Als het goed is, werd een bouwverslag van de Dusseldorf in het januarinummer 1981 van Hobby Bulletin gepubliceerd door dhr. Busman. Zelf heb ik indertijd veel opgestoken van dit bouwverslag! Ik zal eens zoeken of ik dit nummer nog terug kan vinden.
De Navy Compact motoren zijn inderdaad ernstige herrie-orgels, zodat een andere motorisering een aanrader is. Bedenk hierbij wel, dat gebruik maken van een vertraging altijd een veel hoger rendement heeft dan een directe aandrijving. De schroefas levert de meeste wrijvingsverliezen en deze verliezen nemen bij oplopend toerental toe.
Zelf heb ik mijn Dusseldorf met 3 motoren uitgerust, een concept dat ik niet iedereen kan aanraden, maar mogelijk interessant is om te weten.
Ook dit concept heb ik aan artikelen van dhr. Busman ontleend.
Men neme: 3 x Monoperm super 6Volt met een vertraging van 1 : 3. Schroefassen van Graupner. Een dubbelspoedschroef (Graupner) van 45mm voor de middelste motor en een linksdraaiende en een rechtsdraaiende dubbelspoedschroef van 40mm voor de buitenste motoren. De accu is 12 Volt (!!!!) en de motoren worden parallel aangesloten op een regelaar. Je krijgt nu de volgende specs:
- stroomopname bij vastgehouden Dusseldorf: 2 Ampere (elke motor apart circa 1A, alle drie tegelijk dus 2A!!!).
- na 10 min. volgas varen hebben de Monoperms een temperatuur van 60 graden, wat de optimale werkingstemperatuur is. De overspanning wordt dus goed verdragen.
- de Dusseldorf komt precies aan de rompsnelheid, harder kan dus niet.
De eigen boeggolf voorbij varen kan immers niet.
- in 20 jaar varen zijn ooit twee Monoperms gesneuveld doordat een sleeptros twee schroeven tegenkwam. Bij daglicht merk je zoiets direkt, maar ja, we waren toen jong en 's zomers kon het wel eens erg laat worden op de donderdagavonden.
Tegenwoordig zijn de Marx motoren nog steviger aan de prijs dan in 1980, het opvolgen van dit concept gaat dus behoorlijk in de papieren lopen. Tevens kom je behoorlijk in de buurt van de toelaatbare grenzen van de motoren en moet je geen zwaar lopende schroefas of behoorlijk wat troep in de schroefassen tegenkomen. Je kunt dan onmiddellijk weer gaan sparen. Het is alleen wel leuk om te weten, dat er al in 1980 toen de Dusseldorf uitkwam, werd geexperimenteerd met andere motoren. De Navy Compacts werden toen dus ook al als storend ervaren.