CY bladen balanceren

Na een middagje vliegen kwam ik er eigelijk achter dat de heli meer trilt dan normaal.

Geen crash gehad of dingen vervangen... of toch wel.. NIEUWE CY bladen erop gezet.
Na thuis gekomen te zijn bladen eraf gehaald en wat blijkt... 3 gram gewichts vershil!!!!!!!!!

Hoe is dit uit tebalanceren. ik vind alleen maar, via google, balanceertechnieken met
een stukje tap?? Is dit nu de normale methode om dit te doen???

wie heeft hier ervaring mee met het uitbalanceren???

Ja, met tape.

Alleen moet je eigenlijk het zwaartepunt in de gaten houden.
Die moet ook gelijk zijn.
Het zwaartepunt kun je bepalen door één blad te laten balanceren op een lineaal of zo.

Dan met tape corrigeren zodat het blad even zwaar is en ook het zwaartepunt.

Maar ik vind 3gr op CY bladen wel erg veel. Dat lijkt een productiefout.
Dat zou niet mogen gebeuren met zulke duren bladen.
Zijn de nieuw? Kun je ze terugbrengen?

Ik heb ze gekocht bij RCHELIPARTS (geen reclame link)

dus ik denk wel dat ze dan terug kunnen. Zal eens een mailtje sturen die kant op.

De plaats van het zwaartepunt van elk blad mag niet meer verschillen dan 1 mm.
Om dit te checken plaats ik het blad van een stanley mes of van een hobbymes (als het blad maar recht en lang genoeg is) in de bankschroef.
Hieroverheen leg ik dan het rotorblad, wanneer je het balanspunt hebt dan druk ik het blad even licht aan zodat je precies kunt zien waar het zwaartepunt zit.
Doe dit eens met je CY bladen!
Nu je de beide zwaartepunten hebt en "stel" dat deze meer dan 1 mm verchillen met elkaar. Dan ga je met plakvinyl oid het zwaartepunt eerst aan elkaar gelijk maken.
Door een stuk op het uiteinde van een blad te plakken haal je het zwaartepunt ook naar het uiteinde van dit blad. Zo maak je het zwaartepunt van beide bladen op dezelfde plaats.
Maar na dit gedaan te hebben is hoogstwaarschijnlijk 1 v/d 2 bladen zwaarder geworden.
Dit hertstel je dan weer door het lichtste blad v/d twee te gaan verzwaren met tape maar dan wel excact op de plek waar het zwaartepunt van het blad zit, anders verschuift het zwaartepunt weer en dat moet nu juist niet , want dat had je al gecorrigeerd :?

Nu heb je 2 bladen met het zwaartepunt op dezelfde plek v/h blad en beide bladen zijn aan elkaars gewicht.
Tijd voor een bakkie.. :wink:

Grt,
Eric.

Laat maar eens horen waar je het zwaartepunt aantreft op beide bladen, hoeveel deze uitelkaar liggen.
Dan ZIE jezelf tenminste wat er aan de hand is..

Eric.

zonder aanpassingen ligt het CG punt van beide bladen
9mm uit elkaar... :roll: :roll: :roll:

klopt niet helemaal. Bladen gaan terug.

Back