Customizen: de Graupner Electro Kadett

• Topicstarter Topicstarter Sjef van Boekum
  • Startdatum Startdatum
S

Sjef van Boekum

Guest
Ik ben al een hele tijd in de ban van dit vliegtuig:

...de Graupner Electro Kadett. Alhoewel de bovenstaande niet echt 'electro' is. :D Aangezien ik altijd nogal sceptisch was over electrovliegen in het begin...totdat ik de LiPo-accu ontdekte. Nu vlieg ik ook electro.

Maargoed, ik heb nu 3 Kadetts, 2 in brokstukken, 1 in vliegende conditie...ik beschouw mezelf nu ongeveer beginner-af....want elke stomme fout die er te maken viel, heb ik gemaakt...zo heb ik de Kadett meerdere keren de grond ingeboord. Dan heb ik thuis weer iets te puzzelen...

Ter zaken: laten we het over 'customizen' hebben: het veranderen/verbeteren van een bestaande (ARF-) kist als de Kadett....zodat je er méér uit kunt halen, vliegtechnnisch. Want de basis van dit vliegtuig leent zich perfect voor allerlei toepassingen, zoals cameravliegtuig. Want da's wat ik ermee wil: een platform voor een (flinke) camera ervan maken.
Daarvoor moet het ding aan alle kanten verstevigd worden. Ik heb onderhand 2 keer een 'wingsnap' gehad, waarschijnlijk doordat ik hem overladen heb. Maar verder vliegt het prima met extra gewicht aan boord...zoals een camera van 350 gram en een stroboscoopje van 150 gram...

Zo staat ie er tegenwoordig bij...de wankel heeft plaatsgemaakt voor een Himax HC 3528-1000, de prop is meestal een 11x8 - 11x10...verder zit er zo'n robbe regelaartje in, en een 3s 4270 Mah lipo. Ontvanger is een R700 van Graupner en de zender is een MX-12. Vliegklaar is het gewicht ongeveer 2300 gram...da's leeg. Met camera en verlichting aan boord weegt ie 2800 gram...maar dan vliegt het nogsteeds prima...moet ook wel want hij is flink overpowered.

Maar wat ik dus wil met dit ding: er moet veel meer payload opkunnen...de vraag is hoever kan je daarin gaan? Met spanten aan de vleugels kom al een heel stuk verder...denk ik. Maar zo zit ik er ook aan te denken om er flaps op de zetten.

Heb er een tekening van gemaakt hoe ik die wil inbouwen:

met rechts de originele coonfiguratie, en links de setup zoals ik hem wil maken...waarbij de aileron een stukje ingekort zal worden. Of haal ik hier teveel van de aileron af? Ik hecht meer belang aan het héél langzaam kunnen vliegen dan aan aerobatische kwaliteit...

Een ander plan wat ik heb is om de bolling van de vleugels te vergroten...met wat balsahout, UHU, en een hele hoop geduld. Zodat het echt een flink bolle vleugel wordt en dat je er extreem langzaam mee kan vliegen...zoals zo'n STOL-piper ongeveer. En dan hele grote wielen eronder om overal te kunnen landen.

Verder ben ik bezig met een hele nieuwe romp voor het ding te ontwerpen, met een geknikte staart (ala dash 8/C-130 ongeveer)....en nog wildere plannen om er een dubbeldekker van te maken. Misschien wel een dubbeldekker met een duwpropellor....dus dit zou weleens een hele lange draad kunnen worden.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar!

Nog wat extra beeldmateriaal van dit 'project':

ontwerp voor 'cargo-bay-kadett' :

Hoe zal dit gaan vliegen?? Klopt het ontwerp een beetje? Of denken jullie dat dat schuine staartvlak teveel 'down' geeft? Het is wél een flink schuin vlak, pal middenin de luchtstroom van de propellor namelijk....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de kadett niet zo gaan overladen. Dan moet je zoveel gaan toevoegen aan versterkingen, dat je daar al teveel gewicht mee kwijt bent.
Waarom trouwens ook die extreem hoge staart? Lading wil je zo direct mogelijk onder het zwaartepunt.

Bouw een big lift. Die kun je lichter maken (relatief dan), en is groter. Dus die kan dat gewicht veel makelijker aan. En heeft een grotere romp om ook alles kwijt te kunnen.
En je hebt een paar braces om je vleugel heel te houden.

Waarom denk je nu dat die iedere keer opvouwen!!!!!
Ik had die van mij al verstevigt omdat ik de constructie niet al te stevig vond ogen.
Ik had er een paar stukken carbon roving onder gelijmd. Die netjes binnen de romp pasten.
Die van mij had twee accu's en woog daarmee nog geen 1700 gram.

Misschien een tip om eens te lezen wat 'vleugelbelasting' precies inhoudt. Gebruik de zoekfunctie eens. Er is meer dan alleen stevigheid nodig om een vliegtuig zwaar te kunnen beladen.

In het kort:
Lift houdt je vliegtuig in de lucht. Dus: Lift = Gewicht. Hoe meer gewicht, hoe meer lift je dus ook nodig hebt.
Liftformule: L=1/2rho*v2*Cl*S

rho is een luchtdrukcoefficient, kan je verder weinig beinvloeden
V is snelheid, 2 moet 'kwadraat' zijn, maar ik krijg hem niet als superscript
Cl is de liftcoefficient, afhankelijk van het gekozen profiel en aanvalshoek (AoA), die probeer je te beinvloeden door je vleugel boller te maken. Zal wel een beetje helpen, maar kan niet onbeperkt.
S is vleugeloppervlak

Als je het vleugeloppervlak niet vergroot (S) zal je dus steeds sneller moeten gaan vliegen. Lijkt me ook niet zo praktisch... Inderdaad, je kan ook je Cl steeds verder verhogen door met een hogere AoA te gaan vliegen, maar zo gauw je de 'kritieke aanvalshoek' bereikt zal je vleugel overtrekken (de luchtstroom laat los, en lift vermindert drastisch, weerstand neemt toe). Dit laatste heb je al een paar keer gemerkt bij wat je 'wingsnaps' noemt. (of bedoel je dat je vleugel is gebroken?)

Met andere woorden: een grotere vleugel is nodig. Die wordt weer zwaarder, dus ook weer en stevigere romp... Etcetera....

Kortom, Sanka heeft gelijk! Ga eens kijken naar een grotere kist zoals een big-lift.

Succes ;-)

Ton

Laatst bewerkt:
Tsja, ik zou wel graag een grotere kist willen, maar qua budget ga ik dat niet trekken....want dan moet ik wss naar een 5s liposysteem en een 900 watt motor, andere regelaar ect, ect... Nee het moet echt met deze kist gaan gebeuren. Zoveel hoeft er nou ook niet aan te hangen: 750 gram settel ik voor. Dus een kist die 2250 gram weegt en een payload van 750 gram. Dat maakt 3 kilo in totaal....dat gaat wel lukken denk ik...en als ik er struts/verstaging op zet zal het zéker moeten lukken.

Oja, met wingsnap bedoel ik: KLATS vleugel doormidden, vliegtuig komt als een baksteen neer en alles is kapot. Dat heb ik nu 2 keer meegemaakt. De eerste keer omdat ik met een nauwelijks verstevigde vleugel en een veel te goedlopende wankelmotor veel te hard ging en een stomme lompe maneuvre maakte. De tweede keer vloog ie electro en stond er gruwelijk veel wind, draaide iets te hard de wind in en knak, vleugel doormidden....waarschijnlijk door een combi van factoren zoals harde wind, strobo en licht en alles aan boord, dus flink geladen, en waarschijnlijk door een eerdere crash in een boom...wss is daardoor een scheurtje ontstaan ergens...

Ik zou de kadett niet zo gaan overladen. Dan moet je zoveel gaan toevoegen aan versterkingen, dat je daar al teveel gewicht mee kwijt bent.
Waarom trouwens ook die extreem hoge staart? Lading wil je zo direct mogelijk onder het zwaartepunt.

Valt wel mee wat die versteviging weegt....door bijvoorbeeld zo'n kale vleugel overal opnieuw door te lijmen kost je misschien 15 gram lijm, maar scheelt een HOOP stevigheid...zo'n ARF kit is maar minimaal gelijmd. Maar dat komt omdat de fabrikant ervan uitgaat dat je er een klein 200watt motortje inzet...ipv een 450 watt. Verder heb ik een hoop stevigheid gewonnen door de hoeken van de romp te verstevigen met (hele dunne-) glasmatten en epoxy. Verder is de torsiestijfheid van de originele romp heel slecht, dus ik heb her en der wat dwarsverbindingen gemaakt met balsahouten latjes. Scheelt een hele hoop kwa stijfheid...eerst kon je de staart zo een paar graden laten draaien, over de lengte as natuurlijk. En de hele structuur rondom motor en landigsgestelbevestiging is ook drastisch steviger gemaakt met glas en epoxy. Al met al denk ik hooguit 100g aan versteviging te hebben...waardoor ik die kist bijna een kilo zwaarder kan maken. Het is dus zeker wel rendabel om te verstevigen.

En zo klein is een Kadett niet hoor: 1600 mm spanwijdte. Een biglift is vééél te groot iig.

Die 700 gram wil ik gebruiken voor een videocamera'tje in de cockpit die kan pannen, een stroboscoop en een hoop verlichting. Daarmee zit ik al snel op de 700 gram.

Nee, dat valt toch in de 750 gram?
Anders doe je er bijna 1.5 kilo payload in...

En daar is dit toestel zeker niet op gemaakt.
Dan ben je zwaarder als een calmato die ongeveer even groot is. (inc brandstof)

Ik zou een big lift bouwen. Maar ja, wie ben ik....

Normaal weegt ie ongeveer (een kleine) 2 kilo, alles erop en eraan; vliegklaar. En daar wil ik dus ongeveer 500 gram payload aanhangen....okee ik doe wat water bij de wijn....dus 500 gram ipv. 750 gram. En ik wéét dat ie prima vliegt, als ie 2500 gram weegt, echter: ik zou willen dat ie minder hard zou gaan, want dat is het probleem....volgens mij zou ie bij 3 kilo ook nog prima vliegen, alleen dan moet je er zoveel snelheid bij maken. Waar ik dus naar opzoek ben is een manier om het geheel langzamer te laten vliegen. Dan denk ik in eerste instantie aan flaps. In tweede instantie denk ik aan een speciale low-speed/high-liftvleugel...die 'boller' en mss langer is dan de standaardvleugel.
En als laatste denk ik aan slots...of zelfs een systeem waarmee je de bolling van je vleugel kunt aanpassen, een soort 'morfende' vleugel', waarbij de bovenkant van de vleugel bestaat uit een elastisch materiaal met daaronder een opblaasbaar luchtreservoir....waarschijnlijk een condoom oid....maar dat is een heel wild ontwerp...wat er dus op neerkomt dat de vleugelbolling traploos kan instellen...dmv. perslucht. Maar daar ga ik pas aan denken als ik al het andere al geprobeerd heb.

Waar ik naartoe wil, volgens mij zei ik het eerder al, is een heuse STOL-plane (short take-off and landing)

Met name dat landen moet véééél korter worden...ik wil aanvliegen, zo lang mogelijk op veilige hoogte blijven, gas eraf, een switch om waarna het vliegtuig zowat vertikaal uit de lucht komt vallen...maar dan heel gecontroleerd...en niet te snel. Elders op het net zag ik een filmpje van een gast die z'n zender zo had ingesteld dat ie een switch omhaalde waardoor beide ailerons max. naar boven gingen staan....en die landde inderdaad heel kort...een techniek die ik eigenlijk helemaal niet ken...wie kan daar meer over vertellen?

En wat valt er te zeggen over spoilers...zoals zwevers die hebben? Dat zou ik nog wel redelijk simpel kunnen bouwen... Kijk, het probleem met die Kadett is dat ie eindeloos blijft doorzweven als je een landing inzet...en n00b als ik ben, overschiet ik daarmee vaak mijn veldje...

En nog iets: als ik langzamer ga vliegen ermee, wil dat ook zeggen dat de 'control surfaces' minder effect zullen hebben....om dat tegen te gaan zou ik die dus moeten vergroten....toch?

Klopt, als je langzamer wilt vliegen, hebben je stuurvlakken minder effect. Ze zullen dus ofwel groter moeten zijn, ofwel grotere uitslagen moeten maken (tot een bepaalde limiet).

Die omhoogstekende ailerons waar je het over hebt, dat werkt vrijwel hetzelfde als spoilers.

Wilde plannen inderdaad (goed dat je het zelf al zegt ;) ). Ik vrees dat de enige manier om die kist (zonder nieuwe vleugel) langzamer te maken het volgende is: zo licht mogelijk maken. Dus alle overbodige zooi eruit halen.... En zwaar, en langzaam, dat gaat niet werken. (zie boven over de liftformule)

Maar ik wens je wel veel succes!

...nou, ik kom net van de modelbouwwinkel met een hele hoop balsahouten latjes in allerlei maten. En een hoop lijm. Ik wou bovenop elke rondspant een (ongeveer) 3x2 mm balsa-latje lijmen. De ailerons wou ik 1/4 van de lengte inkorten zodat de flaps langer kunnen zijn....vervolgens maak ik alle kleppen 5 mm langer, ook door er een latje balsa aan te lijmen. Dan plaats ik er een hele hoop LED's in en bespan het geheel met halftransparante oracover....heb ik weer wat te klussen vanavond.

Vanmiddag heb in de vrieskou toch nog 3 batterijen weggevlogen...plaatje daarvan:

Zoals hij er hier bijstaat woog ie precies 2 kilo. Met camera op de neus woog ie 2.2 kilo...maar vloog nogsteeds prima.

Hier een foto van de neus van het toestel...

die ik heb aangepast zodat je razendsnel je lipo kan vervangen...want dat gehannes met die batterij door dat gat van onderen wurmen dreef mij tot wanhoop...nu is het gewoon toegankelijk door wat doorzichtige tape los te snijden en de 'motorkap' eruit te halen....doordat ik de onderkant heb dichtgemaakt en alles netjes met polyester en glas heb afgewerkt, is het geheel nog minstens even stevig als voorheen. Zoniet steviger.

Die kleine lipo-accu die ernaast ligt gebruik ik voor de navigatieverlichting...want er komt een hoop licht op dit apparaat....

...dit is trouwens een filmpje geschoten vanuit de Kadedillac:

...check dan hoe hoog ie zit op 1:10...en hoe gruwelijk hard ie vervolgens a-la skydive-pilatus weer naar beneden komt. Deze setup woog tegen de 2,5 kilo...want: camera én groothoekconverter én een stroboscoop...en flink verstevigd ook...

Hallo Sjef,

Ik was benieuwd of je inmiddels nog wat meer van je "wilde plannen" hebt uitgevoerd met je Kadedillac. ;)

Back