Cyclic naar recht bij throttle up

Lezers,

Sinds de laatste 3 vluchten merk ik dat > 50% throttle de heli een rol beweging naar rechts wil maken. Waar kan dit aan liggen? Ik heb het getest met de bladen er af. Throttle naar 50% of hoger en de cyclic servo's doen een rol naar rechts. Ik heb de swashplate geleveld. (BeastX naar setting G voor center hold). Ik merk een kleine vibratie op. Lijkt niet ernstig/extreem. Het gaat om een blade 450x.

Heeft iemand nog tips?

doet ie dat in vlucht, of met optoeren?
als dit met optoeren is, kun je hem dan recht sturen?
eenmaal los (als je dit hebt aangedurft), wil hij dan nog steeds naar rechts?

als deze heli al een tijd vliegt, en dit gedrag komt er spontaan in, kun je beter gaan zoeken naar wat er veranderd is.
trilling kan dit makkelijk veroorzaken. met name hoogfrequent... staart of motor.
laagfrequent zie je meestal in het landingsgestel oid, kop, hoofdas, hoofdtandwiel.

Die gyro's stel je af op een evenwicht in trilling. hoe weinig dit er ook zijn, ze zijn er.
nitro heli's vliegen ook nog steeds goed... dus kwestie zoeken welke schuimpjes, locatie etc om te zorgen dat de stabilisatie/gyro op een plek komt te zitten waar hij een evenwicht vind, en zich goed af laat stellen.
o.a. daarom kun je gainwaardes niet overnemen van een ander.

een kapot lager kan dit veroorzaken. heb ook al vaag vlieggedrag gezien door een kapot motorlager.
deze liet zich ook alleen zien door een driftende gyro. andere motor erop, en het was weer perfect..
of een kapot lager in de staartaandrijving, een staartblad wat uit balans is geraakt. zoiets.
of er zit een draad tussen frame en stabilisatie, dan gaat de trilling uit het frame recht de sensor in. ook niet altijd bevorderlijk.

Ik merkte het in vlucht. En ja ik kan dat prima corrigeren. Maar zodra ik pitch geeft gaat hij weer in roll naar rechts.

Bladen er af, en testen. Toen kwam ik er achter dat dit gebeurd na > 50% throttle stick.

Het lijkt er inderdaad op dat één van de servodraden de trillingen overbrengen. Ik had de bekabeling anders weggewerkt. Lijkt te verholpen zijn in de test zonder bladen. Ik zal dit weekend een testvlucht maken. Thanks so far!

zonder bladen zijn de trillingen anders, en het kan makkelijk dat je probleem uit een samenspel van de trillingen komt

dit soort dingen kunnen erg raar zijn.. verschrikkelijke zoektochten..
maar als het begonnen is na de wegwerksessie, zou ik daar als eerste gaan kijken

Back