cut off 2s1p lipo... 5V of 6V?

Ik heb verschillende getallen gehoord en heb mijn cut-off op mijn CC10 afgesteld op 6V (volgens de beschrijving voor 2s lipo).
Helaas kapt de regelaar de motor af bij ~1/2 vermogen.
Mijn lipo is een 1000mAh (10C?) en mijn motor een 6/3d met 9x4.7 prop.

In theorie zou de motor met deze prop max 9A mogen trekken bij vol vermogen. Dus zowel de regelaar als de accu zou niet te zwaar belast raken. Zeker niet bij half vermogen.

Mijn vraag:
Moet ik de cut-off lager instellen (5V), of beter een nieuwe lipo bestellen?

Thanx.
grt,
Alex

Gewoon even meten of je waardes kloppen, en of de combinatie daadwerkelijk maar 9 amps trekt. Sluit dan om de spanning te kontroleren ook eens een spanningmeter aan over de akku.

Als je deze waardes hebt, kunnen we beter bepalen wat nu daadwerkelijk de boosdoener is.

Ik vindt trouwens 9 amps voor een 1000 milli's 10C akku ook wat aan de magere kant. Ik zou voor iets meer zekerheid (minder tot de grens) kiezen.

Groetjes A.

Helemaal met de voorgaande spreker eens, je kunt de cut-off echter met een gerust hart op 5,5 V zetten, lipo's raken pas beschadigt bij 2,5 V per cel dus 2,75 V is een veilige waarde
Het is overigens mogelijk dat 5,5 V niet met de hand is in te stellen, ik stel ze altijd in via het pc-interface.....

Peter

De waarden heb ik inderdaad niet gemeten, maar komen van een site die deze motor getest heeft met dezelfde propellor.
De lipo-accu heb ik altijd al gewantrouwd.
Is een zelfbouwknutselwerkje van Quartelboys.
Ze konden me (alweer meer dan een jaar geleden) niet zo goed vertellen hoeveel C die was en de door hun gesoldeerde alu-lipjes brak spontaan in de omhulsing af.
Ik heb nu een nieuwe lipo aangeschaft bij rctechnics en wil daarom weten wat de goede instelling is.
Omdat ik geen link-kabeltje heb, heb ik de keuze uit 5 of 6 volt.
Ik denk dat ik deze voorlopig dan maar even zo laat staan.

Bedankt voor de info.
grt,
Alex

Denk ook eens aan de draden tussen de regelaar en de accu. Zijn die niet aan de dunne kant? Vergeet vooral ook de connector niet, is dat wel een connector met een zo laag mogelijke overgangsweerstand? Deze dingen (samen) kunnen ook een behoorlijke spanningsval veroorzaken. Dan lijkt het of de accu spanning (te ver) zakt maar het wordt dan voor een deel veroorzaakt door de dunne draad en/of de slechte connector.
Weest wel voorzichtig als je dikkere draden aan je LiPo cellen gaat solderen. De lipjes breken vrij makkelijk en dat moet je nu net niet hebben.

Thanks.
Deze draden zijn inderdaad dun.
De draden aan de accu zitten bovendien aan een JST (BEC) stekkertje.
Hoewel ik meerdere leveranciers van lipo's (wel 1000mAh bij 15C) deze accu's met JST-stekkertjes heb zien leveren, denk ik maar over te gaan op de T-stekkertjes.

grt,
Alex

Bec stekker is echt 2-4 amp MAX, daarboven merkbare weerstand en prestatie vermindering

Zover ik altijd begrepen heb is 3V per cel de ondergrens bij geringe belasting en 2.5V per cel bij relatief hoge stromen.

Dus bij een slowflyer 6V, bij een 3D Shocky 5V maar pas op! Dat betekent dus dat je met de Shocky niet moet gaan slowflyen totdat de cuto-off aansprekket...

zie goed uit met het ontladen , ik heb al spijtig genoeg 2 lipo's die ik in de vuilbak kan smijten :evil:

Ik heb gemerkt dat het inderdaad de lipo is. :(
Mijn 700mAh lipo'tje doet het namelijk wel goed. Trouwens ook met BEC-stekker en dunne kabeltjes. :roll:
Net even een 15 min. halfgas gevlogen (wilde niet boven de 7A uitkomen 8) ) en het ging als de brandweer. Mijn eerste brushless flight in een depron pits-special. Wat geweldig.
Me go brushless alllll the wayyyyy :lol:

Rob zegt het op de juiste manier.

Hou die BEC stekkertjes in de gaten. Ze kunnen verslechteren en warm worden.

Over draaddikte:
Het percentage "winst" door lagere weestand moet in verhouding staan tot het "verlies" van extra gewicht.
Let ook op gemiddeld gebruik en niet op topvermogen.

Draadjes voor toepassingen waar gewicht van belang is voor de vlieg eigenschappen niet te dik!.
0.35mm2 (dikste servodraden) is voor de meeste indooracro toepassingen al genoeg.

@harold en Rob,

Bedankt voor jullie info.
Omdat de lipo's duur genoeg zijn, koop ik liever een extra om eens te wisselen dan dat ik er eentje kapot vlieg.
Vandaar dat ik voorlopig de cut-off maar op 6V laat staan.

Wat betref die stekkertjes twijfel ik nog een beetje.
Ik wil graag dat mijn lipo's voor zowel sloflyers als evt acrobatische toestellen te gebruiken zijn.
Voor de slowflyers met een IPS aandrijving vind ik een stekkertje dat tot 40A belast kan worden een beetje overkill.

Ik heb nu net een 1000mAh 15C lipo binnen met T-stekker...
Moet ik nu mijn regelaars en lipo's nu aanpassen?
Ik wil nu in één keer een goede stekker kiezen en hier op doorgaan.
Wat stellen jullie voor (ik verwacht voorlopig niet meer dan 15A te gaan trekken)? Wat gebruiken jullie en waarvoor?

grt,
Alex

accw zei:
Ik wil nu in één keer een goede stekker kiezen en hier op doorgaan.
Wat stellen jullie voor (ik verwacht voorlopig niet meer dan 15A te gaan trekken)? Wat gebruiken jullie en waarvoor?
Vrijwel alle nederlands sprekenden kiezen in dit geval voor de 2mm-goudstekkers (je krijgt anders weer een discussie over Deans etc :wink: )
als je hier ook voor kiest: sluit dan het "mannetje" aan de + van de accu en "vrouwtje" aan de - van de accu. Het is geen geschreven regel, maar bijna iedereen doet het zo ( altijd makkelijk in geval van)

En bij opbergen dan een stukje brandstofslang over de plus (mannetje) om kortsluiting te voorkomen.

Ik was gisteren bij Niek en hij liet me zien hoe om te gaan met deze 2mm goudpluggen. Ook het stukje brandslang over het mannetje.
Hier begon gelijk mijn twijfel aan dit systeem.
Waarom iets bedenken/gebruiken dat potentieel een gevaar vormt.

Het is in mijn ogen logischer om een stroom-bron met een female contact uit te rusten en het aparaat dat de stroom gebruik juist met male's.
Om verkeerd-om aan te sluiten te voorkomen zorg je dus voor een stekker systeem dat dit correct afdwingt.

Ik ben er dus nog niet uit.
Het kunnen uitwisselen lijkt me wel handig dus...

In ieder geval bedankt allen.
grt,
Alex

accw zei:
Ik was gisteren bij Niek en hij liet me zien hoe om te gaan met deze 2mm goudpluggen. Ook het stukje brandslang over het mannetje.
Hier begon gelijk mijn twijfel aan dit systeem.
Waarom iets bedenken/gebruiken dat potentieel een gevaar vormt.

Het is in mijn ogen logischer om een stroom-bron met een female contact uit te rusten en het aparaat dat de stroom gebruik juist met male's.
Om verkeerd-om aan te sluiten te voorkomen zorg je dus voor een stekker systeem dat dit correct afdwingt.

Ik ben er dus nog niet uit.
Het kunnen uitwisselen lijkt me wel handig dus...
D-1300-L01.jpg

shutup.gif

Dat zijn nu precies de stekkers die ik overweeg.
Deze zijn alleen tot 40A te belasten. Weer een beetje overkill.
(of hebben jullie de kleine variant?)
Maar mijn laatste lipo die ik net heb binnen gekregen is wel al met zo'n stekkertje uitgerust, dus ik denk dat ik alles maar ga vervangen.
Moet zelfs mijn lader aanpassen :cry:

Hi Alex,

Helemaal mee eens dat de Deans connectors veiliger zijn...In de praktijk echter nooit problemen met 2mm goudstekkers.
Deze stekkers zijn in het indoorwereldje vooral populair omdat ze erg licht zijn, elke gram winst is er een.....

Peter

Pjotrr,
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Ik ben niet zo actief indoor en wil juist meer buiten gaan vliegen.
Ook dan zal elke gram schelen, maar verkies nu de T-stekkers.
Misschien dat ik volgend jaar wel weer alles vervang voor 2mm goudstekkertjes :lol:

(scheelt het trouwens veel in gewicht?)

grt,
Alex

Back