Düsseldorf

  • Topicstarter Topicstarter jjbakker
  • Startdatum Startdatum
J

jjbakker

Guest
Heej luitjes,

Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van de Düsseldorf

Iemand nog tips, how-to's, how-not-to's of iets dergelijks???

Hij moet volledig functioneel worden.. dus alles wat kan werken moet werken.. En alles wat kan branden moet ook branden :wink:

Gr,
JJ
 
Hé Jan-Jacob.
Dat ABS wil heel goed branden hoor... Die spanten ook trouwens.
Even kortsluiting maken met je accu's en hopla.... de fik erin!
En je hebt meteen 3 bluskanons bij de hand :twisted:
Praat op de club maar met Jaap Bink, die heeft 'm ook gehad.
Zag er goed uit. Hij kan je ook vast wel raad geven.
Ik meen me te herinneren dat alleen de roerconstellatie in de praktijk niet zo goed werkte. 3 schroeven, 4 roeren...
Maar ik kan het mis hebben,
Groet
Roel
 
Volgens mij is het twee schroeven vier roeren 8O
Maar zet niet de door Robbe aangeschreven navycompacts erin, hoop herrie
 
Hmmm het heeft ff wat langer geduurt als voorzien. Maar het ziet er naar uit dat ik DIT jaar nog ga beginnen met de Dusseldorf.

Eerste vraag. De aandrijving schijnt een hoop herrie te maken.
Wat moet ik daar aan doen? rechstreekse aandrijving zonder vertraging (dus langzaamdraaiende motor= wat voor motor)?

Wie kan mij wat tips geven (Power Pete ????).

Gr,
Jan-Jacob
 
Hallo,

Ja, inderdaad, die originele aandrijving van de Dusseldorf maakt nogal wat herrie daarom zou ik je aanraden om d'r twee Speed 720 Torque's in te leggen. Deze motoren kan je rechtstreeks zonder vertraging aansluiten op de schroefassen met als resultaat dat het storend geluid (van de vertraging)nu voltooid verleden tijd is.

Groetjes en veel bouwplezier,

Droopy
 
hallo


een standard moter en een tandriem overbrenging maakt ook geen lawaai en je doet langer met je batterij
je kunt daar elke gewenste vertraging mee maken die je maar wilt
ik heb mijn tandwielen trouwens niet in een model winkel gehaald maar in een shop waar ze phneumatica en hydrolica en zo verkopen
die hebben heel kleine tandriem wieltjes in alle maten die je maar kunt denken
met een feine vertanding die hoef je zelfs niet hard te spannen

sportieve groeten raf
 
Als het goed is, werd een bouwverslag van de Dusseldorf in het januarinummer 1981 van Hobby Bulletin gepubliceerd door dhr. Busman. Zelf heb ik indertijd veel opgestoken van dit bouwverslag! Ik zal eens zoeken of ik dit nummer nog terug kan vinden.
De Navy Compact motoren zijn inderdaad ernstige herrie-orgels, zodat een andere motorisering een aanrader is. Bedenk hierbij wel, dat gebruik maken van een vertraging altijd een veel hoger rendement heeft dan een directe aandrijving. De schroefas levert de meeste wrijvingsverliezen en deze verliezen nemen bij oplopend toerental toe.
Zelf heb ik mijn Dusseldorf met 3 motoren uitgerust, een concept dat ik niet iedereen kan aanraden, maar mogelijk interessant is om te weten.
Ook dit concept heb ik aan artikelen van dhr. Busman ontleend.
Men neme: 3 x Monoperm super 6Volt met een vertraging van 1 : 3. Schroefassen van Graupner. Een dubbelspoedschroef (Graupner) van 45mm voor de middelste motor en een linksdraaiende en een rechtsdraaiende dubbelspoedschroef van 40mm voor de buitenste motoren. De accu is 12 Volt (!!!!) en de motoren worden parallel aangesloten op een regelaar. Je krijgt nu de volgende specs:
- stroomopname bij vastgehouden Dusseldorf: 2 Ampere (elke motor apart circa 1A, alle drie tegelijk dus 2A!!!).
- na 10 min. volgas varen hebben de Monoperms een temperatuur van 60 graden, wat de optimale werkingstemperatuur is. De overspanning wordt dus goed verdragen.
- de Dusseldorf komt precies aan de rompsnelheid, harder kan dus niet.
De eigen boeggolf voorbij varen kan immers niet.
- in 20 jaar varen zijn ooit twee Monoperms gesneuveld doordat een sleeptros twee schroeven tegenkwam. Bij daglicht merk je zoiets direkt, maar ja, we waren toen jong en 's zomers kon het wel eens erg laat worden op de donderdagavonden.
Tegenwoordig zijn de Marx motoren nog steviger aan de prijs dan in 1980, het opvolgen van dit concept gaat dus behoorlijk in de papieren lopen. Tevens kom je behoorlijk in de buurt van de toelaatbare grenzen van de motoren en moet je geen zwaar lopende schroefas of behoorlijk wat troep in de schroefassen tegenkomen. Je kunt dan onmiddellijk weer gaan sparen. Het is alleen wel leuk om te weten, dat er al in 1980 toen de Dusseldorf uitkwam, werd geexperimenteerd met andere motoren. De Navy Compacts werden toen dus ook al als storend ervaren.
 
Voor interessante motoren kan je de Conrad-hobby-gids raadplegen.
Niet alleen om te kopen, maar ook om presaties van motoren te vergelijken. Ze hebben er ook klonen van diverse typen motoren en vertragingen. Over het algemeen wat gunstiger qua prijs dan de originele Marx-motoren.
(en nee, ik heb geen aandelen...JJ)

Roel
 
Roel, bedankt voor de tip.
Reeds jaren geen Conrad-catalogus meer ingekeken :oops:
Gelijk maar besteld, ben zeer benieuwd naar de motor-klonen.
 
J.j. ,hiep hoi hallo.
ooit hadden we in de club ene frans(tegen woordig ook weer lid) die op de slopperij fiat ventilatie motoren haalde.
deze liepen mooi rustig en waren ook nog goedkoop.
volgens mij zit er bij jouw in de beurt een leuke sloperij, en frans woont ook niet zo ver bij jouw vandaan.
groetjes ton.
 
Heej Allemaal,

Nu een verzameling tips te hebben, moet ik maar eens gaan beginnen met de uitvoering van het geheel :D

Ennuh, Fiat? is dat wel zo betrouwbaar ... :roll:


Waar ik trouwens ook aan zat te denken, als ik de originele motoren gebruik, en het huis helemaal voldruk met vet, zal het dan niet minder herrie gaan maken? of heeft dit weer een negatief effect op het stroomverbruik?

Gr,
JJ
 
He He eindelijk, :proost: is het eerste wat je gaat doen het stof verwijderen.
Ja ik weet het bij mijn schepen is de laag stof dikker.
Maar gelukkig weet jij de reden daarvan.(buurman met twee nieuwe schepen,ziekte enz enz)
DE verse lijm is al weer gehaald dus je weet maar nooit.
We moeten ook wat afspreken ('t zit int vat men jong maar komp er niet uut.)

groet ruud48
 
He, Ruud is ook weer wakker... :lol: Ja, m'n jong, je hebt nog een complete garage om te (ver-)bouwen...
Tempo, 't nieuwe vaarseizoen ligt alweer op de loer!

By the way: Zet Truus ook eens achter de computer op dit forum; in het cafe staat een leuk draadje over 'modelbouw-echtgenotes en -moeders'...


Roel
 
Het word weer tijd voor clubavonden we zien elkaar niet :( :(
maar ik zal truus het laten lezen ze komt net binnen van der werk moet er toch een werken he.
 
Back
Top