepassingen, zoals cameravliegtuig. Want da's wat ik ermee wil: een platform voor een (flinke) camera ervan maken.
Daarvoor moet het ding aan alle kanten verstevigd worden. Ik heb onderhand 2 keer een 'wingsnap' gehad, waarschijnlijk doordat ik hem overladen heb. Maar verder vliegt het prima met extra gewicht aan boord...zoals een camera van 350 gram en een stroboscoopje van 150 gram...

Zo staat ie er tegenwoordig bij...de wankel heeft plaatsgemaakt voor een Himax HC 3528-1000, de prop is meestal een 11x8 - 11x10...verder zit er zo'n robbe regelaartje in, en een 3s 4270 Mah lipo. Ontvanger is een R700 van Graupner en de zender is een MX-12. Vliegklaar is het gewicht ongeveer 2300 gram...da's leeg. Met camera en verlichting aan boord weegt ie 2800 gram...maar dan vliegt het nogsteeds prima...moet ook wel want hij is flink overpowered.
Maar wat ik dus wil met dit ding: er moet veel meer payload opkunnen...de vraag is hoever kan je daarin gaan? Met spanten aan de vleugels kom al een heel stuk verder...denk ik. Maar zo zit ik er ook aan te denken om er flaps op de zetten.
Heb er een tekening van gemaakt hoe ik die wil inbouwen:

met rechts de originele coonfiguratie, en links de setup zoals ik hem wil maken...waarbij de aileron een stukje ingekort zal worden. Of haal ik hier teveel van de aileron af? Ik hecht meer belang aan het héél langzaam kunnen vliegen dan aan aerobatische kwaliteit...
Een ander plan wat ik heb is om de bolling van de vleugels te vergroten...met wat balsahout, UHU, en een hele hoop geduld. Zodat het echt een flink bolle vleugel wordt en dat je er extreem langzaam mee kan vliegen...zoals zo'n STOL-piper ongeveer. En dan hele grote wielen eronder om overal te kunnen landen.
Verder ben ik bezig met een hele nieuwe romp voor het ding te ontwerpen, met een geknikte staart (ala dash 8/C-130 ongeveer)....en nog wildere plannen om er een dubbeldekker van te maken. Misschien wel een dubbeldekker met een duwpropellor....dus dit zou weleens een hele lange draad kunnen worden.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar!
Nog wat extra beeldmateriaal van dit 'project':



ontwerp voor 'cargo-bay-kadett' :


Hoe zal dit gaan vliegen?? Klopt het ontwerp een beetje? Of denken jullie dat dat schuine staartvlak teveel 'down' geeft? Het is wél een flink schuin vlak, pal middenin de luchtstroom van de propellor namelijk....

...de Graupner Electro Kadett. Alhoewel de bovenstaande niet echt 'electro' is.

Maargoed, ik heb nu 3 Kadetts, 2 in brokstukken, 1 in vliegende conditie...ik beschouw mezelf nu ongeveer beginner-af....want elke stomme fout die er te maken viel, heb ik gemaakt...zo heb ik de Kadett meerdere keren de grond ingeboord. Dan heb ik thuis weer iets te puzzelen...
Ter zaken: laten we het over 'customizen' hebben: het veranderen/verbeteren van een bestaande (ARF-) kist als de Kadett....zodat je er méér uit kunt halen, vliegtechnnisch. Want de basis van dit vliegtuig leent zich perfect voor allerlei toepassingen, zoals cameravliegtuig. Want da's wat ik ermee wil: een platform voor een (flinke) camera ervan maken.
Daarvoor moet het ding aan alle kanten verstevigd worden. Ik heb onderhand 2 keer een 'wingsnap' gehad, waarschijnlijk doordat ik hem overladen heb. Maar verder vliegt het prima met extra gewicht aan boord...zoals een camera van 350 gram en een stroboscoopje van 150 gram...

Zo staat ie er tegenwoordig bij...de wankel heeft plaatsgemaakt voor een Himax HC 3528-1000, de prop is meestal een 11x8 - 11x10...verder zit er zo'n robbe regelaartje in, en een 3s 4270 Mah lipo. Ontvanger is een R700 van Graupner en de zender is een MX-12. Vliegklaar is het gewicht ongeveer 2300 gram...da's leeg. Met camera en verlichting aan boord weegt ie 2800 gram...maar dan vliegt het nogsteeds prima...moet ook wel want hij is flink overpowered.
Maar wat ik dus wil met dit ding: er moet veel meer payload opkunnen...de vraag is hoever kan je daarin gaan? Met spanten aan de vleugels kom al een heel stuk verder...denk ik. Maar zo zit ik er ook aan te denken om er flaps op de zetten.
Heb er een tekening van gemaakt hoe ik die wil inbouwen:

met rechts de originele coonfiguratie, en links de setup zoals ik hem wil maken...waarbij de aileron een stukje ingekort zal worden. Of haal ik hier teveel van de aileron af? Ik hecht meer belang aan het héél langzaam kunnen vliegen dan aan aerobatische kwaliteit...
Een ander plan wat ik heb is om de bolling van de vleugels te vergroten...met wat balsahout, UHU, en een hele hoop geduld. Zodat het echt een flink bolle vleugel wordt en dat je er extreem langzaam mee kan vliegen...zoals zo'n STOL-piper ongeveer. En dan hele grote wielen eronder om overal te kunnen landen.
Verder ben ik bezig met een hele nieuwe romp voor het ding te ontwerpen, met een geknikte staart (ala dash 8/C-130 ongeveer)....en nog wildere plannen om er een dubbeldekker van te maken. Misschien wel een dubbeldekker met een duwpropellor....dus dit zou weleens een hele lange draad kunnen worden.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar!
Nog wat extra beeldmateriaal van dit 'project':



ontwerp voor 'cargo-bay-kadett' :


Hoe zal dit gaan vliegen?? Klopt het ontwerp een beetje? Of denken jullie dat dat schuine staartvlak teveel 'down' geeft? Het is wél een flink schuin vlak, pal middenin de luchtstroom van de propellor namelijk....
Laatst bewerkt door een moderator: