Cyclon Elite 10

• Topicstarter Topicstarter Attila
  • Startdatum Startdatum
A

Attila

Guest
Besten,
Heeft er iemand ervaring met de Cyclon Elite 10?
Heb deze gekocht voor een hotliner (Excel compt 3) en ga hem op 10 celletjes draaien.(IB 3700 +)
Nu vraagt hij erg veel stroom voor een relatief traag toerental (steekt dan wel een 16 x 13 Aeronaut Cam Carbon op ook)
Vermoedelijk is de verkeerde timing van de regelaar de oorzaak.
Fabrikant schrijft 5-15 graden timing voor en de mijne staat op 2 graden (Master Hacker 70 Amp)
Nu mijn vraag dus: Verbruikt een buitenloper meer indien de timing te vroeg staat?

Ja. zou kunnen.

Normaal: Bij lagere timing, ook minder stroom.

Bij een buitenloper kans dat het bij te weinig timing helemaal niet goed meer wil lopen. Mischien dat de boel daarom extra stroom trekt.

Probeer eens andere timing.

ja was ik van plan
vanavond eens op 5 graden zetten dan maar

De Elite versies zijn toch buitenlopers met een vertraging erachter, beetje eigenwijze franse constructie.
Volgens de specs op www.cyclonbrushless.com is het spul voorzien van een vertraging van 6.7:1. Effectief prop KV komt dan op 709 Rpm/V. 10 cellen zou dan zo'n 80%x10x709 = 5700 toeren moet geven. Is dit traag voor een 16" op een hotliner, ben er (nog) niet zo in thuis.

Rick

Niks eigenwijs Rick (alhoewel, eigenwijsheid is bij de Fransen aangeboren ;) ) buitenlopers kunnen flink toeren maken :) Zeker met ontwerpkeuzes die Fabrice Noro, de ontwerper van Cyclon, F5B WK deelnemer, gemaakt heeft.

Weinig magneetpolen in de rotor?
of gewoon erg weinig wikkelingen?
of misschien minder statorpolen?

Harold zei:
Bij een buitenloper kans dat het bij te weinig timing helemaal niet goed meer wil lopen.
bij een buitenloper moet je juist toch een kleine timing hebben? of bedoel je eigenlijk gewoon te vroege timing. minder dan 5 graden ofzo?

Waarom moet je eigenlijk bij een binnenloper een latere timing hebben?
wat is daar de theorie achter?

Nu had deze een timing van 2 graden (Hacker B50)
De timing op 5 graden gezet en toerental was wel wat hoger, had geen amperetang voorhanden, maar ga straks even een toerentalmeter en tang halen en dan weet ik het zeker.

Ook heel vreemd bij deze motoren is het onderhoud dat de fabrikant vraagt:
Om de 10 minuten werktijd moet je de staat van het vet van de vertraging nakijken.
Om de 20 minuten moet je smeren...

Dat wil zeggen op een mooie vliegdag twee keer je motor demonteren...
Onzin toch?

hahaha... wat een onderhoud :) Is dat alleen in Het begin zo?? Anders heb ik weer een reden om geen vertraging te willen ;) Waarom heb je trouwens voor deze motor gekozen?

Nee dus, dat is altijd het geval bij deze dingen...

Deze motor zou met zen 150 Euro aankoopprijs een goeie vervanging zijn voor pakweg een kontronik 480 of Hacker B40

We'll see...

Hoi,

Ik zit ook een beetje naar deze motor te kijken voor in mijn 2.7m zwever. Al ervaring tot zover?

Om de 20 minuten smeren? Als dat zo is dan is deze motor geen optie vanwege het uitbouwen.

Waar vind je deze voor 150 Euro? Via Google zit ik rond de 200.

Groeten,
Marc

Hey Mark,
Ik vlieg op dezelfde club als Attila en de ervaringen zijn nogal gemengd...
Met de juiste schroef en de nodige amperes kon deze motor bijna tippen aan de hacker, maar dan zat de motor wel op zijn uiterste... En dan hoorde ik van Attila dat de motor binnegeleverd was omdat er slag in de klok zat...

Groetjes

Ik ben bang dat ik even aan mijn vakjargon moet gaan werken... :?
En dan hoorde ik van Attila dat de motor binnegeleverd was omdat er slag in de klok zat...

Ik heb nog even op de site van de fabrikant gekeken en zij bevelen een onderhoudsinterval van 1 uur looptijd aan. Als je van 10 minuten looptijd per vlucht uitgaat en max 3 vluchten per dag, dan betekent dat dus demonteren na een week-end vliegen. Ik vind dat toch wel vaak.

Groeten,
Marc

sorry, ik woon dicht bij Antwerpen :P

Met de klok bedoel ik het buitenste van de motor, de rotor, waar de magneten ingeplakt zitten... en deze draaide dus niet meer mooi rond, maar sloeg zoals wij Belgen zeggen :D

Back