Daar gaan we, ik weet niet of ik het helemaal goed heb maar ik probeer het uit te leggen aan de hand van Nicolaes Witsen en Cornelis van Yk.
Beide boeken kan je online vinden, ik geef hier de links:
WITSEN en
YK
Ab Hoving heeft een boek geschreven wat het lezen en begrijpen van Witsen iets vergemakkelijkt
LINK. Hij heeft er meer geschreven waar veel in terug te vinden is over hoe deze schepen gebouwd werden. Zo heeft hij in samenwerking een leuk programma gemaakt om op je PC te installeren en alle onderdelen van een Pinas in 3D te bekijken, met tekst en uitleg.
LINK Deze laatste raad ik je echt aan.
Maar je vraag was hoe deze dek balken bevestigd werden.
Het onderste dek werd op een Hollands schip anders bevestigd dan de dekken erboven. In Witsen kom je deze twee tekeningen tegen.
Je ziet in de tekening het zicht in het ruim naar achteren en naar voren. Aan de binnenkant van de spanten (bestaande uit buikstukken, zitters, stekers, oplangen en ook wrangen en zogstukken) zie je ook planken bevestigd. Dit noemt men de wegering.
Als je goed in de tekening kijkt zie je die planken van de wegering naar boven tot de dekbalk lopen en de laatste onder de dekbalk is dikker dan de onderste. Je ziet er de letter
l (L) bij staan. Dit is de balkweger waarop de dekbalken komen te rusten. De dekbalken werden met zwaluwstaartverbinding in de balkweger ingelaten.
Hier een voorbeeld hoe dit eruit gezien moet hebben.
Hiermee kan je gelijk zien waarom dit gedaan werd. De dekbalken hielden op die manier het schip bij elkaar zodat de huid in zijn geheel niet naar buiten kan en daarmee de vorm behouden werd. Op de zijkant van de dekbalken kwamen kniestukken die tegen de wegering kwamen en pas gemaakt werden aan de dikkere balkweger. Zie tekeningen Witsen.
De zwaluwstaartverbinding zat alleen op dit dek. Alle dekken erboven kregen een andere verbinding.
Het verschil met voorgaande was dat de dekbalken nu tussen de oplangen geplaatst werden en niet met een verbinding ingelaten weren in de balkweger (er was wel een rechte uitsparing in de balkweger)
In het boek van Ab staat een mooie tekening hiervan.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want je kan wel zeggen dat voor een Hollands schip er een duidelijk andere manier van bouwen is. Vooral 17de eeuwse schepen werden geheel op een andere manier gebouwd dan in de rest van Europa.
Ik weet niet welke manier jij gaat gebruiken bij de bouw. Ik neem aan dat je begint met het samenstellen van spanten op de POF manier en dat je niet op de POB manier een schip gaat bouwen. Gezien je vraag.
POB
POF
Ga je ook een bouwverslag bijhouden?